Lees jij altijd de (algemene) voorwaarden van een bedrijf waar je iets koopt goed door? Vast niet.

Ik doe het ook bijna nooit. Saaie, lange en onbegrijpelijke teksten, daar heb ik helemaal geen zin in.

Toch maak ik hier één uitzondering op: algemene voorwaarden van een bedrijf waarmee ik een samenwerking aanga op Instagram of de blog om dit bedrijf te promoten lees ik wel altijd door.

Waarom? Omdat er vaak dingen in de tekst staan waardoor je geld misloopt of zelfs een boete moet betalen.

Vooral influencer- en blogbureaus ‘verstoppen’ vaak iets in de tekst waardoor je voor je het weet ergens aan vastzit wat je niet wilt.

Mag een bureau dit zomaar doen? Ik heb mijn twijfel of sommige voorwaarden rechtsgeldig zijn en überhaupt wel mogen. Maar je kan maar beter de tekst doorlezen, zodat je weet wat je accepteert en van te voren kan aangeven ergens niet mee akkoord te gaan. Zo voorkom je immers gedoe achteraf.

Je hoeft voorwaarden namelijk niet altijd te accepteren, als je het ergens niet mee eens bent kan je altijd kijken of je hierover kunt overleggen.

Ik deel graag 3 voorbeelden uit (algemene) voorwaarden waarbij je moet opletten.

1. Een verbod op het aangaan van andere samenwerkingen

Iets wat regelmatig voorkomt is dat er in de voorwaarden wordt vastgelegd dat je geen vergelijkbare samenwerkingen voor een x periode mag aangaan of, als je via een bureau samenwerkt, dat je niet rechtstreeks met het bedrijf mag samenwerken zonder het bureau erbij te betrekken.

Mag dit? Ja en nee. Bedrijven en bureaus kunnen deze voorwaarden stellen, maar de vergoeding die er tegenover staat moet dan ook in verhouding zijn.

Als jij voor een x periode niet met een ander bedrijf mag samenwerken, moet de vergoeding ook hoger zijn dan gebruikelijk. Als jij alleen via een bureau met een merk mag samenwerken, moet de vergoeding ook in verhouding staan.

Natuurlijk kan je over deze afspraken en vergoedingen onderhandelen, alhoewel het lastiger zal zijn van algemene voorwaarden af te wijken dan van voorwaarden voor een specifieke opdracht.

Helaas heeft een blogbureau onlangs de algemene voorwaarden veranderd waarbij is opgelegd dat je verplicht bent via hun met bedrijven te blijven samenwerken. De vergoeding via dit bureau zijn vaak laag en de boete die ze opleggen op een samenwerking buiten hun om is schrikbarend hoog.

Ik heb al van veel bloggers gehoord dat ze deze voorwaarden hebben geaccepteerd, zonder deze door te lezen.

Stel, jij wordt nu door een bedrijf benaderd waarmee je via de bureau hebt samengewerkt en plaatst na 11 maanden opnieuw een promotie, zonder dit bureau erbij te betrekken. Dan ben je dus uiteindelijk veel duurder uit door de boete die je moet betalen dan dat dit qua inkomsten iets oplevert.

Ik wil hiermee trouwens niet aangeven dat het goed is om bedrijven na een samenwerking rechtstreeks te benaderen om (goedkoper) buiten het bureau om samen te werken. Ik weet dat veel bloggers dit doen en persoonlijk vind ik dit niet oké.

Maar wat doe je als een bedrijf jou na 11 maanden benaderd en niet meer via dit blogbureau wil samenwerken? Is een periode van 12 maanden vastzitten aan het bureau wel reëel en gerechtvaardigd? Dit zijn zaken om eens goed over na te denken.

Dit is de eerste reden waarom je altijd de algemene voorwaarden moet doorlezen.

2. Let op waar je toestemming voor geeft

Sommige influencerbureaus en bedrijven hebben vastgelegd in hun voorwaarden hoe ze jouw foto’s mogen gebruiken.

Krom he? Jij bent de eigenaar van de foto en zij leggen jou op wat ze met de foto mogen doen. Ik ben geen jurist, maar ik vraag mij of of dit wel mag.

Zo kan het dat een foto van jou opeens voor commerciële doeleinden door het bedrijf wordt gebruikt, zonder dat je hier toestemming voor hebt gegeven.

Ik raad je altijd aan om hierover in discussie te gaan. Een bedrijf betaalt jou in eerste instantie namelijk voor een promotie. Ze betalen jou niet voor het gebruik van jouw foto, tenzij je hier andere afspraken over hebt gemaakt.

Ga maar na: jij zet eerst een mooie styling in elkaar, maakt een foto en neemt ook nog de tijd om deze zo mooi mogelijk te bewerken. Als een bedrijf dit zelf zou moeten doen zal het een fotograaf, stylist en modellen (of meubels / accessoires) moeten inhuren.

Het is niet meer dan normaal dat een bedrijf jou een extra vergoeding betaalt voor het gebruik van jouw foto’s.

Ik vind in dit geval dat er echt misbruik van de onwetendheid van de influencers of blogger wordt gemaakt door vast te leggen in de voorwaarden dat ze jouw foto overal mogen gebruiken. Dit is niet normaal en juridisch ook zeker disputabel.

Maak jij een afspraak met een bedrijf oer het gebruik van jouw foto? Maak je duidelijke afspraken hoe vaak ze jouw foto mogen gebruiken, waar ze dit mogen doen en of dit met naamsvermelding is en niet te vergeten, welke vergoeding je hiervoor krijgt.

Zie je in de voorwaarden van een bedrijf staan dat ze zichzelf het recht toe-eigenen om jouw foto te gebruiken? Ga hier dan met ze in overleg, want dit is niet de bedoeling en je bent zo een dief van je eigen portemonnee.

3. Niet alles mag zomaar

In de eerder genoemde voorbeelden staan er zaken in de voorwaarden waarbij je moet opletten dat er geen gebruik van je gemaakt wordt.

Maar let op, er staan ook heel logische dingen in algemene voorwaarden waar jij je aan moet houden. En ook dit zie ik vaak misgaan.

Om een voorbeeld te noemen: als je op commissiebasis met een bedrijf samenwerkt gelden er bij elk bedrijf weer andere voorwaarden.

Waarbij je bij het ene bedrijf op alle social media affilaitelinks* mag delen, mag dat via een ander bedrijf weer niet en mag je alleen rechtstreeks via je website deze links delen.

En daar gaat het vaak fout. Ik zie op Pinterest bijvoorbeeld veel affiliatelinks naar websites, waarbij ik weet dat het niet mag. Ook op Instagram, Facebook en in mailinglijsten kan dit fout gaan.

Wat kan er gebeuren als je je niet aan de regels houdt? Alle verdiende commissie kan worden ingetrokken, maar je kan ook uitgesloten worden van het promoten van dit bedrijf en in het ergste geval zelfs van het affiliatenetwerk.

Dan is al je werk voor niks geweest, hoe zonde is dat! Daarom: lees de regels vooraf goed door en hou een excelbestand bij van wat wel en niet mag bij welk netwerk.

*Geen idee wat affiliatelinks zijn? In de online blogcursus ‘meer bezoekers en klanten met bloggen’ ga ik hier uitgebreid op in en leg ik uit hoe je hier geld mee kan verdienen.

Lees jij de voorwaarden altijd vooraf goed door bij een samenwerking?

Liefs,

Ilse

samenwerken bedrijven dit zijn de voorwaarden

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.