Wil jij een (nieuwe) blog beginnen? Of twijfel je of je wel op de goede weg bent met je blog en het juiste onderwerp hebt gekozen? Misschien twijfel je of je blog niet te breed, of juist te smal, is opgezet?

Ik heb alle voor- en nadelen van een niche en algemene blog voor je op een rij gezet, zodat jij de juiste keuze kan maken. Natuurlijk leg ik eerst het verschil tussen deze twee blogs voor je uit, want misschien heb je hier nog wel nooit van gehoord.

Het verschil tussen een niche en algemene blog

Een algemene blog kan over veel verschillende onderwerpen gaan. Bekende voorbeelden van algemene blogs zijn bijvoorbeeld algemene mamablogs en lifestyleblogs. Deze blogs gaan niet over één onderwerp, maar kunnen over veel verschillende onderwerpen gaan zoals moederschap, kinderen, huishouden, interieur, recepten, reizen, fashion, beauty, persoonlijke onderwerpen en meer.

Maar je hebt ook niche blogs. Dit kan een mamablogger zijn die alleen maar over speelgoed schrijft. Of een lifestyleblog die alleen maar over duurzame kleding gaat.

Veel blogs zitten tussen een generieke blog en een niche blog in. Zo gaat mijn interieurwebsite vooral over interieur, tuin, huishouden en DIY. En schrijf ik hier over bloggen, social media, ondernemen en selfcare. Dit zijn geen heel specifieke niches, maar toch zijn de onderwerpen duidelijk afgebakend.

Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat ik voor mijzelf meer voordelen aan een niche site vind zitten dan aan een algemene site. Dat wil niet zeggen dat een niche site altijd beter is, want aan een algemene site zitten weer andere voordelen. Het is maar net wat bij je past. Ik leg graag de verschillende voor- en nadelen aan je uit.

Binding met lezer

Als iemand voor het eerst jouw website bezoekt dan wil je natuurlijk het liefst dat diegene vaker op je website terugkomt. Over het algemeen lukt dit beter als je voor een niche site kiest. Bijvoorbeeld: iemand is op zoek naar een leuk recept en komt op jouw website vol recepten uit. Zij probeert een recept uit en is enthousiast en besluit je te volgen.

Maar stel nou dat je een algemene site hebt met nog veel andere onderwerpen. Onderwerpen waar zij helemaal niet in geïnteresseerd is. De kans is dan veel kleiner dat zij je zal volgen, omdat ze dan ook informatie over al deze onderwerpen zal ontvangen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij dit bij een algemene site wel werkt, maar over het algemeen zal je sneller een band met je lezer opbouwen als je kiest voor een niche site. Kies je toch liever voor veel verschillende onderwerpen? Zorg dan in ieder geval voor duidelijke categorieën en gebruik interne links, zodat de lezer makkelijk op jouw website naar verschillende onderwerpen kan navigeren.

Vindbaarheid in Google – niche vs algemene website

Voor de vindbaarheid in Google zijn er veel meetpunten waarmee het algoritme bepaalt op welke plek jij in de zoekresultaten komt.

Google probeert o.a. te begrijpen waar jouw blog over gaat door jouw blog te ‘lezen’. Veel verschillende onderwerpen kunnen verwarrend zijn voor Google om jouw site te begrijpen. Door gebruik te maken van interne links van artikelen die bij elkaar horen kan je Google een handje helpen en je vindbaarheid vergroten.

Maar door te kiezen voor specifieke onderwerpen maak je het wel makkelijker voor Google. Zo kan het zomaar gebeuren dat een technisch zwakkere site met een lage DA-waarde hoger in de zoekresultaten komt dan een hele sterke en grote website. Puur omdat jij alleen over bijvoorbeeld reizen naar Duitsland schrijft en jouw concurrent over veel meer onderwerpen schrijft.

Een algemenere site heeft natuurlijk wel als voordeel dat je veel meer onderwerpen hebt om uit te kiezen om over te schrijven en hierdoor ook meer kans hebt om je vindbaarheid in Google te vergroten. Want elk nieuw artikel biedt weer een nieuwe kans op meer bezoekers op je website.

