Heb jij al een mailinglijst? Nee? Lees dan vooral even verder, want in dit artikel leg ik je uit waarom ik vind dat elke professionele blogger een mailinglijst zou moeten hebben.
Zelf ben ik in december vorig jaar met een mailinglijst begonnen voor mijn interieurblog InteriorTwin. Ik volg veel Amerikaanse bloggers en zag dat het daar heel normaal was een mailinglijst te hebben. Ik hou ervan om dingen te proberen, dus dit wilde ik ook eens uittesten.
Eerlijk is eerlijk, in het begin vond ik het helemaal niks! Ik snapte niet hoe ik nieuwe inschrijvingen kon krijgen en wat ik moest delen in een nieuwbrief. Door cursussen te volgen en heel veel te testen ben ik nu helemaal fan.
Inmiddels heb ik bijna 500 nieuwsbriefabonnees en groeit dit aantal met 50 a 100 per maand. Het aantal afmeldingen ligt veel lager t.o.v. vergelijkbare blogs en ook het aantal betrokken lezers ligt hoger dan gebruikelijk is in de branche. En natuurlijk heel leuk die cijfers, maar wat ik vooral leuk vind is de reacties die ik van mijn lezers krijg.
Mijn nieuwsbrieflezers zijn echt betrokken bij InteriorTwin en kiezen er heel bewust voor een mail van mij te ontvangen. De drempel om een elke week een mail te ontvangen ligt toch hoger dan om iemand te volgen op social media, dus ik waardeer mijn nieuwsbriefabonnees dan ook zeer!
Het voordeel van een mailinglijst tov social media
Waarom zou je aan een mailinglijst beginnen als je ook al actief bent op social media? Er zijn twee redenen om toch aan een nieuwsbrief te beginnen. Ten eerste wil je als blogger op zoveel mogelijk manieren zichtbaar zijn. Als blogger is het je doel ervoor te zorgen om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Want hoe groter je doelgroep is, hoe groter de kans op opdrachten. En een nieuwsbrief kan hier zeker aan bijdragen.
Op het moment dat ik een nieuwsbrief verstuur gaan mijn bezoekersaantallen door het dak, het werkt dus echt. Mijn nieuwsbrieflezers zijn voor een groot deel ook mensen die mij niet volgen via social media, een hele nieuwe doelgroep dus die ik op een andere manier niet had kunnen bereiken.
De tweede en belangrijkste reden voor een mailinglijst is dat je met een mailingslijst niet afhankelijk bent van een algoritme. Alle social media platforms wijzigen regelmatig hun algoritmes en met een beetje pech merk jij dit met een daling in je bereik. In het ergste geval kan een social media platform er zelfs mee besluiten te stoppen en ben je al je volgers kwijt, alhoewel ik dit met Facebook en Instagram niet zo snel zie gebeuren. Met een mailinglijst loop je dit risico niet en ben je niet afhankelijk van een algoritme.
Vergeet niet om 1 keer per maand je mailinglijst op te slaan, zodat je niet afhankelijk bent van een externe partij voor deze gegevens. En natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je mails niet te spammerig zijn, anders zullen deze steeds vaker in de spambox bij je abonnees verschijnen.
Nog een voordeel van het bijhouden van een mailinglijst
Een extra voordeel, en misschien wel het belangrijkste voordeel, van een mailingslijst is dat je hiermee een (nog) betere band met jouw ideale volger opbouwt. En dat is natuurlijk ontzettend belangrijk. Zeker als je producten of diensten aanbied is dit een hele fijne manier om in contact te blijven met je volgers.
Zorg er wel voor dat je nieuwsbrief niet alleen maar verkoopinformatie bevat, maar ook echt waardevolle informatie. Op deze manier willen mensen jouw nieuwsbrief blijven ontvangen. Hier vertel ik later in dit artikel nog meer over.
Hoe krijg je inschrijvingen voor je nieuwsbrief?
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Abonnees die tot je doelgroep behoren en die zich niet weer snel uitschrijven. Natuurlijk kan je je aanmeldformulier delen via Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Doe dit ook vooral. Ook kan je op je website een inschrijfformulier vermelden. Maar je zult zien dat niet iedereen zich zomaar aanmeld voor een nieuwsbrief.
Na een half jaar testen heb ik veel geleerd over wat wel en niet werkt om nieuwe inschrijvingen voor je nieuwsbrief te genereren en hoe je deze abonnees het beste kan behouden. Niet zo gek dus dat ik 50 a 100 nieuwe abonnees per maand krijg. Deze kennis is niet in een paar regels uit te leggen en is ook voor elke blog weer anders. Ik heb al een aantal bloggers in een strategiesessie geholpen hoe ze hun nieuwsbrief het beste kunnen inzetten voor de blog.
Wat zet je in je nieuwsbrief?
De hamvraag is natuurlijk: wat zet je in je nieuwsbrief? Natuurlijk wil je je nieuwste blogpost delen, maar doe vooral meer dan dat. Geef de nieuwsbrieflezers iets extra, zodat het ook echt een meerwaarde heeft om jouw nieuwsbrief te ontvangen. Verplaatst je eens in je lezer en bedenk wat hij of zij graag zou willen lezen. Ook dit heb ik eindeloos getest en ik heb nu de ideale opzet ontdekt die voor mij werkt.
Het maakt niet heel veel uit hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurd. Alhoewel ik ook een Amerikaanse blogger heb gevolgd die beweerde dat het het beste was om elke dag een nieuwsbrief te versturen. Misschien werkt dat in Amerika, maar in Nederland is dat echt too much. Hoe vaak je ook een nieuwsbrief verstuurd, zorg in ieder geval dat je dit met een vaste frequentie doet. Informeer je abonnees hier vooraf over, dat is niet alleen handig voor de abonnees, maar dat ben je wettelijk ook verplicht.
Ook heel belangrijk, onderschat niet hoeveel tijd het kost om een nieuwsbrief te versturen. Dus wil je eigenlijk elke week een nieuwsbrief versturen, maar weet je dat je dat eigenlijk niet kan volhouden? Doe het dan niet en kies dan bijvoorbeeld voor 1 a 2 keer per maand.
Wil jij ook aan de slag met een nieuwsbrief, maar weet je niet hoe? In een strategiesessie gaan we ermee aan de slag en kijken we specifiek wat het beste bij jouw blog past. We kijken naar het binnenhalen van inschrijvingen, de opzet van de nieuwsbrief, hoe jij een meerwaarde kan bieden en hoe vaak je het beste een mailing kan versturen. Naast dat kijken we natuurlijk naar veel meer onderwerpen voor jouw online bedrijf, van het bereiken van meer mensen tot het binnenhalen van meer opdrachten.
Klik hier voor meer informatie over de strategiesessie.
Maak jij al gebruik van een nieuwsbrief?
Liefs,
Ilse
Geef een reactie