Wekelijkse blogtaken: zo ziet mijn werkweek eruit

//Wekelijkse blogtaken: zo ziet mijn werkweek eruit

Wekelijkse blogtaken: zo ziet mijn werkweek eruit

Nog vaak krijg ik verbaasde reacties als ik vertel dat bloggen mijn werk is. Veel mensen beseffen nog steeds niet dat je hier je inkomen mee kan verdienen, maar dat het ook gewoon heel veel werk is. Gemiddeld werk ik zo’n 30 uur in de week. Nu ik twee blogs run, loopt dat in sommige periode’s op naar meer dan 35 uur per week. Op de lange termijn is het mijn doel om juist minder te gaan werken, zo’n 24 uur per week, maar dat lukt nog lang niet altijd. Mijn werk is voor een groot deel ook mijn hobby en daardoor ben ik stiekem toch meer aan het werk dan dat ik eigenlijk wil. Ik geef je graag een inkijkje in mijn werk om een beter idee te geven waar ik druk mee ben.

Wekelijkse blogtaken

Veel taken komen elke week of maand weer terug. Dat maakt het makkelijker om mijn werk in te plannen, want bij deze taken weet ik ongeveer wel hoeveel tijd het kost.

Planning

Op zondagavond neem ik meestal ongeveer een uurtje de tijd om de komende week door te nemen. Welke afspraken staan er op de planning? Wanneer ben ik thuis en wanneer niet? Welke prioriteiten zijn er die echt deze week gedaan moeten worden? Daarnaast moet ik regelmatig een nieuwe blog- en social media-planning bedenken. Hier ga ik minimaal 1 keer in de maand goed voor zitten en dan bedenk ik een plan voor de rest van de maand.

Administratie

De maandagochtend reserveer ik standaard voor de administratie. Zo verwerk ik mijn facturen, mail ik opdrachtgevers die nog niet betaald hebben en werk ik de urenregistratie en uitgaven bij. Ook kijk ik welke klanten eerder voor een mogelijke samenwerking met mij contact op hebben genomen en nog niet gereageerd hebben. Deze klanten mail ik dan, als er voldoende tijd tussenzit, nog een keer.

Ook werk ik mijn mail bij. Dit doe ik sowieso elke dag, maar sommige mails blijven wat langer liggen en op maandag zorg ik ervoor dat ook deze mails behandeld worden. Ik vind het echt bizar hoeveel tijd ik kwijt ben aan mail. Zo’n drie kwartier per dag ben ik gemiddeld bezig met mailen, bijvoorbeeld over (mogelijke) opdrachten maar ook door te reageren op vragen die binnenkomen via mijn blog.

Minimaal 1 keer in de maand pak ik mijn blogdoelen erbij en kijk ik hoe het er mee staat en of ik nog actie moet ondernemen aan de hand van mijn doelen.

Social media

Voor social media reserveer ik standaard één dag in de week. Op deze dagen plan ik Facebook en Pinterest in en maak ik foto’s voor Instagram en zet ik deze in concept klaar. Daarnaast ben ik dagelijks minimaal zo’n 45 minuten actief op Instagram. Als ik druk ben schiet het maken van nieuwe foto’s voor Instagram er nog weleens bij in. Ik probeer dan ook altijd een voorraad foto’s te hebben, of oude foto’s te hergebruiken, zodat ik toch iets op Instagram kan posten.

Bloggen

In bloggen zit verreweg de meeste tijd. Ik schrijf minimaal 5 blogs per week. Minimaal, soms zijn het er dus meer. Elke week komt er een nieuwe blog op ilsevanelleswijk.nl online. Daarnaast publiceer ik 3 a 4 keer per week een nieuwe blog op de interieurblog InteriorTwin.com. Ook schrijf ik zo nu en dan voor klanten een blog, als zij zelf geen tijd hebben om blogs te schrijven en dit liever uitbesteden. En als de tijd het toelaat schrijf ik gastblogs voor andere bloggers, om hiermee mijn eigen bereik te vergroten.

En in bloggen gaat veel meer tijd zitten dan het schrijven van een tekst. Deze tekst moet, in de meeste gevallen, seo geoptimaliseerd worden. Ook moeten er voor de interieur gerelateerde blogs meestal foto’s gemaakt worden. En natuurlijk moet er vaak gestyled, of soms zelfs geklust, worden voordat er foto’s gemaakt kunnen worden. Daarnaast moeten de foto’s bewerkt worden en afbeeldingen geoptimaliseerd worden voor Pinterest.

