Regelmatig worden de begrippen blog en publisher door elkaar gehaald. Maar wat is eigenlijk het verschil? Is er uberhaupt wel een verschil tussen een blogger en publisher?

Ik vertel graag hoe ik er tegenaan kijk en waarom ik mijzelf meer als blogger dan als publisher zie.

Wat is een blog?

Er zijn verschillende definities voor een blog, maar ik kan mij het meest vinden in de definitie op Blogkracht.

Volgens Blogkracht moet een blog een informatief of inspirerend online artikel zijn, regelmatig verschijnen, en met een persoonlijk insteek of informeel geschreven zijn. Ook moeten lezers kunnen reageren op het artikel.

Er staan heel veel informatieve artikelen op internet die geen persoonlijke haakje hebben. Ook ontbreekt vaak de mogelijkheid om te reageren onder deze artikelen.

Vaak worden deze artikelen wel als blog gepubliceerd, maar zelf zie ik dit niet als een blog en kan ik mij vinden in bovenstaande definitie.

Het belangrijkste onderscheid van blogs t.o.v. de vele artikelen die online staan vind ik namelijk de persoonlijke insteek van een artikel. Ook de mogelijkheid om interactie aan te gaan, bijvoorbeeld door de mogelijkheid een reactie onder het artikel achter te laten, vind ik een belangrijk kenmerk van een blog.

Wat is een publisher website?

Ik heb het hier bewust over een publisher website. Een publisher is namelijk veel breder dan de online media en kan bijvoorbeeld ook over kranten en tijdschriften gaan.

Een publisher website is een website die veel artikelen, vaak meerdere artikelen op één dag, publiceert. Er zit soms een heel team van tekstschrijvers achter een publisher website. Vaak worden de artikelen anoniem, zonder naam van de tekstschrijver, gepubliceerd. Ook ontbreekt heel vaak het persoonlijke haakje van de tekstschrijver.

Overigens zijn er ook publisher websites die naast deze informatieve teksten teksten van (hobby) gastbloggers publiceren. Een deel van de artikelen is anoniem en puur informatief bedoelt, een deel van de artikel zijn (gast)blogs met een persoonlijk haakje. Daarnaast is lang niet altijd er een mogelijkheid om te reageren op een publisher website.

Grote publisher websites zijn bijvoorbeeld Libelle.nl of Bedrock.nl, maar zo zijn er nog tientallen anderen. Vaak zit er ook een grote commerciële partij achter zo’n website.

Wat is het verschil tussen een blog of publisher?

Door de uitleg over een blog en publisher website heb je als het goed is al wat verschillen kunnen ontdekken.

Een belangrijk kenmerk van een blog website is dat dit een persoonlijk haakje heeft. Vaak zit er één persoon of een klein team achter een blog. Als bezoeker kies jij er vaak bewust voor deze website te bezoeken, omdat je graag de artikelen van deze mensen leest.

Bij een publisher website is de frequentie van publiceren veel hoger en kan je veel meer artikelen vinden. Logisch ook, er wordt hier vaak met een heel team gewerkt waardoor het makkelijker is veel artikelen te publiceren. Wel ontbreekt hier meestal het persoonlijke haakje.

Er staan online ook veel artikelen op websites die naar mijn mening geen blog zijn, maar niet op een publisher website staan. Hier ontbreekt bijvoorbeeld het persoonlijk haakje of de mogelijkheid om onder het artikel te reageren, maar is de blogfrequentie laag.

Dit zijn vooral linkbuildingwebsites of commerciële websites die hun vindbaarheid in Google willen verbeteren, bijvoorbeeld een webwinkel in deurklinken die enkel informatieve artikelen schrijft.

Je zou dit laatste voorbeeld kunnen zien als zakelijk bloggen. Maar bij bloggen is een persoonlijk haakje dus een goed idee. Naar mijn mening zijn er nog veel bedrijven die echter vergeten een persoonlijke tintje aan een zakelijke blog mee te geven, terwijl dit juist zoveel kansen biedt om je te onderscheiden van je concurrent.

Waarom is het verschil tussen deze websites belangrijk?

Als lezer is dit verschil eigenlijk niet belangrijk. Je bent op zoek naar informatie, komt via bijvoorbeeld Google iets tegen en leest het artikel.

Eventueel kan je na het lezen van het artikel besluiten de website te blijven volgen, bijvoorbeeld via social media. De kans hierop is iets groter bij een blogger dan bij een publisher website, vanwege de persoonlijke insteek.

Voor jou als blogger en/of tekstschrijver is het verschil wel belangrijk, want zo kan jij bepalen welke kant jij met jouw website op wilt.

Beide opties zijn prima, maar je moet wel voor jezelf een keuze maken zodat je hier je doelen op kunt aanpassen.

Zo heb ik er bewust voor gekozen om geen publisher website te willen. Ik vind de persoonlijke insteek in mijn artikelen belangrijk en zowel op deze website als op mijn interieurwebsite vind je dit zoveel mogelijk terug.

Ik ben geen tekstschrijver, dus mijn kracht zit hem niet in het schrijven van foutloze teksten, maar in het delen van inspiratie.

De meeste energie krijg ik van de interactie met mijn lezers en ik vind het belangrijk dat ik het gezicht achter mijn websites blijf. Daarom verschijnt er maar zelden een gastblog op mijn websites. Dat houdt in dat ik minder artikelen kan publiceren, want in je eentje kan je nou eenmaal minder schrijven dan met een team.

Vind jij de persoonlijke insteek en connectie minder belangrijk? Dan kan je er ook voor kiezen om juist voor een publisher website te gaan, met een team om je heen kan je meer en waarschijnlijk ook sneller groeien in bezoekersaantallen en daarmee in verdienmodellen.

Overigens zit in de verdienmodellen naar mijn mening maar beperkt verschil. Zowel bloggers als publisherwebsites verdienen geld met bijvoorbeeld linkbuildingartikelen, affiliate inkomsten als advertenties op de website.

Er is dus geen goed of fout, maar naar mijn mening is een publisher website wel iets anders dan een blog.

Ik ben benieuwd naar jouw mening hierover.

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.