In juli heb ik besloten dat ik in een jaar tijd 10 kilo wil afvallen. Omdat veel afvalpogingen eerder zijn mislukt wilde ik nu vooral focussen op een andere leefstijl i.p.v. weer een dieet te volgen.

Inmiddels ben ik 6 kilo afgevallen en dus goed op weg. Op dit moment zitten we in een verbouwing, dus het afvallen gaat niet zo hard. Maar ik kom ook niet aan en ik ben nog steeds gemotiveerd, dus daar ben ik in deze stressvolle en chaotische tijd heel blij mee.

Dit lukt mij omdat ik een aantal dingen in mijn eetpatroon heb aangepast. De meeste van deze aanpassingen zijn best simpel. Graag deel ik deze veranderingen in mijn eetpatroon met je.

Ik ben geen voedingsdeskundige, maar wil puur mijn persoonlijke ervaring met je delen. Wat voor mij werkt, hoeft dus niet perse voor jou te werken. Raadpleeg bij twijfel een professional die jou kan helpen afvallen.

Veranderingen in mijn eetpatroon om af te vallen

Fruit bij het ontbijt

Vroeger moest ik er niet aan denken, maar nu ik als mindset heb dat ik gezonder wil leven zorg ik regelmatig voor fruit bij het ontbijt. Dit is gezond en het vult goed.

Vind jij het lastig om fruit te eten bij het ontbijt? Meng wat bosbessen of een in stukjes gesneden appel of banaan door de yoghurt of havermout. Of beleg een cracker met aardbeien of banaan.

Je kunt natuurlijk ook een lekkere smoothie maken met vers fruit en groente. Een aantal van mijn favoriete gezonde ontbijtjes deelde ik al eerder op de blog.

Groenten bij de lunch

Tegenwoordig zorg ik voor een goede portie groenten bij de lunch. In het verleden maakte ik wel eens salades klaar als lunch. Super gezond natuurlijk, maar het kost ook veel tijd en eigenlijk hou ik gewoon van brood bij de lunch. Daarom hield ik dit nooit lang vol.

Maar sinds een aantal maanden zorg ik ervoor dat ik mijn brood standaard met flink wat groenten beleg. Zo heb ik altijd sla, tomaat en komkommer in huis om mijn brood mee te beleggen. Paprika (eventueel gegrild uit pot) en ui zijn ook favoriet om mijn brood mee te beleggen.

Niet alleen is dit een gezonde keuze, maar hierdoor zit ik ook sneller vol. Ik heb hierna minder trek om nog voor een (ongezonde) snack te kiezen.

eetpatroon afvallen

Bewust tussendoortjes eten

Ik ben er een kei in om mijn tussendoortjes over te slaan. Om vervolgens zoveel trek te hebben dat ik geen zin heb om iets gezonds te bereiden, maar gewoon snel iets wil eten. En dat is dan zelden gezond.

Tegenwoordig let ik er dus goed op dat ik rond 10.00 / 11.00 uur en 15.00 / 16.00 uur een tussendoortje neem. Dit zorgt ervoor dat ik tegen etenstijd minder trek heb en rustig een gezonde maaltijd kan bereiden, in plaats van snel de eerste de beste optie naar binnen te werken.

In de ochtend neem ik meestal fruit, soms gemengd met wat yoghurt of kwark. In de middag heb ik meestal trek in iets zoets of hartigs en kies ik voor een gezond alternatief.

Gezond alternatief voor tussendoortjes

Veel van mijn standaard favoriete snacks heb ik vervangen voor een gezonde variant. Iets snoepen moet kunnen. Sterker nog, als ik dat niet doe hou ik het diëten niet vol en ga ik zo de mist in. Maar door mijn favoriete snacks te vervangen voor een gezonder alternatief scheelt dit heel wat calorieën en wordt het makkelijker om af te vallen.

De Tony Chocolony, borrelnootjes en pakken chocomel zijn als standaard in huis vervangen. Heel af en toe haal ik het nog in huis, maar dan is het echt een traktatie. Tegelijkertijd ben ik niet het type dat ’s avonds tomaatjes of komkommer gaat zitten snoepen, maar gelukkig zijn er genoeg alternatieven die een gezondere keuze zijn.

Wat snoep ik dan nog wel?

  • Havermoutrepen
  • Pure chocolade
  • Warme chocomel (cacao gemengd met bijvoorbeeld amandelmelk)
  • Japanse notenmix
  • Handje noten (bijvoorbeeld walnoten, amandelen of een ongezouten en ongebrande notenmix)
  • Rijstwafel met pindakaas

Deze keuzes zijn misschien niet zo gezond als een stukje komkommer, maar wel al een stuk gezonder dan wat ik voorheen snoepte. En om het afvallen vol te houden kan ik niet altijd op een wortel knagen, dus dit werkt voor mij.

Bewuste avondmaaltijden

Ik hou ervan om verschillende recepten uit te proberen en hier staat elke dag wat anders op tafel. Er zijn genoeg recepten die binnen 20 a 30 minuten op tafel staan en net wat lekkerder smaken dan het standaard stukje vlees met aardappelen en groente.

Maar sinds ik wil afvallen let ik wel goed op de calorieën. Bij het uitzoeken van de recepten let ik erop dat de calorieën van de maaltijd meestal onder de 500 of soms 600 calorieën blijven.

Er zijn genoeg lekkere recepten te vinden die wat minder calorieën hebben. Daarnaast doe ik soms wat aanpassingen bij recepten, bijvoorbeeld door een stuk minder rijst of pasta toe te voegen, waardoor de maaltijd laag in calorieën blijft.

Ook maak ik standaard één keer in de week een pan zelfgemaakte soep klaar. Soep is gezond en laag in calorieën. Daarnaast kunnen we er dan bij de lunch, of als we geen zin hebben om te koken, nog een keertje van eten.

Minder frisdrank en alcohol

Eén van mijn guilty pleasures is cola en wijn. Ik ben op allebei gek. Helemaal stoppen hiermee zou het afvallen een stuk makkelijker maken, maar eerlijk is eerlijk, dit lukt mij (nog) niet.

Wel ben ik bewust minder gaan drinken. Ik pak sneller een glas water of een kop thee en dit scheelt toch behoorlijk wat calorieën. Op dit vlak is er voor mij nog wel echt wat te winnen, dus als de verbouwing is afgerond wil ik proberen hier nog wat strenger in te zijn.

Naast de veranderingen in mijn eetpatroon heb ik nog meer tips om af te vallen. Zo wandel ik nog steeds (meestal) 10.000 stappen op een dag, want in beweging blijven is net zo belangrijk.

Wat is jouw favoriete tip om af te vallen?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.