Ik hoor heel vaak van ondernemers om mij heen: ‘Ik heb geen tijd om te bloggen’ en ‘Ik moet zoveel social media kanalen bijhouden, dat lukt mij echt niet’.
Tegelijkertijd willen ze wel meer klanten en omzet. Als je je klant vooral online kan bereiken dan zal je toch wat met social media moeten. Gelukkig heb ik goed nieuws! Door content te hergebruiken kan je tijd besparen op social media en op je blog. Ik vertel je er graag meer over.
Hergebruik je content op meerdere platforms
Wie zegt dat je een foto die je op je website gebruikt ook niet op Instagram kan gebruiken? Hetzelfde geldt natuurlijk voor Facebook, Pinterest, nieuwsbrieven en alle andere kanalen waar je op actief bent.
Door slim te werken kan je tijd besparen, zeker als je een handige planningstool gebruikt. Niet zo slim is het om op dezelfde dag op al je kanalen dezelfde foto te plaatsen. Grote kans dat jouw favoriete klant je op meer dan één kanaal volgt en geloof mij: het is echt niet leuk om overal dezelfde foto voorbij te zien komen.
Maar door slim te werken en minimaal 1 keer per week een planning te maken kan je wel dezelfde content op meer dan 1 plek gebruiken. Bijvoorbeeld op maandag op Facebook, op woensdag op Instagram en in het weekend in je nieuwsbrief.
De meeste mensen zien tientallen, zo niet honderden, beelden per dag voorbij komen en zijn daardoor op woensdag op Instagram allang vergeten dat ze dezelfde foto op maandag op Facebook hebben gezien. Dus of het is een mooie reminder om toch je website te bezoeken of ze hebben inmiddels al zoveel verschillende beelden gezien dat ze het niet irritant vinden om weer dezelfde foto te zien voorbij komen.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor het gebruiken van foto’s op één platform. Iets wat je een maand geleden hebt gedeeld op Instagram, kan je best weer opnieuw delen op Instagram. Maar dan wel met een iets andere tekst erbij, zodat het toch iets anders is.
Door foto’s en (gedeeltes van) teksten te hergebruiken bespaar je enorm veel tijd op social media. Maar wees wel voorzichtig, Pinterest heeft al aangekondigd fresh content voorrang te geven en bij teveel hergebruik van dezelfde content loop je zelfs kans om geblokkeerd te worden. Hierover leg ik meer uit in de online cursus ‘meer bezoekers en klanten met bloggen’.
Ook op kanalen als Facebook en Instagram merk je wel dat je meer engagement en dus ook meer bereik creëert met nieuwe content. Maar laten we eerlijk zijn, het is gewoon onmogelijk om keer op keer iets totaal nieuws te creëren als blogger of zzp-er. Dus als je ook nog een leven naast het online zijn wilt hebben, is het (slim) hergebruiken van content een prima oplossing!
Slimmer bloggen door content te hergebruiken
Niet alleen op social media, ook op je blog kan je tijd besparen door content te hergebruiken. Alhoewel een goede blogfrequentie belangrijk is voor je zichtbaarheid, wil dat niet zeggen dat je elke week nieuwe blogs moet publiceren om maar zichtbaar te zijn.
Waar je foto’s kan gebruiken op social media, kan je dit natuurlijk ook met blogs doen. Deel dus regelmatig oude blogs die nog steeds relevant zijn voor je ideale klant opnieuw op social media. Dit kost een stuk minder tijd dan het schrijven van een nieuwe blog.
Toch is het goed om regelmatig ook nieuwe blogs te schrijven, maar ook hierbij kan je slim te werk gaan door content te hergebruiken. Door bijvoorbeeld overzichten te maken van eerder blogs, bijvoorbeeld mijn top 5 DIY’s of een overzicht van x door de jaren heen.
Maar ook andersom werkt het goed. Heb jij eerder een lijstje gemaakt waarin je meerdere punten uitlicht? Pak er hier eentje uit en schrijf daar een specifieke blog over.
Uit mijn blog over favoriete planningstool zou ik bijvoorbeeld één tool kunnen uitlichten in een nieuwe blog. Het voordeel is dat je al research hebt gedaan en daardoor veel makkelijker de tekst kan schrijven. Ook ben je waarschijnlijk minder tijd kwijt aan het maken van de afbeeldingen, omdat je een deel kan hergebruiken.
Nog een voordeel is dat je zo makkelijk intern kan linken, wat je vindbaarheid in Google weer kan verbeteren.
Ook kan je posts vanuit Instagram en Facebook omzetten naar een blog. Deze tip, over het hergebruiken van content, heb ik bijvoorbeeld al een keer op Instagram gedeeld. Om de tip dan net wat verder uit te werken in een blog kost veel minder tijd dan om een nieuw blogonderwerp te bedenken.
Er zijn dus allerlei manieren hoe je content kan hergebruiken, zowel op je blog als op social media. Maar ik kan het niet mooier maken: bloggen en social media bijhouden kost tijd.
Voor veel ondernemers is social media niet meer weg te denken uit hun dagelijkse werkzaamheden en is het niet meer dan logisch dat je hier tijd voor maakt. Dat wil niet zeggen dat je er meer tijd aan moet besteden dan nodig. Werk slimmer waar kan.
Hergebruik jij je content al? En hoe pas je dit in de praktijk toe?
Liefs,
Ilse
Geef een reactie