Als blogger krijg ik bijna dagelijks verzoeken van bedrijven om een samenwerking op te zetten. Dit kan een samenwerking voor de blog zijn of voor Instagram voor het promoten van producten of zorgen voor meer bekendheid voor het bedrijf.

Als fulltime blogger verdien ik een belangrijk deel van mijn inkomen via dit soort samenwerkingen. Alhoewel het lang niet altijd tot een samenwerking komt, zijn de meeste verzoeken die ik krijg gelukkig redelijk standaard.

Toch zitten er regelmatig hele rare samenwerkingsverzoeken in mijn mail. Ik deelde hier al eerder een overzicht met gekke samenwerkingsverzoeken. Pas kreeg ik weer een ontzettend raar samenwerkingsverzoek en toen ik dit deelde op Instagram stroomde mijn inbox vol met reacties. Er was veel verbazing en hilariteit, maar tegelijkertijd kreeg ik ook veel berichten van andere content creators met voorbeelden van gekke samenwerkingsverzoeken.

Je raad het al: het is de hoogste tijd voor een deel 2 van gekke samenwerkingsverzoeken!

Random samenwerkingsverzoeken

Veel content creators herkennen het wel: je mail of inbox op Instagram stroomt vol met bizarre samenwerkingsverzoeken die totaal geen match zijn. Zelf zit ik in de interieurhoek en zowel ik als anderen krijgen verzoeken voor samenwerkingen die helemaal niks met interieur te maken hebben.

Wie kent de verzoeken om scheermesjes, goedkope alieexpress kleding of brillen te promoten nou niet. Gelukkig gaan de meeste interieur content creators hier niet op in en herkennen ze dit als troep. Zo kreeg Mirella van @huiswerk_styling het verzoek om menstruatie ondergoed te promoten op haar interieur account. Zien jullie de match? ;)

Natuurlijk zijn er ook uitzondering hierop. Veel interieur accounts delen ook steeds meer een stukje van zichzelf en als er een kledingmerk wil samenwerken waar jij al heel erg fan van bent dan is dit natuurlijk hartstikke leuk.

Maar de yogapakken en badpakken van Alieexpress zie ik, ondanks dat mijn inbox hiermee volstroomt, gelukkig niet vaak voorbij komen op Instagram.

Bizarre samenwerkingsverzoeken

Tja, toen ik van een weekendje weg thuis kwam en 2 grote pakketten aantrof was ik toch wel nieuwsgierig. Ik schrok mij dan ook kapot toen ik de verpakking opende en kussens met daarop foto’s van vreemden (?!) aantrof. In mijn mailbox zat ook een mailtje die al begon met ‘Beste Imke’ en of ik de kussens wilde promoten op mijn blog, want dat dit zo’n goede match met mijn kanaal was.

Hoe bizar is het dat je als bedrijf ongevraagd kussens met afbeeldingen van vreemden gaan opsturen naar bloggers? Ik sprak nog 2 andere bloggers die dit ook hadden ontvangen en zich ook kapot waren geschrokken.

Ik heb een heel boos mailtje gestuurd die begon met mijn naam is Ilse ;). En verder de vraag of ze voortaan niet meer dit soort troep op wilden sturen en dat dit pure verspilling is. Vraag als bedrijf alsjeblieft eerst aan bloggers of je een product mag opsturen en ga niet random spullen opsturen. Anno 2022 past dit echt niet meer en dit is zo niet milieubewust en zonde (los van dit deze lelijke kussens ook absoluut niet gewenst waren).

Ik ben niet de enige die bizarre verzoeken krijgt, alhoewel de meeste anderen gelukkig niet zomaar spullen krijgen opgestuurd. Rosemarijn kreeg de vraag of ze foto’s van zichzelf in bikini wilde opsturen, omdat ze dan misschien een fotoshoot kon winnen. Uhhh wat? Zat hier geen vies mannetje achter? Het is maar te hopen dat er geen meiden zijn die hier in trappen.

Emma van @ambitiemma kreeg de vraag of ze iets wilde promoten, maar ook vooral of ze het niet verder wilde vertellen aan andere content creators want dan worden andere content creators jaloers. Uhhh….wat?

En Esther van @stadshuisje krijgt regelmatig de vraag om iets met korting te kopen. Dus je moet eerst iets zelf kopen, maar krijgt wel korting op voorwaarde dat je het daarna deelt om reclame te maken. Ik zie dit vaker voorbij komen in bloggersgroepen en tot mijn verbazing (onervaren) bloggers hier op in gaan. Ik hoop dat jullie snappen dat dit niet oké is.

Als een bedrijf jou benaderd om samen te werken is het gebruikelijk dat je of het product krijgt of er daarnaast ook nog een vergoeding voor krijgt. Zeker als je bereik wat groter is ga je hopelijk niet voor een gratis product (een barterdeal) samenwerken en al helemaal niet voor een product betalen als je door een bedrijf benaderd wordt.

