Wil jij leren hoe je slimmer kan werken en meer uit je (werk)dag kunt halen? Dan is het boek Grip van Rick Pastoor een aanrader om te lezen.
Eerlijk is eerlijk, dit boek werd mij al diverse keren aangeraden door mensen uit mijn netwerk. Maar omdat ik te druk was en andere prioriteiten had kwam ik er maar steeds niet toe om dit boek te lezen. Zonde, want dit boek is by far het fijnste boek over efficiënter werken wat ik tot nu toe gelezen heb.
Eén van mijn voornemens dit jaar is om minder te multitasken en om meer gefocust te werken. Om dit te doen zorg ik er o.a. voor om elke dag 10 minuten uit een boek over dit onderwerp te lezen. Zo hou ik dit goede voornemen actueel voor mijzelf.
Daarom herlas ik het boek Goed werk van Cynthia Schultz. Een heel fijn en makkelijk te lezen boek, maar ik was op zoek naar iets meer verdieping om slimmer te kunnen werken. Omdat het boek Grip van Rick Pastoor mij al verschillende keren is aangeraden besloot ik deze te bestellen.
Koop direct bij:
Wat een fijn boek met heel veel tips om (zoals de titel al zegt) slimmer te kunnen werken! Ik heb dit boek net uit en een heel lijstje om mee aan de slag te gaan. Sommige van de tips heb ik al direct doorgevoerd. Omdat er zoveel interessante info in dit boek staat ga ik het binnenkort voor de tweede keer lezen, om nog beter de informatie uit dit boek toe te passen.
Er staat zoveel waardevolle informatie in dit boek en ik kan natuurlijk niet alles noemen hier. Daarom raad ik je ook aan als je slimmer wilt werken dit boek zelf te bestellen. Maar toch wil ik voor mij 3 heel waardevolle lessen uit dit boek alvast delen.
Slimmer werken: 3 waardevolle tips
Les 1: Klopt jouw dag- en weekindeling wel?
Een heel waardevolle tip uit het boek Grip is om eens kritisch te kijken naar de verdeling van de taken over de dag en de week en deze te koppelen aan jouw energieniveau.
Ben jij bijvoorbeeld vooral aan het begin van de week energiek dan is het slim om de wat ingewikkeldere taken aan het begin van de week in te plannen. Als jij pas in de middag echt op gang komt dan plan je het beste de taken waarbij je dieper moet nadenken in de middag in.
Dit was een echte eyeopener voor mij. Terwijl als je er goed over nadenkt het heel logisch is.
Ik was juist geneigd de simpele taken aan het begin van de week in te plannen. De wat ingewikkeldere taken stonden pas op het schema als ik al moe was, waardoor ik deze taken vaak naar de week erna doorschoof. Sommige taken schuiven zo maanden door op mijn planning.
Ik kijk nu veel kritischer naar mijn planning. Zelf heb ik vooral in de ochtend en aan het begin van de week de meeste energie. Een aantal taken die ik standaard aan het begin van de week deed, maar juist weinig energie kosten, heb ik nu naar het einde van de week verplaatst. Ook ga ik proberen afspraken vaker in de middag in plaats van in de ochtend in te plannen.
Zo kan ik de zwaardere taken inplannen op de momenten dat ik meer energie heb. Ik hanteer dit nu een paar weken en merk een enorm verschil in mijn werkweek.
Les 2: Plan jij belangrijke taken in?
Ik leef vooral met de dag. Ik ben druk met urgente taken, die nu gedaan moeten worden. Maar belangrijke taken, waarmee je als persoon of als bedrijf kunt groeien, die schuif ik altijd voor mij uit.
Dat komt deels omdat ik dit soort belangrijke taken niet inplan in mijn agenda, maar op een lijstje zet ‘voor als ik tijd over heb’. Je raadt het al, die tijd over die heb ik nooit.
En als ik het al een keer wel inplan dan plan ik dit soort momenten in op tijdstippen dat ik moe ben en laag in mijn energie zit. Ook dan is de kans groot dat deze taak weer doorschuift naar een ander moment.
In de praktijk ben ik daardoor erg bezig met urgente, maar niet belangrijke, taken. Werkzaamheden op strategisch niveau blijven daardoor te vaak liggen. Zonde, want ik vind het wel belangrijk.
Dankzij de tips uit het boek Grip plan ik nu deze belangrijke taken bewust in op momenten dat ik goed in mijn energie zit. Hierdoor kan ik op strategisch niveau nog beter aan mijn bedrijf, maar ook aan mijzelf, werken.
Les 3: Hou elke week een weekreview
Kijk jij weleens terug op je werkweek? Zelf kijk ik aan het einde van de week echt weleens terug welke taken zijn blijven liggen. Die (meestal belangrijke maar niet urgente) taken plan ik vervolgens weer door naar de week erna, om er dan weer niet aan toe te komen.
Ik kijk dus wel oppervlakkig naar de afgelopen week, maar echt conclusies verbind ik er niet aan. Waarom zijn deze taken afgelopen week blijven liggen? En hoe ga ik komende week anders plannen, zodat ik wel aan deze taken toe kom?
In het boek Grip staat een handig stappenplan om elke week een weekreview te houden, waarbij je echt kritisch naar de afgelopen week en de komende week kijkt. Je leert hierdoor beter plannen en door elke week te reflecteren leer je wat wel goed voor je werkt en wat niet.
Gaandeweg leer je jezelf en je werkwijze zo beter begrijpen, waardoor jij het maximale uit je werkweek kunt halen.
Deze 3 tips uit het boek Grip leren mij anders naar mijn planning kijken en ik ervaar nu al dat ik meer uit mijn werkweek haal. Deze tips zijn maar een heel klein gedeelte uit het boek Grip, want er staat nog zoveel meer waardevolle informatie in.
Bijvoorbeeld over hoe je projecten behapbaar in je agenda inplant, hoe je meer rust in je hoofd creëert met een overvolle agenda en hoe je overzicht in je mailbox houdt. Maar je leert ook een jaarplan opstellen, hoe je jezelf kunt blijven ontwikkelen en hoe je met behulp van anderen nog meer kunt groeien.
Dit boek is wat mij betreft dan ook een dikke aanrader om te lezen! Heb jij dit boek al gelezen?
Koop direct bij:
Mocht je nog een ander boek kennen over efficiënter werken laat het mij dan gerust weten in de reacties. Ook deze boeken zijn aanraders voor ambitieuze vrouwen.
Liefs, Ilse
Geef een reactie