De meest gekke samenwerkingsverzoeken van bedrijven

/, Blogtips/De meest gekke samenwerkingsverzoeken van bedrijven

De meest gekke samenwerkingsverzoeken van bedrijven

Dagelijks krijg ik mailtjes van bedrijven die graag met mij willen samenwerken op mijn Instagramkanaal en blog om hun bedrijf of producten te promoten.

In zo’n 80 a 90 % van de verzoeken die ik krijg komt het uiteindelijk niet tot een samenwerking, omdat we er samen niet uitkomen. Soms weet ik al direct dat een samenwerking er niet in zit, omdat het voorstel wat ik krijg totaal niet serieus is.

Het leek mij leuk om jullie een keer een kijkje te geven in een aantal gekke voorstellen die ik krijg. Maar dat niet alleen, ik heb ook andere Instagrammers en bloggers gevraagd om gekke samenwerkingsverzoeken van bedrijven met mij te delen.

Deze blog is niet alleen ter vermaak. Deels hoop ik dat bedrijven deze blog ook lezen en er wat van leren als ze bloggers en Instagrammers benaderen voor een samenwerking.

Ook wil ik laten zien dat het niet alleen de influencers zijn die bedrijven met idiote voorstellen benaderen. Dit komt namelijk nog weleens in het nieuws.

Soms terecht, omdat het voorstel nergens op slaat, maar soms wordt het ook erg overdreven. Zo krijgen Instagrammers en bloggers een slechte naam, terwijl bedrijven soms net zo erg zijn en zij net zulke idiote voorstellen sturen.

Overzicht gekke samenwerkingsverzoeken aan influencers

Laat ik beginnen met drie van de gekste voorstellen die ik heb gehad.

Het eerste verzoek wat ik kreeg was of ik babyvoeding wilde promoten. Eén blik op mijn Instagramkanaal is genoeg om te zien dat ik geen kinderen heb. Zo’n voorstel is niet alleen ontzettend onbeschoft, maar kan ook nog weleens pijnlijk zijn aangezien de reden waarom wij geen kinderen hebben ook niet vrijwillig kan zijn.

In dit geval heb ik ook een vrij boze mail naar dit bedrijf gestuurd in de hoop dat ze er van leren.

Het tweede gekke voorstel wat ik kreeg was van een bedrijf in België. Of ik bij hun in de winkel een product t.w.v. 25 euro a 200 euro wilde uitzoeken. Deze mocht ik dan houden als ik dit deelde op Instagram.

Dus, 4 uur reistijd voor een gratis product (ik heb al eerder een blog geschreven waarom ik bijna geen barter samenwerkingen doen). Ik hoop dat zelfs influencers die graag voor gratis producten werken zien wat voor idioot voorstel dit is. Ik heb dan ook bedankt voor deze samenwerking.

Nog een gek voorstel is alweer van een tijd geleden. Ik werd benaderd door een webshop in kussens en plaids. Of ik haar producten in mijn huis op de foto wilde zetten. Er mochten dan geen producten van andere merken op de foto’s staan en deze foto moest ik delen op Instagram en (als ik het goed herinner) op de blog. Ook wilde ze deze foto’s gebruiken voor haar webshop en brochures. Ik mocht dan 1 product naar keuze houden, de rest moest ik weer terugsturen.

Zelf vind ik het erg onbeschoft om zoveel eisen te stellen en dan als beloning 1 karig kussentje in het vooruitzicht te stellen en de rest te moeten terugsturen. Maar zelfs als ik de rest wel mocht houden had ik het nog niet gedaan, andere bedrijven betalen mij namelijk voor zo’n samenwerking honderden euro’s.

‘Gelukkig’ ben ik niet de enige die gekke voorstellen om samen te werken van bedrijven ontvangt. Dit is een overzicht van de meest gekke samenwerkingsverzoeken die jullie hebben ingestuurd.

Linda van @thathomepage / thathomepage.nl

Een hele tijd geleden kreeg ik van een gordijnshop de vraag of ik één van hun vouwgordijnen wilde promoten waarmee ik dan ons inferieure vouwgordijn kon vervangen.

Ja, dat stond er letterijk. Inferieur. Nou hij hangt er nog hoor! Ons minderwaardige gordijntje. 

Ilse van ilsewitjes.com

Wanneer ik voor €25 euro kocht bij een beauty salon, daar een blog over wilde schrijven en dan MOCHT ik het ook nog wel op insta plaatsen dan kreeg ik van hun GRATIS het als cadeau heel feestelijk verpakt.

Ik heb geantwoord (wat dat deed ik toen nog op onzin) , je bedoelt dat ik de auto waarmee jullie het afleveren dan gratis krijg?

Amanda van @mijnhuisje_ / mijn-huisje.nl

Samenwerkingen met enkel een korting. Voorstel is bijv dan promotie in ruil voor 10% korting om een eettafel van ruim 800 euro ofzo.. Dus je moet zelf eerst wat kopen en krijgt dan pas korting. Dit soort voorstellen vind ik erg frustrerend!