Ook probeer ik regelmatig tijd te maken om oude blogpost te verbeteren. Bijvoorbeeld het aanpassen van links of het optimaliseren van de afbeeldingen voor Pinterest.

Nieuwsbrief

Daarnaast verstuur ik drie nieuwsbrieven. Een wekelijkse wooninspiratiemail, een mail wanneer er op ilsevanelleswijk.nl een nieuwe blog online staat en een maandelijks overzicht met belangrijk blognieuws en een kijkje achter de schermen aan alle blogcursisten. De wekelijkse mail op ilsevanelleswijk.nl wil ik nog gaan automatiseren, zodat dit minder tijd kost, maar hier loop ik nog tegen wat technische beperkingen aan.

Naast het versturen van de nieuwsbrief ben ik op het moment ook veel tijd kwijt aan het experimenteren met hoe ik meer emailinschrijvingen kan krijgen. Ik ben verschillende technieken aan het proberen en aan het bijsturen wanneer nodig, ook dit kost tijd.

Opleiding

Ook ben ik wekelijks met opleiding bezig om de blogs nog verder te verbeteren en nog meer mensen te bereiken. Er valt zo ontzettend veel over te leren! Soms volg ik op locatie een cursus, maar liever volg ik of online cursussen of schakel ik iemand in die mij één op één begeleid. Dit werkt verreweg het effectiefst voor mij. Als ik iets nieuws leer wat ik interessant vind test ik het eerst zelf uit. Werkt het goed? Dan deel ik deze kennis ook weer met mijn blogcursisten.

Afspraken met klanten

Bijna elke week heb ik 1 of meerdere afspraken met klanten. Bijvoorbeeld een interieuradvies of een strategiesessie bloggen. Als ik veel afspraken heb moet ik hier slim mee omgaan en bijvoorbeeld met bloggen vooruit werken, zodat er wel op de vaste blogdagen een nieuwe blog online komt.

Events / netwerken

Elke maand word ik meerdere keren benaderd voor events. Toch ga ik niet vaak naar een event toe. Het is namelijk mijn ervaring dat de meeste bedrijven die een event organiseren een programma opzetten die, voor mij, niet zo interessant is. Ik maak altijd een bewuste afweging en benader een uitnodiging voor een event zakelijk. Hoeveel tijd kost het mij en wat levert het mij op? De conclusie is meestal dat het vooral veel tijd kost en weinig oplevert. Maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld een programma wat voor mij ook echt inhoudelijk interessant of leerzaam is. Of een bedrijf die echt interesse in een samenwerking heeft en hier ook een passende vergoeding voor wil betalen.

Veel liever ga ik naar netwerkbijeenkomsten. Hier moet ik vaak voor betalen, maar dat vind ik niet erg. Bij netwerkbijeenkomsten leer ik namelijk (meestal) echt wat en doe ik interessante contacten op. Ook al kost mij dit geld, uiteindelijk is dit veel interessanter dan een gratis event waar het de bedoeling is dat ik reclame ga maken voor een bedrijf.

Ik ga gemiddeld 2 keer per maand naar een event, beurs of netwerkbijeenkomst.

Bloggen: een fulltime baan

Het is wel duidelijk dat bloggen meer is dan even een tekst schrijven. Gelukkig is het ontzettend leuk werk om te doen. En misschien klink ik nu heel gestructureerd in mijn werk, maar alle taken lopen ook regelmatig door elkaar heen. Hoe meer er te doen is, hoe lastiger het is om gestructureerd te werken. Daarom is een goede blogplanning en het stellen van doelen ook zo belangrijk. Als fulltime blogger is het belangrijk dat je deze zaken professioneel oppakt. Want als jij je werk niet serieus neemt, waarom zou een opdrachtgever dat dan doen?

In de online cursus ‘meer bezoekers en klanten met bloggen’ geef ik volop tips hoe je aan de slag kan als professioneel blogger en zorgt voor meer bezoekers en meer klanten en inkomsten dankzij je blog.

Heb je nog een vraag over mijn werk? Laat gerust een reactie achter!

Liefs,

Ilse – InteriorTwin

professioneel blogger werkweek

Meld je nu aan voor de maandelijkse mail met blogtips en ontvang een GRATIS checklist voor het updaten van oude blogposts

* verplichte velden

Je gegevens worden gebruikt voor het versturen van een mail wanneer er een nieuwe blogpost online staat. Je kunt je ten aller tijde uitschrijven. Bekijk voor meer informatie ook de disclaimer en privacy statement.

2019-11-05T09:42:18+02:00

About the Author:

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: