Als bloggende ondernemer is er altijd meer dan genoeg te doen. Een goede weekplanning is dan ook onmisbaar om gestructureerd en productief te werken. Ik kan mij voorstellen dat ik niet de enige ben met een drukke agenda en dat er meer mensen worstelen hoe ze hun weekplanning overzichtelijk en efficiënt kunnen indelen.
In deze blog deel ik graag hoe ik mijn weekplanning maak. Mijn manier is misschien niet voor iedereen de meest efficiënte manier om een weekplanning te maken, maar voor mij werkt het. Ik hoop dat jij er ook inspiratie uithaalt om met je eigen weekplanning aan de slag te gaan.
Een weekplanning maken
Maandagochtend is mijn vaste administratieochtend. Ik plan dan ook geen afspraken in, maar focus mij volledig op de week die komen gaat. Dat is alvast de eerste tip die ik je wil geven: zorg voor vaste momenten waarop je taken uitvoert, dit zorgt voor structuur en regelmaat in de week.
Op maandagochtend ga ik dus met mijn weekplanning aan de slag. Ook doe ik de financiële administratie, werk ik mijn mail bij en controleer ik of ik nog vragen op social media heb openstaan.
Voor de financiële administratie gebruik ik het boekhoudprogramma Moneybird (dit programma kan je door op de link te klikken 60 dagen lang gratis uitproberen!), dit programma bespaard mijn enorm veel tijd in de administratie.
Voor de weekplanning gebruik ik mijn essentialiving planner. Ik vind dit een erg fijne planner om mijn to-do’s op te schrijven. Ik schrijf, streep en kras volop in de planner en dat werkt erg goed voor mij.
Een andere fijne planner is de Purpuz planner, die heb ik ook een jaar geprobeerd maar mijn persoonlijke favoriet is toch de Essential Living planner.
Toch liever een andere planner? Bekijk dan dit overzicht van planner agenda’s.
Voor ik met mijn weekplanning begin open ik Trello. In dit digitale systeem houd ik globaal mijn kwartaal- en maandplanning bij en zo heb ik al snel inzichtelijk wat ik moet doen. Je kan verschillende taken kleurtjes geven en zo heb ik al mijn wekelijks terugkerende taken eenzelfde kleur gegeven. Dit is heel overzichtelijk.
Aan de hand van mijn agenda en de wekelijks terugkerende taken ga ik mijn weekplanning invullen. Ik probeer taken daarbij zoveel mogelijk op standaard dagen te doen.
Zo plan ik op dinsdag Pinterest in met behulp van de planner Tailwind, werk ik op woensdag aan ilsevanelleswijk.nl (de rest van de week is voor mijn interieurblog) en schrijf ik op donderdag de nieuwsbrief.
Door elke dag een wekelijks terugkerende taak te plannen en niet alle taken op één dag te proppen heb ik meer dan voldoende ruimte om aan mijn overige werkzaamheden te werken. Ook zorgt het voor flexibiliteit in mijn werkweek en vooral voor afwisseling in de werkzaamheden, wat ik persoonlijk erg fijn vind.
Prioriteiten stellen
We hebben het tot nu toe over de wekelijks terugkerende taken gehad, maar natuurlijk heb ik nog veel meer taken. Het schrijven van blogs is mijn belangrijkste taak. Hoeveel ik dit doe en hoeveel tijd dit kost verschilt per week.
Soms heb ik veel opdrachten voor linkbuilding blogs. Deze blogs kosten mij gemiddeld 1 a 2 uur tijd en plan ik dus makkelijk in. Blogs waarbij ik een product promoot, inclusief foto’s en social media, kosten mij veel meer tijd. Zeker als er een DIY bij komt kijken.
Daarom kijk ik echt per week welke opdrachten ik heb, hoeveel tijd dit ongeveer gaat kosten en plan ik hierop de weekindeling in.
Daarnaast heb ik nog afspraken voor blogcoaching, interieuradvies en meer. Soms heb ik weken geen afspraken en dan opeens meerdere afspraken in een week. In zo’ n week kom ik natuurlijk niet veel aan bloggen toe en moet ik echt prioriteiten stellen.
Ik heb een hele fijne methode voor het stellen van prioriteiten. Aan het begin van de week maak ik al een globale planning van de week, maar door omstandigheden kan die altijd aangepast moeten worden.
Daarom neem ik elke ochtend de tijd om een uitgebreide planning te maken. Ik schrijf alle taken op die ik die dag wil doen. Daarna ga ik hier prioriteit aan geven. A staat voor hoge prioriteit, B voor minder belangrijk en C voor dit wil ik wel doen, maar hoeft niet perse vandaag.
Belangrijk is dat ik maximaal 3 taken een A mag geven en maximaal 3 taken een B. Staat er meer op mijn lijstje? Dan krijgen die taken een C.
Ik begin de dag met de taken met een A, daarna B en zo verder. Sommige dagen kom ik alleen aan de taken met een A toe en sommige dagen lukt het mij alle taken weg te strepen.
Daarom is het zo belangrijk om met de A taken te beginnen. En misschien wel herkenbaar: als ik dit niet doe heb ik juist de neiging om de A taken te laten liggen en uit te stellen en met de kleinere, meestal C, taken te beginnen. Dit is natuurlijk niet effectief, maar wel menselijk. Dankzij dit systeem begin ik echt met de belangrijkste taak als eerste en dat voelt heel fijn.
Mijn weekplanning in combinatie met deze tips om goed voor mijzelf te zorgen onder werktijd, zorgen ervoor dat ik de dag meestal met een goed gevoel kan afsluiten.
Liefs,
Ilse
Lekker overzichtelijk! Dat wil er bij mij nog weleens inschieten. Ik ga ook even meer mijn best doen om een goede weekplanning te maken. Bedankt voor de inspiratie!
Snap ik helemaal Lianne, ooit was ik ook minder gestructureerd ;) deze tips werken echt fijn voor mij, hopelijk heb jij er ook wat aan!