Lang heb ik getwijfeld om dit artikel te schrijven. Ik ben namelijk geen fan van barterdeals. Een barterdeal wil zeggen dat jij een product ontvangt en daarvoor in ruil het bedrijf moet promoten op je blog of Instagramaccount.

Een product stylen, fotograferen en promoten kost namelijk veel tijd. Iets wat zelden in verhouding staat tot het gratis product zelf. Want wat goed is om te beseffen is dat de daadwerkelijke inkoopwaarde van een product vaak maar de helft (of minder is) van de verkoopprijs.

Toch heb ik besloten dit artikel te schrijven omdat ik weet dat er veel mensen op barterbasis werken. En daarbij zie ik veel mis gaan. Want ook al werk je op barterbasis, dat wil niet zeggen dat er geen regels zijn en dat je niet op dingen hoeft te letten. In deze blog hoop ik een aantal dingen duidelijker te maken, zodat je in de toekomst beter weet waar je op moet letten.

Waarom ik (bijna) geen barterdeals doe

Hoe leuk je het ook vindt om een product te promoten, dat wil niet zeggen dat je alles maar in ruil voor een product hoeft te doen. Ook niet als je ‘maar’ weinig volgers hebt. Want door het werk wat je doet ben je al snel wat waard. Ik vind het zelf een stukje respect vanuit een bedrijf dat ze jou naast het product minimaal een kleine vergoeding geven voor het werk wat je voor ze doet. Zo laten ze hun waardering zien.

Want eerlijk is eerlijk, veel bedrijven lachen erom hoe ze op zo’n goedkope manier veel reclame voor hun product kunnen maken. Naast jou schrijven ze zo nog 10 tot 50 anderen aan en ze kijken gewoon bij wie ze het goedkoopst terecht kunnen.

Helaas weet ik ook wel dat ik de markt niet ga veranderen en dat er altijd wel mensen zijn die ja tegen een gratis product zeggen. Ik snap dat het voor veel mensen gewoon een hobby is. Maar dat wil niet zeggen dat je geen respect verdient vanuit het bedrijf en dat daar niks tegenover hoeft te staan. Een bedrijf zal jou veel meer respecteren als je een kleine vergoeding vraagt.

Ook ik was de eerste keer heel blij toen ik een gratis poster kreeg aangeboden. Maar tegenwoordig krijg ik gewoon betaald voor het promoten van posters en andere producten. Zeg ik nou nooit ja tegen een barterdeal? Nou, die keren zijn op 1 hand te tellen. Bijvoorbeeld als een product echt heel veel waarde heeft en ik het ook echt graag wil hebben.

Of als ik iets heel leuk vind en het delen van een simpele foto gemaakt met mijn mobiel in stories is voldoende. Maar meestal zeg ik nee, ook als het om een kleine ondernemer gaat of om een goed doel. Want geloof mij, ook deze bedrijven hebben gewoon marketingbudget. Minder dan de grote bedrijven, daarom heb ik ook speciale tarieven. Maar dat wil niet zeggen dat ze je niks kunnen bieden voor jouw werk. Want dat is het wat je doet: je werkt voor een bedrijf om hun product te promoten. Ook al voelt het als een hobby voor je, in feite werk je als stylist, fotograaf en promoter voor een bedrijf.

Vind jij het lastig welk tarief je kan vragen voor een samenwerking? In het e-book ‘hoe bereken ik mijn tarief voor Instagram of een blog?’ leg ik je uit welk tarief je kan vragen bij een samenwerking.

Wat als een bedrijf geen budget heeft

Soms vind je een product echt heel leuk, maar hoe je het ook probeert, het bedrijf zegt echt geen budget beschikbaar te hebben. Maar wat als je het dan toch echt wil hebben? Ik zeg niet dat je het dan niet moet doen, maar probeer eens andere afspraken te maken.

Stel bijvoorbeeld een winactie voor, zodat jij je volgers ook blij mag maken met het product. Of een persoonlijke kortingscode. Maak dan wel de afspraak dat jij over elk verkocht product een vergoeding krijgt. Want zodra er met jouw persoonlijke kortingscode producten verkocht worden zou het bedrijf wel budget moeten hebben en zou het niet meer dan normaal moeten zijn dat jij een kleine vergoeding krijgt.

