Gebruik jij Google Analytics al voor jouw webshop of blog? Google Analytics biedt namelijk ontzettend handige informatie die je kan inzetten voor jouw bedrijf. Ik leg de belangrijkste begrippen en mogelijkheden aan je uit.
De voorbeelden die ik laat zien zijn van mijn interieurblog InteriorTwin.com. Maandelijks bezoeken meer dan 20.000 bezoekers deze website.
Google Analytics handleiding
Op de homepage van Google Analytics is al meteen een heleboel informatie te zien. De informatie wordt automatisch weergegeven over de laatste 7 dagen. Je kan hier ook een andere periode selecteren, bijvoorbeeld de laatste 28 dagen of een vooraf ingestelde periode.
Belangrijke begrippen:
- Gebruikers: het aantal unieke bezoekers op jouw website.
- Sessies: het aantal keren dat jouw website bezocht is. Als iemand dus meerdere keren in de afgelopen 7 dagen jouw website heeft bezocht, zal het aantal sessies hoger liggen dan het aantal gebruikers.
- Bouncepercentage: het percentage bezoekers dat maar 1 pagina bezoekt. Voor een blog ligt dit meestal erg hoog (mensen komen direct op een blogartikel voor specifieke informatie), voor een webshop moet dit percentage als het goed is lager liggen omdat mensen meerdere pagina’s met producten bekijken.
- Sessieduur: de gemiddelde tijd die mensen op je website besteden. Ook bij een webwinkel zou deze tijd weer hoger moeten liggen dan bij een blog. Is dat niet het geval? Dan is er werk aan de winkel.
Verkeerskanalen:
- Social: een samenvatting van alle bezoekers die via sociale kanalen als Facebook, Pinterest en Instagram op je website komen.
- Organic search: bezoekers die via Google en andere zoekmachines op je website komen
- Direct: bezoekers die jouw website zelf in de adresbalk intoetsen. Toch klopt dit percentage niet helemaal, hierbij zijn ook namelijk bezoekers opgeteld die bijvoorbeeld via jouw nieuwsbrief, en soms ook Instagram, de website bezoeken.
- Referral: bezoekers die via een andere website op jouw website komen. Bijvoorbeeld als je genoemd bent op een andere blog en mensen naar jouw website doorklikken.
Insights:
hierbij staat een opvallende gebeurtenis. Bijvoorbeeld als een pagina opeens veel vaker of minder vaak bekeken wordt. Hierop kan je actie ondernemen, bij een goed lopende blog bijvoorbeeld de call to action aanpassen en bij een slecht lopende blog de blog updaten.
Sessies per apparaat:
geeft weer welk percentage bezoekers jouw blog via mobiel, desktop of tablet bezoekt. Bezoeken mensen jouw blog vooral via de mobiel? Zorg ervoor dat jouw website dan goed wordt weergegeven op de mobiel.
‘Welke pagina’s bezoeken uw gebruikers?’ geeft een overzicht van de meest bezochte pagina’s. Deze pagina’s scoren dus blijkbaar goed, maar heb jij deze ook zo geschreven dat jouw call-to-action duidelijk is?
Google Analytics heeft nog veel meer interessante informatie te bieden. Neem eens de tijd om alle pagina’s in Google Analytics te bekijken en de mogelijkheden te benutten. Kom je er zelf niet uit? In een strategiesessie kan ik er samen met jou naar kijken en tips geven met welke informatie uit Google Analytics jij jouw blog of webshop kan verbeteren.
Liefs,
Ilse
Geef een reactie