4 tips voor meer engagement met je lezers op je blog

/, Blogtips/4 tips voor meer engagement met je lezers op je blog

4 tips voor meer engagement met je lezers op je blog

Wil jij graag meer engagement met je lezers op de blog? Als blogger is het lastig om connectie te maken met je lezers. De meeste mensen laten namelijk niet snel een reactie achter op de blog.

De eerste uitdaging om een connectie aan te gaan met de lezers van de blog is om een bezoeker een terugkerende lezer te laten worden. Dit kan bijvoorbeeld door je lezers te stimuleren om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of jou te volgen op social media.

De volgende stap, het gesprek aangaan met je lezers en reacties krijgen op je artikelen, is nog lastiger. Ik heb een aantal tips klaarstaan voor meer engagement op je blog.

Meer engagement op de blog wil niet perse zeggen dat mensen een reactie achterlaten onder je blog, dit kan bijvoorbeeld ook een reactie zijn op social media of als reactie op de nieuwsbrief.

Het is nou eenmaal niet makkelijk om veel reacties op een blogartikel te krijgen en de drempel om op social media te reageren ligt een stuk lager.

Er zijn bloggers die wel veel reacties op blogartikelen krijgen, maar dit is eerder een uitzondering. En een deel van deze bloggers krijgt deze reacties enkel van andere bloggers, bijvoorbeeld omdat ze meedoen aan blogtreintjes om op elkaar te reageren of gebruik maken van de app CommentLuv waardoor bloggers bij een reactie een followlink krijgen.

Alhoewel er helemaal niks mis is met deze methodes is het nog leuker als je oprechte reacties van lezers krijgt. Hoe een lezer reageert, of dit direct onder de blog is of via social media, dat maakt niet zoveel uit. De kans op reacties wordt groter met behulp van deze tips.

Schrijf over je interesses

Als je vaker mijn blogs leest dan weet je dat ik regelmatig als tip meegeef dat je moet schrijven over iets waar je lezers graag over willen lezen. Je kunt je lezers bijvoorbeeld helpen bij een oplossing van een probleem of inspiratie geven over een specifiek onderwerp.

Zo’n blog is in de meeste gevallen voor veel meer mensen interessant dan bijvoorbeeld een weekoverzicht over je leven. De kans dat mensen via Google of Pinterest je blog zullen vinden is dan ook vele malen groter.

Maar als je meer engagement op je blog wilt dan is het vooral belangrijk dat je schrijft met een persoonlijke touch. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, toch is het dat niet.

Wat ik hier vooral mee bedoel is dat je schrijft over onderwerpen waar je echt enthousiast over bent. Ik kom weleens blogs tegen waarvan overduidelijk is dat de schrijver geen passie voor het onderwerp voelt, of zelfs helemaal geen verstand van het onderwerp heeft. Deze tekstschrijvers schrijven het artikel puur omdat ze weten dat het goed scoort op bijvoorbeeld Google of Pinterest.

Maar als lezer merk je dit en voel je je niet betrokken bij de blog. Veel liever lees je over een onderwerp waar iemand echt enthousiast over is. De kans dat je dan nog eens terugkeert op een website waar artikelen met passie zijn geschreven is vele malen groter.

Wil jij de connectie aangaan met je lezers? Kijk dan eens goed naar de onderwerpen waar je over schrijft. Schrijf je over onderwerpen waar je eigenlijk geen interesse (meer) in hebt? Vraag je dan eens af waarom je hier nog over schrijft.

Stop met het gebruik van stockfoto’s

Ik verbaas mij erover hoe vaak ik nog blogs tegenkom die gebruik maken van stockfoto’s. Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je geen geschikte foto hebt en als uitzondering een stockfoto gebruikt.

Toch kom ik nog veel websites tegen die bijna volledig bestaan uit stockfoto’s. Mijn eerste reactie is dan vaak om direct de website weer te verlaten.

Foto’s ondersteunen je verhaal en zelfs bij bijvoorbeeld een zakelijke blog of bespaar blog is het gebruik van eigen foto’s veel beter dan stockfoto’s.

Dat je geen eigen foto’s hebt is geen excuus, want met elke mobiel kan je tegenwoordig prima foto’s maken. In tegenstelling tot Instagram hoeft een foto op de blog niet perfect te zijn. Een simpele selfie is soms ook goed genoeg voor je blog. En met een preset bewerk jij je foto heel makkelijk tot iets moois.

tips meer engagement blog

Ook kan je eens in de zoveel tijd een fotoshoot doen. Dit heb ik ook 1,5 jaar geleden gedaan en die foto’s gebruik ik nog steeds regelmatig voor deze website.

Wil jij meer betrokken lezers? Stop dan met het gebruik van stockfoto’s en zorg voor eigen foto’s. Beter nog, laat jezelf zien op de foto’s. Zo zien je lezers het gezicht achter de website en dit zorgt voor nog meer engagement.