Wettelijke regels

Maar zoals gezegd, ik weet dat ik de wereld niet ga veranderen en dat er altijd mensen zullen zijn die gratis producten blijven accepteren. Maar ook als je barterdeals doet gelden er regels voor jou en moet je op dingen letten. Dus ik hou op met mijn geratel waarom je geen barterdeals zou moeten doen en vertel je waar je dan op moet letten.

De allerbelangrijkste regel is dat je ALTIJD moet vermelden dat het om een gekregen product gaat en dat dit DUIDELIJK moet zijn voor je volgers. En hier zie ik het heeeeel vaak mis gaan. En waarom? Ben je bang dat mensen je niet meer leuk vinden als je vermeld dat het om een gekregen product gaat? Als jij het op een leuke manier ‘verkoopt’ zullen mensen het echt niet erg vinden. Je bent wettelijk verplicht om dit te vermelden en kan problemen krijgen als je dit niet doet, dus vermeld het maar gewoon.

Wat dat betreft vind ik het geweldig hoe ze het in Duitsland doen. De boetes zijn daar erg hoog dus iedereen houdt zich er netjes aan. Het bericht begint altijd met WERBUNG of iets dergelijks. Ik zou het super tof vinden als we dit in Nederland ook met zijn allen gaan doen, zodat er geen misverstand over kan zijn. Op dit moment zijn de regels hier minder streng, als het maar duidelijk is. Dus zet het in de tekst of als eerste hashtag. Bijvoorbeeld #gekregen #spon of #adenjouwnaam. Verberg het niet ergens in het midden van je hashtags of aan het einde, want dan zien mensen het alsnog niet en heb je er eigenlijk nog niks aan.

Nog iets wat ik mis zie gaan: ‘ik heb het gekregen, maar ik vind het erg leuk, dus het is niet gesponsord. HUH? Als je iets krijgt, al is het een stickervel, toegangskaartje of korting: dan is het gesponsord. Ook als een bedrijf zegt dat je het niet hoeft te promoten, maar het vervolgens (uit plichtsbesef?) wel doet. Ook dan moet je vermelden #gekregen #spon of zoiets.

En trouwens: vermeld overal dat het gesponsord is. Dus ook als je iets in stories deelt of voor de zoveelste keer in je feed. Als je duidelijk de naam van het product of bedrijf erbij vermeld dan ben je promotie aan het maken, vermeld dan dus ook de #spon erbij.

Goed om op te letten

Ook met een barterdeal is het heel normaal om afspraken met een bedrijf te maken. Bijvoorbeeld of zij ook je foto mogen gebruiken (tip: vraag hier altijd een financiële vergoeding voor) en hoe vaak je een foto deelt. Zo voorkom je dat je andere verwachtingen hebt en dat er problemen achteraf ontstaan.

Barterproducten verkopen

Ik zie echt heel vaak dat influencers hun gekregen producten weer via Instagram verkopen. Soms echt al binnen enkele weken. Persoonlijk vind ik dat niet zo professioneel. De ene week roep je nog heel enthousiast te zijn over een product en de week erna verkoop je het alweer. Maar aan de andere kant is dit ook precies wat bedrijven kunnen verwachten als ze geen budget voor je overhebben. Maar ik vraag mij wel af waarom je dan een samenwerking aangaat? Als je toch niet van plan bent het product te houden? Kan je dan niet beter een vergoeding erbij vragen en iemand in je omgeving blij maken met het product?

Het is een heel lang verhaal geworden en ik heb hier nog veel meer over te vertellen. En ik weet dat lang niet iedereen het eens zal zijn met mij. Maar als ik maar 1 iemand heb kunnen leren dat je meer waard bent dan een gratis product dan ben ik al blij. En als het voor jou je hobby blijft en je er geen geld voor wilt vragen dan even goede vrienden. Maar weet dat er wel regels gelden bij barterdeals en zaken zijn waar je op moet letten.

Liefs,

Ilse

p.s. Struggle jij met wat je waard bent? Wil jij meer leren over het vragen van goede tarieven, onderhandelen met bedrijven en je professioneel als content creator of blogger neerzetten? Dan is een strategiesessie misschien wel wat voor jou. Bekijk de recensies van eerdere deelnemers of mail mij voor meer informatie.

barterdeals dit zijn de regels en uitleg waarom ik geen barterdeals doe
 

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.