Facebook vs nieuwsbrief: wat werkt beter?

/, Blogtips/Facebook vs nieuwsbrief: wat werkt beter?

Facebook vs nieuwsbrief: wat werkt beter?

Er zijn verschillende manieren om meer bezoekers op je website te krijgen. Alhoewel Google en Pinterest bij mij met stip bovenaan staan, zijn dit wel bezoekers die meestal in eerste instantie eenmalig de website bezoeken. Het is daarna de uitdaging om deze bezoekers aan je te binden, want je wilt natuurlijk het liefst dat deze mensen vaker je website bezoeken.

Dat kan je op verschillende manieren doen. Allereerst natuurlijk door goede content te maken, zodat iemand je website vaker wil bezoeken. Maar dan moeten deze mensen je wel kunnen volgen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het inschrijven op een nieuwsbrief of volgen via Facebook.

Maar welke manier is nou beter? Ik deel graag het verschil tussen een nieuwsbrief en Facebook met je en laat zien wat voor mij het beste werkt.

Nieuwsbrief voor meer bezoekers

Twee jaar geleden ben ik begonnen met een nieuwsbrief voor mijn interieurwebsite. Door actief mensen aan te moedigen zich in te schrijven, o.a. door een popup en een gratis weggever, heb ik inmiddels meer dan 2300 abonnees.

Dit hadden er veel meer kunnen zijn, maar elke maand verwijder ik mensen die al een tijd de nieuwsbrief niet meer hebben geopend. Een groot nadeel van een nieuwsbrief is namelijk dat je er, naarmate je meer abonnees hebt, voor moet betalen.

Als ik kijk naar mijn nieuwsbriefabonnees dan leest gemiddeld ruim 40 % van mijn abonnees de nieuwsbrief. Deze stuur ik 1 keer per week. Daarnaast klikt nog eens gemiddeld 15 a 20 % van deze mensen door naar mijn website.

Elke week weet ik zo veel trouwe lezers te bereiken die regelmatig naar mijn artikelen doorklikken. Daarnaast verkoop ik onder mijn abonnees regelmatig producten.

Voor ilsevanelleswijk.nl heb ik ook een nieuwsbrief gehad, maar deze verstuurde ik maar 1 keer per maand. Inmiddels ben ik om tijd te besparen hier overgestapt naar een automatische email als er een nieuwe blogpost online staat. Ik kan dus zelf geen call to action meer toevoegen.

Een groot voordeel van een nieuwsbrief is dat je hierbij niet afhankelijk bent van een algoritme en dat iedereen die zich inschrijft de nieuwsbrief ontvangt. Echter kan de mail wel in de spam verdwijnen.

Daarnaast klikken, afhankelijk van de inhoud van de nieuwsbrief, veel mensen door naar de website in verhouding tot andere platforms. Ook is een nieuwsbrief een uitstekende manier om verbinding te maken met je volgers.

Een groot nadeel is dat een mailinglijst, zodra deze een beetje loopt, wel geld kost. Nog een nadeel is het dat het veel tijd kost om je mailinglijst te laten groeien. Voor ilsevanelleswijk.nl heb ik hier nog nauwelijks wat aan gedaan en bereik ik nog lang niet zoveel mensen met de nieuwsbrief.

Maar als de nieuwsbrief eenmaal loopt dan loopt het en is er geen enkel algoritme die dit kan verstoren.

Facebook voor meer bezoekers

Op Facebook zijn er 2 manieren hoe je blogs kunt delen: via een bedrijfspagina en via groepen. Ook kan je berichten op je privé pagina delen en meer mensen bereiken door zoveel mogelijk vrienden uit te nodigen, maar ik hoop dat niemand van jullie dit doet want persoonlijk vind ik dit heel irritant. Prive = prive en er zijn niet voor niets zakelijke opties. Overigens is dit ook tegen de beleidsregels van Facebook en kan je dan verwijderd worden.

