Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn, Twitter, Snapchat: er zijn heel wat social media platforms waar je actief op kan zijn. En als je dan nog tijd over hebt kan je ook nog gaan bloggen en met een nieuwsbrief starten.

Maar het liefst wil je juist met je bedrijf bezig zijn, in plaats van je tijd ‘verspillen’ aan social media. De tijd die je over hebt wil je dan zo effectief mogelijk besteden aan de juiste social media. Maar op welke social media moet je nou eigenlijk actief zijn? En welke niet?

Instagram een must?

Het lijkt wel of elke ondernemer tegenwoordig op Instagram moet zitten. Ben je niet op Instagram actief dan hoor je er niet bij. Een beetje zelfreflectie ontbreekt hier naar mijn mening. Zit jouw klant wel op Instagram? En zit jouw klant ook te wachten op jouw boodschap op Instagram?

Ik heb al veel ondernemers gesproken die de meeste tijd aan Instagram besteden, vaak zonder gewenst resultaat. Na een aantal vragen blijkt vaak al snel dat Instagram helemaal niet het geschikte platform voor hun is om hun klant te bereiken.

En als ik vraag waarom ze op Instagram zitten dan blijkt vaak dat ze het gevoel hebben dat ze een kans missen als ze dit niet doen. Hun omgeving vind dat ze hier actief moeten zijn, maar weet je omgeving echt altijd wat het beste voor jou en je bedrijf is? Een account maken en zo nu en dan wat posten op Instagram is nooit een slecht idee, maar al je tijd eraan besteden? Misschien is er wel een beter platform voor jouw bedrijf.

Neem bijvoorbeeld interieurontwerpers. Als ik kijk in mijn volgerslijst dan zie ik daar honderden interieurontwerpers tussen zitten. Maar de interieurontwerpers die ik spreek vertellen mij dat ze, op een uitzondering na, nauwelijks opdrachten via Instagram binnenhalen.

Zelf denk ik wel dat het goed is om als interieurontwerper een Instagramaccount te hebben als soort van portfolio, maar Google en Pinterest zijn voor jou de plekken om opdrachten binnen te halen. Besteed dus niet teveel tijd aan Instagram, maar focus je meer op Google en Pinterest.

Op welke social media moet je actief zijn?

Misschien is Instagram wel niet het geschikte platform voor jou, maar dan wel je natuurlijk wel graag weten welk platform dan wel geschikt voor je is. Maar dit hangt helemaal van jouw bedrijf en jouw type klant af.

Zelf adviseer ik altijd om maximaal op 1 a 2 platforms actief te zijn. Met actief bedoel ik er dusdanig veel tijd aan te besteden dat je hier echt op groei focust. Dus niet alleen maar wat posten, maar bezig zijn met een strategie hoe je meer bereik kan genereren en meer klanten kan binnenhalen.

Omdat dit veel tijd kost is het beter om op niet teveel platforms tegelijk actief te zijn. Wel is het slim om op de platforms waar je klanten zitten een account te hebben en een paar keer per maand te posten, zodat je overal vindbaar bent en potentiële klanten weten dat jouw bedrijf nog steeds actief is.

Hier maak ik wel een uitzondering op: bloggers en webshops kunnen beter op meer platforms actief zijn als zij meer dan 2 platforms hebben waar hun klanten zitten.

Bij bloggers en webshops is het creëren van een groot bereik namelijk één van de speerpunten van het bedrijf, in ieder geval als het je doel is hier geld mee te verdienen. Het is dus logisch dat je meer tijd aan social media besteed dan de gemiddelde ondernemer.

Hoeveel tijd moet je besteden aan social media?

Ook hier geldt weer dat dit van jouw bedrijf en jouw type klant afhangt. Maar zeker als je net start met je bedrijf en nog niet veel klanten hebt is marketing heel belangrijk en zou ik hier veel tijd in investeren. Mijn belangrijkste tip is om social media echt als onderdeel van je (online) bedrijf te zien. Als ondernemer moet je netwerken en zichtbaar zijn en dat doe je niet alleen offline, maar ook online.

Integreer social media als vast onderdeel in je bedrijf, zodat je zeker weet dat je hier voldoende tijd aan besteed. Veel ondernemers vinden de maandagochtend een fijn tijdstip om hun social media in te plannen. Dit kan je doen voor een week, maand of zelf kwartaal. Met deze tips om tijd te besparen op social media zorg je ervoor dat je ook voldoende tijd overhoudt voor je andere taken.

Ben je nou benieuwd welke social media past bij jou en je bedrijf? En wil je meteen goed aan de slag, zodat je zo min mogelijk tijd kwijt bent aan social media met een maximaal resultaat? Dan is een strategiesessie om te werken aan je online zichtbaarheid misschien wat voor jou.

Liefs,

Ilse

tips op welke social media je zichtbaar moet zijn met je bedrijf

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.