Sinds een tijdje heeft Pinterest een nieuwe functie: idee pins. Bij een idee pin kan je meerdere foto’s of video’s achter elkaar voegen. Een soort carrousel pin, maar dan net even anders. Bij een idee pin kan je namelijk geen link plaatsen. Mensen kunnen dus niet direct door klikken naar je website.

Toch kan het gebruik van idee pins heel interessant zijn. Ik vertel je graag meer over de voor- en nadelen van idee pins op Pinterest, zodat jij kan overwegen of het gebruik wat voor jou is.

Ik deel mijn tips vooral voor bloggers en content creators, maar ook als je een bedrijf hebt zijn deze tips zeker waardevol.

Idee pins maken

Idee pins bestaan al een tijdje, maar het is pas sinds kort uitgerold in Nederland. Alhoewel je al wel eerder toestemming voor early access kon vragen, werd dit niet altijd toegekend. Maar sinds kort kan je met een bedrijfsaccount deze functie gewoon gebruiken.

Dankzij de nieuwe update kan je ook idee pins via de computer maken. Dit is heel erg handig, want tot voor kort kon dit alleen via je mobiel.

Klik bovenin de menu balk in Pinterest op maken en daarna op idee pin maken. Vervolgens kan je één of meerdere foto’s en video’s uploaden. Vervolgens kan je in design een aantal aanpassingen doen, zoals tekst toevoegen en een bord selecteren om de idee pin aan toe te voegen.

Ook kan je informatie toevoegen zoals ingrediënten bij een recept of benodigdheden bij een DIY. Met tags kan je Pinterest een handje helpen waar je idee pin over gaat, zodat deze nog beter aan je volgers getoond wordt. Nu moet ik zeggen dat ik de keuze in tags alleen heel onhandig vind, waardoor ik er nog maar beperkt gebruik van maak.

Daarna kan je de idee pin toevoegen aan je Pinterest account. Deze verschijnt dan onder het tabblad ‘gemaakt’ boven je normale pins.

Op dit moment kan je nog niet adverteren met idee pins, maar Pinterest kennende is het vast een kwestie van tijd tot dit kan.

Je kunt idee pins nog niet via een planningstool als Tailwind inplannen. Dit moet dus rechtstreeks via Pinterest zelf.

Voordelen van idee pins

Op dit moment worden idee pins door Pinterest hoog in het algoritme geplaatst. Een idee pin is hierdoor vele malen zichtbaarder dan een normale pin.

In twee weken tijd heeft mijn allereerste idee pin bijvoorbeeld 5.600 views behaald, terwijl een normale pin op zo’n korte termijn vaak ‘maar’ zo’n 400 a 700 views haalt.

Pinterest moet het normaal van de lange termijn hebben, zo heb ik tientallen pins die al veel vaker zijn bekeken. Ik test nog te kort met idee pins om te zien wat deze pins op de lange termijn doen, maar op korte termijn haal je er dus veel meer bereik mee dan een normale pin.

Nog een voordeel is dat idee pins gewoon online blijven staan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram stories verdwijnt je content dus niet na 24 uur. Ik ben benieuwd of het aantal views hierdoor nog hoger wordt.

Daarnaast zie ik nog een voordeel voor content creators. Voor content creators was het inzetten van Pinterest voor samenwerkingen tot nu toe nog niet heel interessant, omdat pins normaal gesproken gemiddeld 9 maanden nodig hebben om goed te scoren. Opdrachtgevers hebben vaak deze tijd helemaal niet. Nu een idee pin al direct veel views oplevert zou dit zomaar in de toekomst een interessante manier kunnen zijn om samen te werken met bedrijven.

Idee pins zijn daarnaast vooral heel vermakelijk voor je volgers. Alhoewel het niet te vergelijken is met Instagram, krijg ik op idee pins ook likes van volgers. Dit is heel anders dan de traditionele pins waar hooguit een aantal vragen op gesteld worden. Pinterest wordt met idee pins dus meer een social platform, het is interessant om zo de connectie met je volgers aan te gaan. Dit biedt weer nieuwe mogelijkheden t.o.v. het oude Pinterest.

Nadelen van idee pins

Het grootste nadeel van Idee pins zijn dat deze niet klikbaar zijn. In ieder geval niet klikbaar naar je website. En dat is heel erg jammer, want als blogger wil je vast meer verkeer naar je website. Dit was voor mij de reden om veel op Pinterest te focussen. Daarnaast leg je op je blog vaak veel over een foto uit en je kunt hier nu niet naar verwijzen.

Pas ook op dat je geen url in je idee pin zet, niet in de afbeeldingen en niet in de tekst. Dit mag niet van Pinterest en kan je een blokkade opleveren.

Omdat een idee pin niet klikbaar is, was ik eerst heel huiverig om idee pins te gebruiken. Nog steeds vind ik het heel jammer van Pinterest dat ze hiervoor hebben gekozen. Maar Pinterest denkt nou eenmaal niet in het belang van de content creator en wil mensen zo lang mogelijk op Pinterest houden.