Voor mijn interieurwebsite InteriorTwin heb ik een Facebook pagina met bijna 3.000 leden. Waar dit vroeger heel succesvol was is het bereik tegenwoordig bijna nihil.

Zo bereikt een post gemiddeld tussen de 200 en 600 bezoekers en klikken er vaak maar 10 tot 40 mensen door naar de website. Zoals je ziet ligt dit veel lager dan bij de nieuwsbrief. Eerlijk is eerlijk, ik doe ook steeds minder met Facebook doordat ik het algoritme zo irritant vind, dus dit versterkt het nog eens.

Soms heb ik gelukkig wel een uitschieter. Zo kan een post opeens duizenden mensen bereiken en klikken honderden mensen door naar de website. Waar Facebook als voordeel heeft dat je post getoond kan worden aan iedereen, wordt een nieuwsbrief alleen verzonden naar je abonnees.

Dit maakt dat Facebook nog steeds interessant is. Die sporadische uitschieter vind ik namelijk nog steeds waardevol. Ook kan je veel makkelijker een nieuw publiek bereiken dan met een nieuwsbrief. Maar omdat dit sporadisch is besteed ik niet heel veel tijd meer aan Facebook en plan ik 1 keer in de week in 20 minuten alles in voor de rest van de week.

Daarnaast maak ik ook heel soms gebruik van advertentiebudget. Nog een manier om meer mensen via Facebook te bereiken, maar je moet wel keer op keer budget inzetten om bereik te creëren.

Er zijn trouwens bloggers voor wie een Facebookpagina wel veel bereik oplevert. Dit zijn helaas wel uitzonderingen, maar het wil dus niet zeggen dat het niet mogelijk is. Zit jij in de juiste niche en weet jij op een goede manier mensen te raken dan kan het nog steeds werken.

Facebookgroepen waar je je blog kan delen

Naast een Facebookpagina kan je ook gebruik maken van Facebookgroepen. Je kunt ervoor kiezen om zelf een Facebookgroep te beheren of groepen te volgen die passen bij je niche.

Het voordeel van zelf een Facebookgroep starten is dat jij zelf de regels bepaald en je eigen blogs mag delen. Als ik kijk in de interieurgroepen dan zijn er maar weinig groepen waar ik bijvoorbeeld mijn blogs mag plaatsen. Door zelf een groep te beheren kan je dit omzeilen.

Het nadeel van zelf een groep beheren is dat dit erg veel tijd kost. Wat je in bijna elke groep wel ziet is dat er reacties geplaatst worden die niet gepast zijn en dat het erg veel tijd kost dit te beheren.

Daarom heb ik er zelf voor gekozen geen groep te beheren. Voor mijn interieurblog doe ik weinig met Facebookgroepen, heel sporadisch deel ik mijn blog als reactie wanneer iemand een vraag stelt. Dit levert vaak wel heel veel bezoekers op.

Blogs van ilsevanelleswijk.nl deel ik regelmatig in relevante Facebookgroepen en dit levert wel wat extra bezoekers op, maar is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Google en Pinterest.

Facebook of nieuwsbrief: wat werkt beter?

Zoals je hebt kunnen lezen hebben beide platforms voor- en nadelen. Vooral een nieuwsbrief heeft tijd nodig om te groeien. In het begin kan het daarom makkelijker zijn om eerst te focussen op Facebook, omdat je daarbij sneller meer mensen kan bereiken. Zeker als je inzet op adverteren of het delen van blogs in relevante groepen.

Toch raad ik aan om ook een nieuwsbrief in te zetten. Voor mijn interieurwebsite is deze inmiddels veel waardevoller dan Facebook. Ja het kost tijd, en uiteindelijk ook geld, maar je hebt alles in eigen beheer en bent niet afhankelijk van een algoritme.

Wat heeft jouw voorkeur? Facebook of een nieuwsbrief?

Liefs,

Ilse

p.s. Ook elke maand een update ontvangen met tips en weetjes over bloggen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.

2021-04-22T11:40:43+01:00

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: