Heb jij al een mediakit? Misschien heb je er nog nooit van gehoord? In deze blog leg ik je uit wat een mediakit is, waarom je er één nodig hebt, wat er in moet staan en hoe je deze makkelijk zelf kan maken.

Wat is een mediakit?

Een mediakit is (meestal) een pdf-bestand van ongeveer twee pagina’s. Hierin leg je uit wie jij bent, waar jouw blog over gaat en wat jouw online bereik is. Dit bestand kan je opsturen naar (potentiële) opdrachtgevers, prbureau’s en influencernetwerken. Een mediakit is eigenlijk een korte samenvatting van jouw blog waarin de belangrijkste pluspunten worden opgenoemd en waarbij de klant snel een eerste inschatting kan maken of hij met jou wil samenwerken.

Waarom heb je er 1 nodig?

Wil jij professioneel bloggen en geld verdienen met bloggen dan heb je echt een mediakit nodig. Mijn interieurblog InteriorTwin.com heeft meer dan 20.000 bezoekers per maand. Ik krijg dan ook veel mailtjes van bedrijven die mogelijk met mij willen samenwerken. Als ik al deze bedrijven elke keer opnieuw uitgebreid moet gaan uitleggen wie ik ben en wat ik doe dan kost dat heel veel tijd. Door, naast een korte mail, de mediakit mee te sturen bespaard mij dit veel werk.

Daarnaast vragen veel bedrijven ook al uit zichzelf direct om een mediakit. Als je deze niet kan opsturen, omdat je deze bijvoorbeeld niet hebt, dan kom je niet over als een professioneel blogger en heb je kans dat een bedrijf niet met je wil samenwerken, of minder voor een samenwerking bereid is te betalen. Met een mediakit kom je gewoon een stuk professioneler over.

Dit brengt mij meteen bij mijn derde punt waarom een mediakit belangrijk is. Regelmatig word ik benaderd door bedrijven die verwachten dat ik in ruil voor een product of paar tientjes voor ze blog. Door deze bedrijven een mediakit en prijslijst te mailen laat ik zien dat een blog geen hobby is, maar gewoon een fulltime job.

Dit voorkomt een heleboel heen en weer gemail en frustratie. 9 van de 10 keer is zo’n bedrijf gewoon op zoek naar de goedkoopste oplossing. Maar de 10e keer kan jij, mede dankzij je mediakit, een opdrachtgever juist overtuigen waarom een samenwerking met jou interessant is en meer waard is dan een barterdeal of lage vergoeding. Mirjam schreef een goede blog over waarom ook zij met een prijslijst werkt.

Wat staat er in?

  • Een korte introductie over jezelf en je blog;
  • Cijfers van je blog en social media kanalen;
  • Gegevens over je doelgroep (geslacht, leeftijd, etc);
  • Welke diensten kan je leveren (bijvoorbeeld advertorial, promotie social media enz);
  • Korte portfolio (in mijn geval zijn dat bijvoorbeeld een aantal foto’s, omdat fotografie op mijn interieurblog een belangrijk onderdeel is);
  • Contactgegevens;
  • Optioneel: uitleg waarom samenwerken met een blogger interessant is (voor bedrijven die nog geen ervaringen hebben met bloggerssamenwerkingen);
  • Optioneel: prijslijst (zelf heb ik een aparte prijslijst, omdat veel bedrijven al zelf onderzoek naar mij hebben gedaan en alleen mijn tarief wil weten. Deze stuur ik alleen een prijslijst en geen mediakit).

Hoe maak ik een mediakit?

Zelf gebruik ik het gratis programma Canva voor het maken van een mediakit. In dit programma kan je zoeken op mediakit. je krijgt dan een aantal layouts waar je uit kan kiezen voor je eigen mediakit. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de layout en gegevens aanpassen naar je eigen blog. Daarna sla je hem op op de computer en het ziet er direct professioneel uit.

Liefs,

Ilse

Zo stel je een mediakit samen

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.