Social media

Er zijn natuurlijk allerlei verschillende social media en die kan je niet over één kam scheren. Voor Facebook zal het net iets belangrijker zijn dat je over een specifiek onderwerp schrijft dan voor Pinterest. En op Instagram is jouw persoonlijkheid je kracht dus kan je juist alles delen wat jouw interesse heeft.

Alhoewel het ook hier tegen je kan werken. Heb je altijd alleen maar over interieur gedeeld en ga je nu opeens over bloggen of reizen delen? Je hebt volgers die daar echt niet in geïnteresseerd zijn en dan kunnen afhaken. Natuurlijk noem ik bloggen niet voor niks, zelf deel ik regelmatig hierover en een grote groep mensen heeft hier niks mee.

Daarom probeer ik het niet te vaak te doen, maar tegelijkertijd heeft het mijn interesse en ook de interesse van een deel van mijn volgers en neem ik voor lief dat ik hier minder betrokken volgers mee verlies.

Aantal samenwerkingen

Ook het aantal samenwerkingen kan verschillen bij een niche blog en een algemene blog. Maar dit kan twee kanten op werken.

Enerzijds merk ik dat ik op mijn interieurblog veel samenwerkingen heb waarbij de bedrijven aangeven dat ze bewust voor mijn website hebben gekozen omdat deze puur over interieur gaat. Mijn website heeft de perfecte doelgroep en daarnaast versterkt dit hun ranking in Google meer dan als ze voor een samenwerking met een algemene blog zouden gaan. Voor Google wordt het namelijk zo nog makkelijker te begrijpen dat hun website over interieur gaat.

Anderzijds sluit je met een nicheblog natuurlijk veel mogelijke samenwerkingen uit over andere onderwerpen. Het is heel simpel: des te meer onderwerpen op je blog of social media zijn terug te vinden, des te meer bedrijven waar je mee kan samenwerken. En waar het een deel van de bedrijven enkel met nichesites vanwege de sterke doelgroep en profilering wil samenwerken, zijn er net zoveel bedrijven die dit niks uitmaakt en net zo graag met een algemene website samenwerken.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor Instagram. Het ene bedrijf wil enkel met een content creator uit een bepaalde niche samenwerken, het andere bedrijf let enkel op het bereik en maakt het niks uit waar je vooral over post. Zo zie ik bij steeds meer interieur accounts ook fashion voorbij komen.

Nieuwsbrief

Voor een niche blog werkt een nieuwsbrief duidelijk beter dan voor een algemene website. Dit komt omdat mensen enkel geïnteresseerd zijn in een specifiek onderwerp (zie ook binding met lezer) en dus niet zitten te wachten op allerlei informatie in hun inbox die niet relevant is. Mensen zien mails al snel als spam en om ze geïnteresseerd te houden is het belangrijk dat je enkel relevante onderwerpen mailt.

Dat wil niet zeggen dat je met een algemene blog geen nieuwsbrief kan versturen. Maar kies dan voor een duidelijke profilering en pas je nieuwsbrief aan op één doelgroep.

Jouw interesses

Misschien wel het allerbelangrijkste: wat heeft jouw interesse? En waar schrijf je graag over? Je hebt kunnen lezen dat een niche site en algemene site allebei voor- en nadelen hebben. Dus kies vooral waar je zelf over wilt schrijven.

Ooit ben ik begonnen met een interieurblog. Opruimen en huishouden kreeg ook steeds meer mijn interesse, dus gaandeweg heb ik de onderwerpen uitgebreid omdat ik dit goed bij elkaar vond passen.

Ook bloggen en social media kreeg steeds meer mijn interesse. In eerste instantie heb ik deze onderwerpen ook op mijn interieurblog gepubliceerd. Ik merkte echter dat dit voor verwarring bij veel van mijn lezers vanuit Google, Pinterest en Facebook zorgde. Daarom ben ik deze website gestart.

Nu zorgt het nog weleens voor verwarring bij mijn lezers vanuit Instagram die niet begrijpen dat ik een tweede website heb. Zelf ben ik blij met mijn keuze voor twee niche websites. Omdat selfcare ook steeds meer mijn interesse kreeg schrijf ik inmiddels ook over dit onderwerp op deze website.

Heb jij een niche website of een algemene website? En hoe heb je deze keuze gemaakt?

Liefs,

Ilse

niche blog vs algemene blog wat is beter

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.