Volgens IMS Global 2021 is het de trend op het gebied van influencer marketing om samen te werken met content creators op Pinterest. Maar hoe selecteer je nou goede influencers voor Pinterest? En op welke wijze kan je als bedrijf het beste samenwerken via Pinterest? Ik vertel je er graag meer over.

Zelf heb ik één van de grootste Pinterest accounts op het gebied van wonen (interieur en tuin), huishouden en DIY. Daarnaast heb ik al tientallen ondernemers en bloggers gecoacht om Pinterest succesvol in te zetten.

Het laatste half jaar merk ik dat ik steeds vaker door bedrijven word benaderd om samen te werken op Pinterest. Tegelijkertijd merk ik dat deze bedrijven geen idee hebben hoe ze dit moeten aanpakken. De hoogste tijd dus voor een blog hierover.

Criteria voor het selecteren van influencers op Pinterest

Er zijn 2 belangrijke criteria om op te letten bij het selecteren van influencers voor een samenwerking op Pinterest. Het is belangrijk voor een succesvolle samenwerking dat de influencer aan beide criteria voldoet, want in de combinatie van deze criteria zit de kracht.

  • Een influencer moet minimaal 10.000 volgers hebben. Meer volgers betekent niet altijd meer bereik op Pinterest, dus of een influencer 10.000 of 100.000 volgers heeft is minder relevant dan op bijvoorbeeld Instagram. Toch geldt volgens het algoritme dat boven de 10.000 volgers een pin sneller viral zal gaan dan bij accounts met minder dan 10.000 volgers en is dit daarom een belangrijk criterium.
  • Het aantal weergaven van een accounts op Pinterest is meer dan een miljoen. Het aantal weergaven zegt iets over hoe actief een influencer op Pinterest is en hoe zichtbaar het account nog is. Zo zullen er influencers zijn met meer dan 100.000 volgers die nog nauwelijks actief zijn. Het aantal weergaven bij hun ligt waarschijnlijk onder de miljoen. De kans op een succesvolle samenwerking is dan veel groter bij een actieve influencer met 10.000 volgers en 5 miljoen views dan bij een influencer met 100.000 volgers en weinig bereik.

Pinterest werkt anders dan Instagram

Wist je dat Pinterest heel anders werkt dan Instagram? Pinterest is, naast een inspiratieplek, een visuele zoekmachine. Waar het bereik van een post op Instagram binnen 24 uur over zijn hoogtepunt is kan een post op Pinterest jaren later nog viraal gaan.

Daar zit meteen ook een keerzijde aan: op Pinterest duurt het veel langer dan op Instagram voor een pin veel bereik genereert. Dit kan wel 9 maanden duren. Dat wil niet zeggen dat een pin niet eerder opgepikt kan worden, maar een lange adem is in het geval van Pinterest wel handig.

Als ik naar mijn eigen Pinterest interieuraccount kijk dan zijn pins die ik een jaar geleden heb gepind nu op hun hoogtepunt. Maar ook uit pins van 2016 en 2017 haal ik nog dagelijks bereik. Op sommige pins van 3 jaar geleden klikken nog tientallen mensen per dag door naar mijn website. In totaal zijn sommige artikelen zo al tienduizenden keren bekeken.

Bij Pinterest is het dus belangrijk dat je focust op lange termijn succes. Influencermarketing voor producten die maar een paar maanden in de collectie zullen blijven is in dit geval minder handig. Maar op de lange termijn kan dit dus wel ook heel veel naamsbekendheid opleveren.

Soorten samenwerkingen op Pinterest met bedrijven en influencers

Samenwerken met influencers op Pinterest werkt dus anders dan op Instagram. Wat belangrijk is om te beseffen is dat influencers vaak jaren hard gewerkt hebben om dit succes op Pinterest te bereiken.

Zelf word ik vaak benaderd door bedrijven die willen dat ik een tag naar hun plaats op Pinterest. In tegenstelling tot Instagram kan je niet heel makkelijk een merk taggen op Pinterest. Een account kan op dit moment wel taggen naar een product of link van de eigen website, maar externe tags zijn (nog) niet mogelijk.

Wat een bedrijf in dit geval eigenlijk wil is dat de url aangepast wordt naar de website van het bedrijf in plaats van naar de website van de blogger.

Dit is echter onverstandig om te doen. Ten eerste zit het algoritme zo in elkaar dat pins naar een externe url onderaan het algoritme worden geplaatst. Als ik een pin naar mijn eigen website plaats is de kans dus veel groter dat deze viral gaat dan als ik dezelfde pin / afbeelding plaats met een link naar een andere website.

Daarnaast zit Pinterest nog vrij onvoorspelbaar in elkaar en blokkeren ze regelmatig accounts om onduidelijke redenen. Vaak wordt als reden spam opgegeven. Het is nog onduidelijk hoe Pinterest omgaat met influencers die betaald externe links gaan plaatsen.

Zelf neem ik dit risico liever niet aangezien ik jaren aan mijn bereik op Pinterest heb gewerkt. Dit soort samenwerkingsverzoeken wijs ik dus altijd af.

Hoe kan je dan wel samenwerken met influencers op Pinterest? Door de blogger een goede blog over jouw product of merk te laten schrijven. Het liefst met bijbehorende zelfgemaakte fotografie van jouw product, want daar is de blogger immers het sterkst in.

Als een consument doorklikt naar deze blog en enthousiast wordt over de content van de influencer is de kans op een aankoop ook veel groter dan als de consument direct vanaf Pinterest naar de webshop gaat. Het is in dit geval dus helemaal niet van belang dat de url van jouw bedrijf al op Pinterest verschijnt.

Vergeet niet dat het schrijven van een goede blog en fotografie tijd kost. Het is niet meer dan logisch dat Pinterest influencers hier dus geld voor vragen en dit niet in ruil voor een product doen.

Pinterest influencer marketing tool voor 2021

Het zou mij niet verbazen als Pinterest het nieuwe Instagram wordt en ik ben blij dat steeds meer influencerbedrijven zich hier ook op gaan richten.

Wil je meer leren over Pinterest? Of wil je meer informatie over een samenwerking met mij op Pinterest? Stuur mij dan gerust een mailtje op ilse@interiortwin.com.

Liefs,

Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.