Deel je eigen ervaringen

In het begin vertelde ik al dat het belangrijk is om over je interesses te schrijven, in plaats van wat goed scoort. En dat het belangrijk is om inspiratie en een oplossing voor het probleem te delen in het artikel, zodat je lezer hier echt wat aan heeft.

Maar wil je echt onderscheidend zijn en meer engagement met je lezers, vergeet dan niet om ook je eigen ervaringen te delen. Schrijf geen algemeen artikel met feiten en informatie, maar deel jouw ervaring en mening. Dit is de manier voor meer engagement met je lezers.

Wees ook niet bang om (genuanceerd) je mening te delen. Ja, de kans is dan groter dat mensen het niet met je eens zijn. Maar is dat erg? Er is niks mis mee om op een beschaafde manier met elkaar het gesprek aan te gaan. Juist zo bouw je een band om met je lezers en kan je laten weten waar je voor staat.

Het gebeurt mij ook weleens dat mensen het niet eens zijn met wat ik deel op deze website of op mijn interieurblog. Dat kan, er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden.

Door op verschillende manieren naar een onderwerp te kijken leer ik ook weer bij en in de meeste gevallen ben ik dan ook blij met de feedback van mijn lezers. Soms gaat om ongefundeerde negatieve feedback en daar kan ik dan weer niks mee. Dat wil niet zeggen dat ik dan maar stop met het delen van mijn ervaringen, want juist door te delen bouw ik een band op met mijn lezers.

Ga het gesprek aan

Wil je meer engagement dan moet je hier ook actief mee aan de slag. Sluit je blog dan ook af met een vraag, zodat je lezers stimuleert te reageren. Dit wordt ook wel een call to action (CTA) genoemd, je roept je lezer op om in actie te komen en te reageren.

Wees ook niet verbaasd als er niemand reageert. De meeste mensen lezen vooral en zijn minder snel geneigd zelf te reageren. Meer engagement direct op de blog blijft dus een lastig iets, maar deze stappen helpen je er wel bij.

Naast de blog kan je ook op je andere platforms het gesprek aangaan. Dit kan je bijvoorbeeld op Instagram, Facebook en in je nieuwsbrief doen door het stellen van vragen.

Op de meeste blogs die ik deel op ilsevanelleswijk.nl krijg ik geen directe reacties op de blog. Via Instagramstories, Facebook en de nieuwsbrief krijg ik wel reacties als ik de blog daar deel. De drempel om daar te reageren ligt gewoon een stuk lager en zo weet ik wel dat de blog gelezen wordt.

Nog slimmer is het om de optie voor een poll of quiz te gebruiken op Instagram stories en Facebook. Mensen zijn sneller geneigd te reageren als ze alleen maar op een antwoord hoeven te drukken. Ook dit is een manier voor meer engagement met je lezers. Dit is bijvoorbeeld handig om een korte enquete te houden onder je lezers, bijvoorbeeld over wat voor onderwerpen op de blog ze graag meer willen lezen.

Wat doe jij voor meer engagement met je lezers?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.

2021-06-07T12:27:17+01:00

2 Comments

  1. Johanna 9 juni 2021 at 09:08 - Reply

    Interessante post. Je snijdt een paar punten aan die mij als bloglezer caak stoort. Eerste punt zou moeten zijn, “neem je lezer serieus”. Als je een blog alleen voor je eigen ego heb, laat dan de interactie met de lezer. Verder erger ik me ook aan stockfotos, ik lees een blog om de persoon erachter. En wat mij het meeste stoort als iemand nooit, bij geen enkele reactie, reageert. Waarom zou ik dan nog een reactie schrijven. Deze personen horen vermoedelijk in de categorie “eigen ego” of het zijn geen zelf geschreven blogs, maar nep. Dat is een ander onderwerp wat je misschien zou kunnen aanschnijden, hoe zie ik als lezer of het een echt of gostwriting blog is, of van een bedrijf, die het persoonlijk doet lijken? Ik lees jouw blog graag, bedankt.

    • Ilse van Elleswijk 9 juni 2021 at 09:41 - Reply

      Hoi Johanna, ik begrijp dat je je aan die punten stoort! Ik snap het ook niet als je als blogger nooit op reacties reageert. Er kan natuurlijk altijd eens een reactie doorheen glippen, maar nooit reageren is wat mij betreft ook not done. Dan kan je beter de reactiemogelijkheid uitzetten :) En interessant punt, die ghostwriting blogs! Het gebruik van stockfoto’s is in ieder geval al een teken dat het een ghostwriting blog kan zijn ;) Heel fijn om te horen dat je mijn blogs graag leest, dankjewel!

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: