Misschien krijg jij ze ook weleens in je mailbox: persberichten. Dit kan over van alles gaan, afhankelijk van de onderwerpen op jouw blog.
Wekelijks slipt mijn mailbox dicht met persberichten. En deze plaats ik niet op mijn blog. Ik heb hiervoor meerdere redenen die ik graag met je deel.
Toch heeft het mailen van persberichten zeker wel zin en de reden waarom deel ik natuurlijk ook met jullie.
1. Lezers komen voor mij, niet voor standaard persberichten
Ik kies er heel bewust voor om ‘maar’ 3 keer in de week een nieuw artikel op mijn interieurblog te plaatsen en 1 keer in de week op ilsevanelleswijk.nl. Voor mij zijn meer artikelen niet perse beter en focus ik liever op een beperkt aantal artikelen van goede kwaliteit.
Zo heb ik voldoende tijd om een goed en uniek artikel te schrijven. Een veelgehoorde reactie van mijn lezers is namelijk dat ze het zo leuk vinden dat ik originele en eigen blogs schrijf en dat ze bij mij echt een persoonlijk verhaal over bijvoorbeeld interieur of bloggen kunnen lezen.
Ik heb een tijdlang geprobeerd 1 keer per maand een soort verzamelartikel van persberichten te publiceren. Echter bleek dat mijn volgers dit geen interessante blogs vonden en ik heb zelf nog zoveel andere leuke ideeën liggen om over te bloggen dat ik hier mee gestopt ben.
Standaard websites met algemene teksten en persberichten zijn er al genoeg. Mijn kracht is het schrijven van unieke teksten en het plaatsen van standaard persberichten is niet iets waar mijn lezers op zitten te wachten.
Overigens wil uniek niet perfect zeggen. Ik weet dat er fouten in mijn teksten zitten en de teksten uit persberichten zijn meestal foutloos. Maar er zit een verschil tussen een foutloze tekst schrijven en een tekst schrijven die bij mensen binnenkomt. En ik kies liever voor het laatste.
2. Originele content
Dit punt heeft nog een beetje te maken met het eerste punt. Een standaard persbericht wordt meestal naar tientallen bloggers tegelijk gestuurd.
Als jij een standaard persbericht plaatst dan heb je kans dat je niet de enige bent, maar dat er nog meer bloggers zijn die precies hetzelfde persbericht plaatsen.
Ik zie dan ook weleens meerdere keren precies hetzelfde artikel bij verschillende bloggers voorbij komen. Niet echt inspirerend toch?
3. Gratis reclame
Bedrijven die persberichten sturen hebben één doel. Ze willen meer bekendheid voor hun product of merk. Het liefst gratis.
Door een persbericht te plaatsen maak jij dan ook gratis reclame voor ze. Als je dat zelf oké vindt dan is dat natuurlijk prima. Maar ik plaats geen gratis reclame op mijn website.
Als bedrijven willen betalen voor extra bekendheid dan zijn er zeker mogelijkheden. Maar dan nog plaats ik geen standaard persbericht, gezien punt 1 en 2. Daarnaast vind ik dat zodra bedrijven betalen ik best wat meer moeite voor een leuk artikel kan doen.
Dit zijn de redenen waarom ik geen persberichten plaats.
Heeft het sturen van persberichten dan helemaal geen zin?
Misschien vraag je je af of het sturen van persberichten dan helemaal geen zin heeft.
Persberichten kunnen zeker zin hebben. Sterker nog, ik heb op mijn interieurwebsite staan dat persberichten naar mij gemaild mogen worden.
Ik ontvang deze berichten graag, want zo raak ik regelmatig geïnspireerd en zie ik leuke onderwerpen voor de blog. Het kan zijn dat een merk of product later alsnog in een blog genoemd wordt omdat ik er heel enthousiast over ben, maar dan niet als een standaard persbericht. Vaak is het zelfs een verzamelblog of een kleine vermelding in een relevant artikel.
Daarnaast zorg ik er altijd voor dat er een affiliatelink bij dit artikel staat. Bijvoorbeeld naar Linkpizza, Awin of Coolblue.
Ook zijn er genoeg bloggers die wel standaard persberichten plaatsen. Als jouw volgers het prima vinden dat jij standaard teksten plaatst en niet speciaal voor jou de website bezoeken is hier natuurlijk niks mis mee.
Deze bloggers besparen op deze manier tijd en hebben gratis content. Zeker voor bloggers die meerdere keren per dag een artikel plaatsen en meer op een magazine lijken kan dit interessant zijn.
Overigens ben ik wel van mening dat als jij een groot bereik hebt het slim kan zijn een kleine vergoeding voor het plaatsen van een persbericht te vragen, maar daarin maakt iedereen zijn afweging.
Ik ben nu heel benieuwd. Ontvang jij persberichten? En plaats jij deze op je website?
Liefs,
Ilse
Alle persberichten die ik ontvang zijn helemaal niet relevant voor mijn blog, dus de keus is makkelijk gemaakt dan. Maar ik ben het helemaal met je punten eens, dus indien ik wel iets interessants ontvang, zal het alsnog niet 1-op-1 gepubliceerd worden
Wat slecht dat je zoveel niet relevante persberichten ontvangt! Dan is het inderdaad heel makkelijk een keuze maken. Jammer dat er nog steeds zoveel pr-bureaus zijn die zo weinig moeite doen.