Foute samenwerkingsverzoeken

Er zijn bizarre samenwerkingsverzoeken en gewoon foute samenwerkingsverzoeken. Verzoeken van bedrijven die gewoon niet heel netjes zijn en wat ze vaak zelf ook wel heel goed weten, maar het toch gewoon proberen.

Zo vertelde een content creator dat ze benaderd werd door een bedrijf die graag meer volgers wilde en met haar een giveaway wilde organiseren. Op de vraag van de content creator wat ze daarvoor kreeg was het antwoord ‘niks’. Niet eens een gratis product of een cadeaubon, gewoon helemaal niks. Jullie snappen vast dat ze daar niet op in is gegaan.

Sandra van @koseligblog kreeg ooit het verzoek de bekende birth posters te promoten. Maar één blik op haar feed en je weet dat Sandra geen kinderen heeft. Het bedrijf heeft duidelijk niet gekeken naar haar feed voor ze haar een berichtje stuurde.

Behalve dat dit ontzettend dom van het bedrijf is had het ook nog eens heel pijnlijk kunnen zijn als Sandra een onvervulde kinderwens zou hebben. Ook ik heb dit weleens meegemaakt met een verzoek voor het promoten van babyvoeding en ik ben verbaasd hoe onverschillig bedrijven hiermee omgaan.

Linda van @thathomepage werd onlangs benaderd door een bedrijf om hondenkussens te promoten. Maar Linda heeft helemaal geen hond! Waarom neemt een bedrijf niet eens de moeite om dat eerst te checken?

Ook werd ze eens benaderd door een professioneel bureau wat wilde samenwerken, maar waarbij Linda bij de promotie niet mocht vermelden dat dit een samenwerking is. Zowel op de blog als op Instagram ben je volgens de Reclame Code Commissie altijd verplicht te vermelden als iets een samenwerking is.

Toen Linda hier wat van zei was de reactie van het bedrijf: dan zoeken we wel een blogger die hier geen problemen mee heeft.

Ook ik heb dit weleens meegemaakt. Naast dat dit super onprofessioneel van een bureau is, is het ook nog eens dom. Zowel het bedrijf als de content creator overtreedt hiermee de regelgeving.

Helaas zijn er nog steeds genoeg content creators die (bewust) niet vermelden dat iets een samenwerking is. Sommigen komen hier, achter de schermen, ook gewoon voor uit. Naast dat je je niet aan de regels houdt ben je ook nog eens niet transparant naar je volgers. Jammer dat sommige content creators denken zo te moeten werken.

Slechte samenwerkingsverzoeken van content creators

Nu zijn het niet alleen bedrijven die goed zijn in slechte samenwerkingsverzoeken sturen, ook ‘content creators’ kunnen er wat van. Ik zet dit bewust tussen aanhalingstekens. Net als bedrijven is 95 % van de content creators van goede wil en weet heel goed wat wel kan en wat niet. Maar er zitten altijd een aantal mensen tussen die het verpesten voor de rest.

Zo vertelde @ateliermandyzijn dat ze regelmatig samenwerkingsverzoeken met een specifieke lijst met artikelen krijgen. Niet alleen van onervaren bloggers, maar zelfs van BN-ers. Nu is er niks mis met samen kijken of je iets moois op kan zetten, maar direct zonder contact vooraf een lijst met producten opsturen is natuurlijk wel erg brutaal.

Zelf zie ik ook weleens content creators een post plaatsen dat ze op zoek zijn naar product X en dan doodleuk een winkel of merk erbij taggen en zo hengelen naar een gratis product.

Zelf ben ik sowieso niet van het zelf benaderen van bedrijven voor een samenwerking. Maar als je dit wel doet, doe het dan goed. Stuur een nette mail, stel jezelf voor en vertel wat je te bieden hebt en waarom jullie een goede match zijn. Vraag dan of er interesse is in een samenwerking en kijk vanuit daar wat er mogelijk is. Op deze manier hou je het beschaafd en professioneel.

Ook @yasjes herkent dat content creators net zulke gekke verzoeken kunnen sturen. Zij maakt en verkoopt kinderkleding en krijgt regelmatig out of te blue verzoekjes van moeders om samen te werken. Deze moeders volgen haar niet eens en hebben zich niet verdiept in het bedrijf. Zo zijn er helaas veel content creators die random bedrijven benaderen in plaats van te kijken welke bedrijven een goede match zijn.

Het meest gekke is dat ze zelfs verzoeken krijgt van (schaars geklede) jonge vrouwen zonder kinderen die ook willen samenwerken. En als ze dan antwoord geen interesse te hebben proberen sommigen het gewoon opnieuw.

Je ziet, zowel aan de bedrijven kant als content creator kant zitten er heel wat rare accounts tussen!

Wat is het meest gekke verzoek wat jij ooit hebt gehad?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.