Ik wil vandaag op de blog een belangrijk inzicht met jullie delen in mijn (bijna) 3-jarige bestaan als ondernemer. Op 1 november is het namelijk alweer drie jaar geleden dat ik InteriorTwin inschreef bij de Kamer van Koophandel. In die 3 jaar heb ik heel veel geleerd en ik wil graag wat vaker met jullie mijn ervaringen gaan delen.

Zeg ja tegen het ondernemersavontuur

Ondernemen is één groot avontuur. Waar je bij een baan in loondienst de zekerheid hebt van een inkomen en ook een goed beeld hebt van wat je taken zijn, ligt dat bij ondernemen anders.

In de begintijd als ondernemer wilde ik graag ontdekken waar ik goed in was en wat ik leuk vond om te doen. Ik weet nog goed dat ik in de eerste periode als ondernemer naar een netwerkevent ging en dat ik daar op een vraag beantwoorde ‘ik wil op elke (reëele) opdracht ja zeggen’. (Jammer genoeg weet ik niet meer precies wat de vraag was)

Ik kreeg namelijk regelmatig verzoeken van klanten, waarbij ik dacht ‘dat kan ik helemaal niet’, ‘ik weet niet of ik dit wel leuk vind’ en ‘ik weet niet of dit wel bij mij past’. De makkelijkste weg is dan om nee te zeggen, maar ik wilde juist ontdekken waar ik goed in was en wat ik leuk vond om te doen!

De eerste twee jaar van het ondernemerschap heb ik dus op heel veel dingen ja gezegd en daar heb ik heel veel van geleerd. Zo kwam ik achter de volgende dingen:

  • Ik vind het beheren van de social media accounts van andere bedrijven niet zo leuk;
  • Gastbloggen voor bedrijven doe ik liever sporadisch dan structureel;
  • Ik het heel leuk vind, en er goed in ben, om andere ondernemers te coachen en hen meer te leren over online zichtbaarheid, maar ik doe dit liever op individueel niveau dan in groepsverband omdat ik zo meer de diepte in kan.
  • Mijn kracht is dat ik strategisch sterk ben, graag nieuwe dingen leer en op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen en dat ik deze op een makkelijke manier weet te vertalen. Daarnaast ben ik ook creatief, wat redelijk uniek is. Vaak zijn mensen juist of creatief of zakelijk sterk.
  • Ook op het gebied van bloggen en content creation weet ik beter welke opdrachten mij goed liggen en ben ik kritischer in het aannemen van een opdracht.

Ik heb in de afgelopen jaren heel veel geleerd. Tegelijkertijd liep ik ook tegen een valkuil aan. Ik was ALTIJD aan het werk! Eind vorig jaar was ik daar klaar mee, ik had tenslotte voor het ondernemerschap gekozen om meer vrijheid te ervaren.

Meer rust in de tent

Dit jaar werd dan ook mijn motto om vaker nee te zeggen i.p.v. ja. Ook dit heeft mij weer heel veel gebracht. Ik merk dat ik mij gezonder voel en minder gestresst. Natuurlijk zijn er nog wel drukke maanden, maar over het algemeen besteed ik minder tijd in mijn bedrijf.

Ik heb opdrachten die beter bij mij passen en dit maakt mij gelukkiger. Tegelijkertijd verbetert de kwaliteit van mijn bedrijf juist, omdat ik meer opdrachten aanneem die echt bij mij passen en meer tijd overhou voor een stukje verdieping.

ilse van elleswijk blogger 2

En ook qua inkomen valt het mij reuze mee. Je zou verwachten dat ik door vaker nee te zeggen minder inkomen heb, maar mijn omzet is juist stabiel. En doordat ik minder uitgaven heb hou ik onder aan de streep meer over. Dus door minder tijd aan mijn bedrijf te besteden en leukere opdrachten aan te nemen is mijn inkomen juist verbeterd!

Inzicht om te groeien

Ik vind het een mooi inzicht dat door in mijn begintijd overal ja tegen te zeggen ik heel veel geleerd heb. Tegelijkertijd is InteriorTwin nu volwassen en ben ik klaar voor de volgende stap.

En alhoewel ik al heel veel geleerd heb als ondernemer weet ik dat er tegelijkertijd nog een hele wereld voor mij open ligt. Ik ben ervan overtuigd dat zowel InteriorTwin en Ilsevanelleswijk.nl nog veel verder zullen groeien. Ik loop over van ideeën om mee aan de slag te gaan!

1 ding is zeker, ik vind ondernemen super leuk en eigen baas zijn heeft vooral veel voordelen.

Vind je het leuk om mijn ervaringen als ondernemer te lezen? En zou je meer van dit soort blogs willen zien?

Liefs,

Ilse

p.s. Wil jij eens sparren over wat de juiste strategie voor jouw bedrijf is? Welke opdrachten passen bij jou? En welke niet? En hoe zorg je ervoor dat je voldoende inkomsten hebt en niet altijd aan het werk bent? Misschien is de strategiesessie dan wel wat voor jou om meer focus in je bedrijf aan te brengen. Ik heb al diverse ondernemers begeleid om met een goede strategie meer klanten te bereiken en met meer focus en plezier aan het werk te gaan.

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.