Een tijdje geleden schreef ik een blog over waar je op moet letten bij barterdeals (als influencer / blogger samenwerken met een bedrijf in ruil voor een product en zonder financiële vergoeding). Daar kwamen veel reacties op.

Wat mij opviel was dat sommige mensen bewust ervoor kiezen om een barterdeal aan te gaan. Dit doen ze omdat ze denken dat ze het niet waard zijn om geld te verdienen met samenwerkingen of dat dit teveel gedoe is.

Daarom is het de hoogste tijd om een aantal fabels te wereld uit te helpen over geld verdienen met bloggen / Instagram.

Fabel 1: ik moet een x aantal volgers / bezoekers hebben om online geld te kunnen verdienen

Ik was best verbaasd dat veel mensen denken dat ze een minimum aantal volgers moeten hebben om online geld te kunnen verdienen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat influencer bureau’s en bedrijven je dit soms laten denken. Daarom even een wake-up call: de meeste influencer bureaus en bedrijven kijken waar ze zo goedkoop mogelijk terecht kunnen. Ze willen zelf voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk promotie krijgen.

Daarom word er bij veel samenwerkingen eerst gekeken of je in ruil voor een gratis product wilt samenwerken. Ik zeg de meeste, er zijn gelukkig steeds meer bureaus en bedrijven die wel in kwaliteit geïnteresseerd zijn en daar graag ook voor willen betalen. Het is daarom zo belangrijk dat je weet wat je waard bent en dat je dit ook uitstraalt.

Wat je waard bent leg ik trouwens uit in het e-book ‘hoe bereken ik mijn tarief voor Instagram of voor een blog?’, zodat je weet welke tarieven je voor een samenwerking kan vragen.

Content creation is een vak en steeds meer bloggers en influencers zijn hier professioneel mee bezig. Je ziet dan ook steeds meer een tweedeling: professionele content creators die zichzelf steeds verder ontwikkelen, met de opdrachtgever meedenken, en hiervoor ook betaald krijgen.

Hierbij gaat het niet perse om je aantal volgers, maar hoe jij het product van de opdrachtgever op een goede manier weet neer te zetten en in hoeverre jouw doelgroep een match is met dit product.

En hobbyisten, die het leuk vinden iets gratis te krijgen, hier niet teveel moeite voor willen doen, en het zo wel prima vinden. Ook dat mag natuurlijk!

Wil jij tot de eerste groep horen? Ik zeg niet dat het aantal volgers niet belangrijk is, maar ik ken genoeg collega’s die met een paar duizend volgers of bezoekers al voor hun opdrachten betaald krijgen.

Dit is omdat ze de samenwerkingen professioneel aanpakken, goede content maken en weten wat ze waard zijn. Dus ik wil nooit meer horen dat je pas vanaf een x aantal volgers of bezoekers betaald kan krijgen: it’s all about your mindset en professionaliteit!

Heb jij nog niet de juiste mindset? Daar kunnen we aan werken tijdens een strategiesessie!

Fabel 2: ik krijg alleen betaald voor opdrachten als ik mij inschrijf als ondernemer

Nog iets wat mij opvalt: sommige content creators willen wel betaald krijgen voor samenwerkingen, maar denken dat ze zich meteen moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel en dat er allerlei administratie bij komt kijken. Dit is niet zo.

Heb jij een paar betaalde samenwerkingen per jaar? Dan ben jij niet meteen ondernemer en heb je geen Kamer van Koophandel inschrijving nodig. Wel moet je de bedragen vermelden als ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ op je aangifte Inkomstenbelasting. Maar dit is helemaal niet ingewikkeld. Ook hoef je in de meeste gevallen niet zelf te facturen aan bedrijven. Veel bedrijven kunnen namelijk een creditfactuur voor je maken, zodat zij de facturering regelen.

Dus is jouw excuus om geen betaalde samenwerkingen aan te gaan omdat je geen ondernemer wilt zijn? Zonde, want met het geld wat je nu misloopt had je toch hele leuke dingen kunnen kopen!

Krijg je steeds meer opdrachten? Informeer dan bij de Kamer van Koophandel wanneer je je moet inschrijven en overleg ook met je boekhouder hoe je dit moet opgeven bij de Belastingdienst. Geen boekhouder? Bel dan de belastingdienst zelf, ook zij kunnen je een heel eind helpen.

Fabel 3: als bedrijven een prijsvoorstel doen voor een samenwerking dan is er geen onderhandelingsruimte

Ik spreek regelmatig bloggers en instagrammers die direct akkoord gaan met een prijsvoorstel van een bedrijf, ook als dit  voorstel (ver) onder hun eigen tarieven ligt. Ze zijn bang een opdracht mis te lopen of denken dat ze niet meer waard zijn dan het voorstel van het bedrijf.

Nu moet ik eerlijk bekennen, dit is een lastige. Het zou natuurlijk mooi zijn als elk bedrijf jou direct een voorstel doet wat ze maximaal willen betalen. De werkelijkheid is anders, een deel van de bedrijven komt inderdaad direct met een (reëel) eindbod. Onderhandelen heeft dan vaak geen zin en het kan inderdaad zijn dat je daardoor een opdracht misloopt.

Maar een net zo groot deel van de bedrijven ziet het als een onderhandeling en zet in het eerste voorstel laag in, in de hoop dat je daar direct mee akkoord gaat. Vaak is er echter wel onderhandelingsruimte. Het zal je verbazen hoevaak ik de vraag krijg of ik mijn prijslijst wil mailen als ik reageer bij een bedrijf dat ik niet samenwerk in ruil voor een gratis product.

Ze zijn soms best bereid je tarieven te betalen, maar daarvoor moet je dus wel met een tegenvoorstel komen. Soms is dit in 2 mails geregeld, maar soms is het ook eindeloos heen en weer gemail omdat deze bedrijven het onderste uit de kan willen. Zelf haak ik bij dit soort bedrijven vaak af, dit is niet de manier hoe ik wil samenwerken.

Ook hierbij geldt weer: weet wat je waard bent en stel jezelf professioneel op. Dit is de enige manier hoe je goed de onderhandelingen in kan gaan. Ben je bang dat een bedrijf afhaakt zodra je gaat onderhandelen, vraag je dan af waarom.

Wil je heel graag met dit bedrijf samenwerken? (Maar wil je dat nog steeds als ze je niet willen betalen wat je waard bent?) Heb je het geld heel hard nodig? Of ben je bang om afgewezen te worden, maar maakt de opdracht zelf je niet zoveel uit? Als je de reden weet waarom dan kan je ook voor jezelf beslissen of je wilt onderhandelen of direct akkoord wilt gaan met de opdracht.

Of misschien wil je de opdracht wel direct afwijzen, dit doe ik zelf heel vaak als bedrijven met een irreëel voorstel komen.

Ik hoop dat ik met dit artikel een aantal fabels uit de wereld heb geholpen. Er zijn vast nog meer fabels, dus wie weet komt er binnenkort een vervolgartikel.

Liefs,

Ilse

3 fabels over geld verdienen met bloggen en instagram

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.