Heb jij moeite met slapen? Word jij ‘s ochtends moe of uitgeput wakker? Zelf ben ik een moeilijke slaper. Ik moet eerst de prikkels van de dag verwerken, waardoor ik moeilijk in slaap val. Ook ben ik een lichte slaper, waardoor ik door elk klein geluidje wakker kan worden. En regelmatig word ik al een uur voor de wekker wakker, waarna ik moeilijk weer in slaap val.

In de afgelopen jaren heb ik gelukkig heel wat dingen ontdekt die mij helpen beter in slaap te vallen en door te slapen. Hierdoor word ik fitter en uitgeruster wakker en heb ik meer aan de dag.

Hoe beter ik deze tips opvolg, hoe fitter ik wakker word. Het liefst zou ik zeggen dat ik alle 7 tips elke dag opvolg, maar om heel eerlijk te zijn doe ik dat niet altijd. Sommige tips zijn heel makkelijk toe te passen, andere tips kosten wat meer wilskracht.

Maar voor mij werken alle tips om beter te slapen en ik hoop dat jij met deze tips ook makkelijker in slaap valt en uitgeruster wakker wordt.

1. Mobiel vrij voor het slapen gaan

Deze tip vind ik misschien wel het moeilijkst op te volgen, maar werkt echt. Kijk een half uur, of beter nog 2 uur, voor je gaat slapen niet meer op je mobiel. Zo verminder je prikkels en val je beter in slaap.

Zelf heb ik de slaapmodus op mijn iPhone ingesteld en staat de Night Shift aan. Night Shift regelt na zonsondergang dat er warmere tinten op je mobiel worden weergegeven, wat kan bijdragen een betere nachtrust.

Vanaf half 9 ‘s avonds heb ik alle meldingen die binnenkomen op mijn mobiel op stil staan. Na half 10 ‘s avonds heb ik apparaatvrije tijd ingesteld en komen er helemaal geen meldingen meer binnen.

Natuurlijk kan ik deze instelling negeren en stiekem doe ik dat vaker dan goed voor mij is, maar elke dag dat ik mij wel keurig aan deze instellingen hou is mooi meegenomen.

Daarnaast is het goed om je mobiel buiten handbereik, dus niet op je nachtkastje, te leggen. Beter nog is het om de mobiel helemaal niet in de slaapkamer te leggen. Ik beken, ik vind dit heel lastig. Zeker omdat mijn meditatieapp op de mobiel zit. Maar met een mobiel buiten handbereik slaap ik wel echt rustiger.

2. Let op wat je drinkt

Wat je drinkt heeft zoveel invloed op hoe goed je in slaap valt. Gelukkig ben ik geen koffiedrinker, maar ook de cafeine in frisdrank zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap valt. En ook in veel theesoorten zit cafeïne.

Met een wijntje val ik makkelijker in slaap, maar slaap ik juist weer moeilijker door en is mijn slaap onrustig.

Cafeïne vrije thee is dan wel weer een goed idee om te drinken voor het slapen gaan. De meeste rooibosthee en kruidenthee is cafeïne vrij.

Ik merk echt dat ik sneller in slaap val en rustiger slaap als ik rooibosthee voor het slapen gaan drink.

3. Meditatie

Standaard mediteren wij ‘s ochtends nadat de wekker is afgegaan. Dit helpt mijn man en mij om uitgerust en met een positieve mindset aan de dag te beginnen.

Maar ook voor het slapen gaan mediteer ik regelmatig. Ik heb er niet altijd zin in, maar als ik het doe merk ik dat ik meer ontspan en sneller in slaap val.

Ik heb jarenlang de meditatieapp Calm gebruikt waar veel verschillende fijne meditaties op te vinden zijn. Sinds een tijdje gebruik ik de app Meditation Moments. Ook hier ben ik heel enthousiast over, vooral omdat de meditaties in het Nederlands zijn ingesproken.

De app Calm heeft wel veel meer afwisseling in meditaties, ik hoop dat dit bij Meditation Moments nog uitgebreid gaat worden.

4. Lavendelspray

Naast mijn bed staat een busje lavendel kussenspray wat ik voor het slapen gaan op mijn kussen spuit. Dankzij deze ontspannende geur valt stress snel van mij af en val ik sneller in slaap.

5. Verzwaringsdeken

Sinds een aantal maanden slaap ik onder een verzwaringsdeken en hierdoor slaap ik echt een stuk beter. Het zwaartedeken geeft je een gevoel van een knuffel en werkt ontspannend en stressverlagend. Hierdoor val ik sneller in slaap en slaap ik beter door.

Je kunt ook mijn uitgebreide review over het verzwaringsdeken lezen als je meer over de werking van dit deken wilt weten.

6. Oordoppen

Ik vertelde al aan het begin dat ik een lichte slaper ben. Onze slaapkamer grenst aan een groot parkeerterrein en daarnaast wonen wij aan de rand van de stad. Er is ‘s nachts dan ook regelmatig geluid van auto’s, blaffende honden of feestende mensen.

Regelmatig slaap ik met oordoppen en ik slaap dan een stuk beter door, omdat ik niet van deze geluiden wakker word.

7. Wakeup light

Deze tip helpt misschien niet om beter door te slapen, maar wel om uitgerust wakker te worden. Al jaren hebben wij aan beide zijden van het bed een Philips Wakeup light staan.

Deze lamp gaat een half uur voor de wekker gaat langzaam aan, van subtiel rood licht tot fel wit licht. Eigenlijk bootst de lamp de zon na waardoor je, zeker in de winter, op een natuurlijke manier wakker wordt.

Wat fijn is, is dat je natuurlijke wekgeluiden kunt instellen. Zo worden wij elke ochtend door het geluid van vogels gewekt. Omdat je dankzij de lamp al geleidelijk aan aan het wakker worden bent, word je zo op een prettige manier wakker.

Dankzij deze tips slaap ik een stuk beter en word ik meestal uitgerust wakker. Ik hoop dat deze tips jou ook helpen. Heb jij nog een extra tip om beter in slaap te vallen? Laat het mij gerust weten in een reactie.

Liefs,

Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.