Anouk van @lint.interieur / lintinterieur.nl

Ik heb geen blog, alleen een insta pagina en interieur bedrijf, dus een website voor mijn diensten. 
Ik kreeg de vraag ff ik geïnteresseerd was in retro prints van fotofabriek en of ik daar een blog over wilde maken. Toen ik stuurde dat mijn site alleen voor mijn dienst gebruik, was het toch de vraag of ik de site dan aan wilde passen voor een artikel voor hun en of ik mijn instagramnaam kon doormailen.

Nadat ik mijn naam had door gemaild en had gezegd dat ik echt m’n site voor 1 artikel niet ga verbouwen kreeg ik: “Jammer, want je hebt te weinig volgers om het via insta te doen. Toch bedankt voor de moeite” What?! Had via m’n site door naar m’n insta geklikt en onderzoek gedaan naar je potentiële samenwerking, ipv iemand nu teleurgesteld achter te laten.

Dionne van @ondernemenalseenbaas / ondernemenalseenbaas.nl

Of ik een blog wilde schrijven over de helende werking van cannabis voor bepaalde lichamelijke kwaaltjes… Tja, want wie wil dat nou niet..

Anoniem

Ik kreeg een verzoek of ik twee theelepels wilde promoten. Deze mocht ik dan wel houden. Maar een vergoeding zat er niet in. Funfact: deze Instagrammer heeft meer dan 100.000 volgers, dus iedereen kan zich voorstellen dat dit geen reëel voorstel is!

Hoe kunnen bedrijven dan wel samenwerken met influencers?

Misschien lees je nu wel als bedrijf mee en denk je: hoe moet het dan wel?

  • Verdiep je in diegene die je een berichtje stuurt, zijn jullie überhaupt wel een match?
  • Wees reëel: wat kan je bieden? Is het bereik en de tijd die een influencer hier aan moet besteden in verhouding tot wat jij biedt?
  • Als de optie er is: stuur dan een mailtje voor een samenwerking en niet een privebericht via Instagram. Persoonlijk vind ik niks zo irritant en onprofessioneel als een bedrijf die mij via Instagram een berichtje voor een samenwerking stuurt.

Natuurlijk komt er nog veel meer bij een samenwerking met een blogger of Instagrammer kijken. Mocht je als bedrijf hier meer over willen weten geef het dan aan mij door. Dan zal ik een keer een uitgebreide blog hierover schrijven.

Ben jij blogger en denk jij, ik krijg nog geen samenwerkingsverzoeken, laat staan gekke verzoeken. Dan kan dat komen omdat jouw bereik nog niet groot genoeg is en bedrijven jou nog niet weten te vinden.

In de online cursus bloggen leg ik niet alleen uit hoe jij meer bezoekers op je blog krijgt, maar ook hoe jij online beter gevonden wordt (ook door bedrijven) en hoe jij online geld kan verdienen.

Misschien ben je ook wel benieuwd naar wat ik als blogger verdien, want bloggen als fulltime baan is zelfs in Nederland gewoon mogelijk!

Liefs,

Ilse,

Wil jij een maandelijkse update met tips over bloggen, social media en ondernemen ontvangen?

* Je gegevens worden gebruikt voor het versturen van de maandelijkse update + de gratis checklist voor het updaten van oude blogposts. Je kunt je ten aller tijde uitschrijven. Bekijk voor meer informatie ook de disclaimer en privacy statement

Disclaimer: ilsevanelleswijk.nl maakt gebruik van affiliate links. Ik ontvang een kleine commissie als je iets besteld via één van deze links. Ik link alleen naar producten die ik vertrouw en waarvan ik denk dat jij ze ook interessant vind.

2020-06-25T10:35:00+02:00

6 Comments

  1. Mirjam Hart 1 juli 2020 at 09:32 - Reply

    Teeeenenkrommend deze voorstellen. Ik kan helaas ook wel een blogartikel vullen met dergelijke “deals”.
    Van “een pakket promoten op insta voor karma punten” (ik mocht het alleen fotograferen en promoten, ik mocht het niet eens houden), tot een winactie opzetten die ook onder andere Instagrammers liep en er werd welgeteld 1 regenjasje verloot onder alle Instagram accounts.
    Bedrijven onderschatten echt hoeveel werk er zit in het onderhouden van social media kanalen en een blog. Met dit soort verzoeken nemen ze niet alleen content creators niet serieus, maar eigenlijk ook hun eigen product niet.

    • Ilse van Elleswijk 1 juli 2020 at 09:42 - Reply

      Helemaal mee eens Mirjam! Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die het wel snappen, maar ook genoeg bedrijven die geen idee hebben. Hopelijk lezen die dit artikel ook :)

  2. Anjes 1 juli 2020 at 18:57 - Reply

    Ik doe überhaupt geen samenwerkingen meer. Een betaalde opdracht heb ik sws nog nooit gehad en die gratis kaarsen en posters kan ik niet van eten. Ik stop er mijn energie niet meer in.

    • Ilse van Elleswijk 2 juli 2020 at 07:44 - Reply

      Snap ik helemaal! Al dat werk voor gratis kaarsen en posters, ik ben er ook altijd verbaasd over. Dus heel goed dat je je energie stopt in mooi dingen maken en eigen content creëren i.p.v. gratis content maken voor bedrijven :)

  3. Amanda 2 juli 2020 at 10:42 - Reply

    Leuke blog Ilse, er gaan vast en zeker nog meer aparte voorstellen komen… hihi

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: