Als je al een tijdje blogt of op Instagram actief bent, en vooral als je daarmee veel mensen bereikt, dan heb je het vast al een keer meegemaakt: een negatieve reactie. Bijvoorbeeld een opmerking onder een post of een privé berichtje met een negatieve opmerking. Ook ik krijg weleens dit soort berichtjes en het is altijd even slikken. Maar inmiddels weet ik goed hoe hier mee om te gaan en ik help je daar graag mee op weg.

Om je te kunnen helpen is het belangrijk om onderscheid in verschillende soorten reacties te maken: een opmerking van je volgers heeft vaak een andere achtergrond dan een opmerking van een collega. Daarom behandel ik deze soort reacties in dit artikel apart.

Een negatieve opmerking van een volger

Het is natuurlijk heel vervelend om een negatieve opmerking van een volger te krijgen. Je steekt heel veel energie en tijd in het maken van mooie content en als iemand aangeeft het niet mooi te vinden, of het er niet mee eens te zijn, dan doet dat altijd even pijn.

Als je zo’n opmerking krijgt laat het daarom eerst even bezinken en tel tot 10, om niet vanuit je emotie te reageren. Daar heeft niemand wat aan. Kijk dan eens goed naar de reactie. Heeft jouw volger een punt?

Soms kan een negatieve reactie achteraf heel fijn zijn. Zie het als een gratis advies: je krijgt een tip om je content nog beter en leuker te maken voor je volgers. En soms heb je ook helemaal niks aan een negatieve reactie, omdat het ongefundeerd is en je er niks aan kan doen. Ook dat kan gebeuren.

Ik weet dat veel collega’s bijvoorbeeld weleens opmerkingen krijgen dat ze teveel reclame maken. Als ze dan kritisch naar hun content kijken dan moeten ze hun volger vaak ook wel een beetje gelijk geven. Tegelijkertijd verdienen veel collega’s, net als ik, ook hun brood hiermee. Door volgers wordt vaak onderschat hoeveel tijd het kost om mooie content te maken. Voor mij is bloggen een fulltime baan. Een lastig dilemma. Probeer het uit te leggen aan jouw volger, maar ga niet te lang in discussie. Tenslotte zit niemand online om alleen maar reclame te bekijken, dus je volger heeft een goed punt. Door veel gesponsorde content te plaatsen kan je dus volgers kwijtraken, dat is goed om je te beseffen.

Zelf krijg ik weleens negatieve opmerkingen dat er teveel -d en -t en andere spelfouten in mijn teksten zitten. Ik ben de eerste om te bekennen dat ik niet foutloos Nederlands schrijf, maar ik doe natuurlijk wel mijn best. Een fijne schrijfstijl en nog belangrijker, content die waardevol is, zijn mijn uitgangspunten. Wil iemand een foutloze tekst lezen? Dan moet diegene niet bij mij zijn.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat zelfkennis over je sterke en zwakke punten ook heel belangrijk is. Als je ergens minder goed in bent en daar een opmerking over krijgt dan valt dat ook vaak beter te relativeren. Trouwens grappig om te weten: ik heb weleens een reactie gehad van iemand over mijn spelfouten die meteen haar diensten als tekstschrijver aanbood. Mensen hebben regelmatig een dubbele agenda als ze een negatief bericht sturen, dat is heel goed om je te beseffen.

Nog een negatieve opmerking die vaak voorkomt: een lezer die aangeeft iets niet mooi of leuk te vinden of het oneens te zijn met je. Deze opmerking doet mij vaak het meest pijn. Toch probeer ik kritisch te kijken of de volger een punt heeft. Vooral over onderwerpen als duurzaamheid, moederschap en huisdieren heeft iedereen een mening.