If you can’t beat them, join them. Daarom ben ik toch voorzichtig aan het testen met idee pins.

Wat wel fijn is is dat mensen jouw account prominent in beeld krijgen. De kans dat mensen doorklikken naar je profiel of je gaan volgen is dus groot. Het blijft jammer dat mensen niet naar jouw website kunnen doorklikken, maar iets is beter dan niets.

Daarnaast kan je mensen een call to action geven in de laatste afbeelding van je idee pin. Bijvoorbeeld ‘volg mij voor meer inspiratie’ of ‘kijk ook op bord x voor meer ideeën’. Zolang je maar geen url noemt of vraagt om jouw website te bezoeken mag dit.

Het schijnt dat Pinterest in de toekomst de mogelijkheid gaat uitrollen affiliatelinks, productlinks en links naar bedrijven toe te voegen aan idee pins. Je kunt dan dus nog steeds geen link naar je eigen website toevoegen, maar dit zal wel een verbetering t.o.v. nu zijn.

Inspiratie voor idee pins

Als je geen idee hebt wat voor idee pins te maken kijk dan eens bij accounts die je volgt wat voor idee pins zij maken. Genoeg inspiratie om iets passends bij jouw account te maken.

Of kijk eens bij je blogartikelen. Heb je bijvoorbeeld blogs met ‘ 5 ideeën voor’ ’top 10 x’ of iets dergelijks? Als je hier (eigen) fotomateriaal bij hebt kan je dit leuk in een idee pin verwerken.

Ook kan je je reels van Instagram hergebruiken voor een idee pin. Deze kan je vanuit Instagram downloaden, maar dan krijg je wel je Instagramnaam onderin de video te zien. Beter is het om de video rechtstreeks vanuit de app waarin je deze hebt gemaakt te hergebruiken voor Pinterest.

Recepten en DIY’s doen het erg goed als idee pin. Maar ook kan je een ruimte in je huis filmen, je favoriete reislocaties delen of verschillende kledingoutfits laten zien.

Omdat er per branche zoveel verschillende ideeën zijn kan je het beste bij accounts uit jouw niche kijken voor inspiratie. Landen als Amerika en Duitsland hebben al veel langer toegang tot idee pins, dus waarschijnlijk staan bij buitenlandse accounts nog veel meer inspiratie om bij te kijken.

Mijn ervaringen met idee pins

Sinds een aantal weken heb ik eindelijk toegang tot idee pins. Mijn voornemen is om elke week één idee pin te plaatsen bovenop de standaard pins die ik al plaats.

Ik heb tot nu toe vier idee pins gemaakt, deze kan je hier bekijken.

Omdat ik eerdere content zoals reels en foto’s uit blogs gebruik kost het maken van idee pins mij niet heel veel extra tijd, maar het is nog even testen welke pins het goed doen.

Zo heb ik bij 1 idee pin bijvoorbeeld maar 1 video geüpload, en bij een andere 5 afbeeldingen. Ik raad je aan om ook met verschillende aantallen te testen, zodat je kan zien of dit verschil maakt in het aantal views en reacties.

Op internet lees ik veel dat er wordt aangeraden video voor je eerste afbeelding te kiezen. Dit heb ik bij twee idee pins gedaan. Qua views merk ik nog niet veel verschil t.o.v. wanneer de eerste afbeelding een foto is. Wel heb ik het idee dat mensen vaker doorklikken en dit zal op de lange termijn – hopelijk – goed voor je algoritme zijn.

idee pins resultaten

Zoals ik al eerder zei bereik ik met een idee pin veel meer mensen dan met een normale pin. Dit bereik is leuk, maar uiteindelijk wil je natuurlijk het liefst ook resultaat.

Alhoewel idee pins dus niet doorklikken naar je website, zie ik wel dat het aantal klikken vanuit Pinterest naar mijn website de afgelopen weken licht is toegenomen. Ook neemt het aantal volgers harder toe dan normaal, dit is bijna verdubbelt.

Toeval of niet? Daar test ik nog te kort voor. Maar ik kan mij voorstellen dat je niet alleen met de idee pins hoger in het algoritme komt bij Pinterest, maar dat heel mijn account zichtbaarder is.

Alhoewel ik nog steeds heel sceptisch ben over idee pins omdat je er geen link aan kunt toevoegen, denk ik dat je als je wilt groeien op Pinterest niet onder idee pins uit kunt. Tegelijkertijd vind ik het wel een hele mooi toevoeging voor je volgers. Ik merk dat ik idee pins zelf ook leuk vind om naar te kijken en dat zal voor veel gebruikers gelden. Het doel van Pinterest om gebruikers langer op Pinterest te houden lijkt hiermee wel te slagen.

Het idee van idee pins vind ik dus zeker een mooie toevoeging, alleen het ontbreken van links een groot gemis. Ik blijf er dus voorlopig mee testen, maar blijf ook zeker normale pins gebruiken.

Heb jij idee pins al uitgeprobeerd? En wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.