Grote kans dat er mensen klaar staan om jou te vertellen dat je het toch echt beter / anders moet doen. Het is niet zo gek dat je dan regelmatig negatieve reacties krijgt. Soms heeft diegene echt een punt en probeer er dan wat van op te steken. Helaas blijkt in de praktijk veel vaker dat diegene vooral, koste wat het kost, zijn eigen mening wil delen. Vaak hebben ze niet eens goed gelezen waarom je iets deelt. In eerste instantie probeer ik vaak nog wel uit te leggen waarom ik tot een bepaald besluit kom. Maar wil diegene vooral zijn eigen gelijk halen? Dan heeft dit geen zin en is het beter om los te laten.

Ik heb vroeger geleerd dat als ik niks positiefs te zeggen heb en mijn mening verder nergens aan bijdraagt ik beter mijn mond kan houden, maar op social media hebben veel mensen het gevoel dat ze alles kunnen zeggen zonder er rekening mee te houden dat ze iemand kwetsen. Ik denk dat als je zo’n reactie krijgt dit heel goed is je te beseffen. Mensen willen op de een of andere manier hun (negatieve) mening kwijt en het maakt ze niet uit hoe. Ga dus ook niet in discussie, maar laat dit soort reacties lekker aan je voorbij gaan.

Een negatieve reactie van een collega

Voor de niet bloggers / Instagrammers misschien gek om te lezen, maar iets wat ook regelmatig voorbij komt is een negatieve reactie van een collega. Soms direct, maar ook heel vaak indirect waardoor je als lezer het niet ziet, maar als collega het wel weet.

Begrijp mij niet verkeerd: de meeste bloggers en Instagrammers doen dit niet en gunnen elkaar alles. Ik heb vooral heel veel fijne collega’s en zelf vriendinnen in deze online wereld. Maar sommige mensen zijn bang om opdrachten mis te lopen, te weinig likes of views te krijgen of hebben andere redenen en zijn daardoor soms wat negatief.

Daarmee kom ik ook meteen op mijn belangrijkste punt: als je negatieve reacties van een collega krijgt dan komt dit heel vaak voort uit angst, jaloezie of onwetendheid. Aan de eerste twee redenen kan je niks doen en dit moet je proberen om naast je neerleggen. Aan de derde reden kan je soms wel wat doen, maar je moet je afvragen of je daar je tijd en aandacht aan wil besteden.

Ook bij een negatieve opmerking van een collega geldt weer: eerst tot 10 tellen en de emotie eruit halen voor je reageert. Kijk kritisch of jouw collega een punt heeft en zo ja, doe er dan wat mee. Zo niet, vraag je af of je überhaupt wil reageren maar hou het in ieder geval professioneel.

Er zijn een aantal negatieve reacties die ik veel voorbij zie komen. Zo zie ik heel vaak iemand reageren dat zij eerder was met dit idee (oftewel je hebt het gekopieerd). Ik moet er altijd een beetje om lachen, omdat ik meestal weet dat diegene dat idee gewoon vanaf Pinterest uit bijvoorbeeld Amerika, Zweden of Duitsland heeft gehaald. Anno 2020 is ongeveer alles al wel een keer bedacht, uitgeprobeerd en gedeeld op internet. Deze opmerking slaat dus vaak nergens op en kan je ook gewoon lekker aan je voorbij laten gaan.

Zolang jij dingen niet letterlijk kopieert en juist jouw eigen visie of creativiteit erin aanbrengt is er helemaal niets mis mee. Heb je je door één iemand laten inspireren? Dan is het wel zo leuk om dit ook aan je volgers te laten weten. Maar heel vaak ontstaat een idee in de loop der tijd en uit meerdere bronnen en is het dus niet meer terug te herleiden naar iemand.

Kortom: een negatieve reactie is vaak niet eens perse naar jou gericht, maar uit eerder een frustratie van diegene die de reactie deelt. Door dit te beseffen is het al een stuk makkelijker om met zo’n reactie om te gaan!

Krijg jij weleens negatieve reacties? Wat is de meest vervelende reactie die jij ooit hebt gehad?

Liefs,

Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.