Ik krijg de laatste tijd regelmatig berichtjes van bloggers waarvan het bereik op Pinterest sterk terugloopt. Bij sommige bloggers loopt het bereik zelf met 40 tot 60 % terug.

Als je bereik iets terugloopt dan hoef je je niet direct zorgen te maken, want er kunnen meerdere redenen hiervoor zijn. Daar kom ik in dit artikel nog op terug.

Maar als je bereik fors terugloopt dan lijkt er meer aan de hand. Pinterest verandert regelmatig zijn algoritmes en het is niet altijd duidelijk waarom je bereik op Pinterest terugloopt. Wel valt het mij op dat de bloggers die zich bij mij hebben gemeld niet volgens een duidelijke Pinterest strategie bloggen.

Wil je langdurig succes op Pinterest dan kan je niet zomaar wat pinnen op goed geluk. Het is belangrijk dat je een duidelijke Pinterest strategie voor 2022 ontwikkeld waarmee je langdurig succes op Pinterest kunt behalen.

Een goede Pinterest strategie is niet zo simpel dat ik dit eventjes in een blog kan uitleggen. Maar ik kan je wel op weg helpen met een aantal tips voor meer bezoekers naar je website. Deze tips voor Pinterest succes deel ik graag in dit artikel.

Waarom daalt mijn bereik op Pinterest?

Zoals gezegd is het echt niet gek als je bereik op Pinterest iets daalt. Ook mijn bereik is iets gedaald en van de meeste collega bloggers hoor ik hetzelfde verhaal.

Groeien op Pinterest wordt steeds lastiger. Er is steeds meer concurrentie. Waar het in het begin makkelijk was veel mensen te bereiken is het tegenwoordig helaas niet meer zo eenvoudig. Het is zeker niet onmogelijk, maar wel lastiger dan in het begin. Via Pinterest bezoeken nog ruim 20.000 mensen per maand mijn interieurblog.

Daarnaast geeft Pinterest steeds meer voorrang aan (betalende) webshops in plaats van bloggers. Misschien is het je ook wel opgevallen dat het heel lastig is door te klikken vanuit Pinterest naar een blog, omdat er allemaal productsuggesties groot in beeld komen. Dit is heel irritant en er is maar weinig wat je hier aan kan doen op dit moment.

Daarnaast heb je ook te maken met wisselend bereik per seizoen, maar ook door de situatie in de wereld. Bij mooi weer en vakanties zijn mensen minder online. Daarnaast is de lockdown voorbij en trekken meer mensen erop uit. En de onzekere situatie in de wereld maakt ook dat mensen met heel andere dingen bezig zijn en misschien wel minder op zoek zijn naar inspiratie online.

Ook lijkt Pinterest recent weer iets aan het algoritme te hebben veranderd. Wat dat precies is is op dit moment nog niet duidelijk. Toch zorgt het bij de meeste mensen niet voor een dramatische daling in impressies.

Als je bereik iets afneemt hoef je hier dus echt niet van te schrikken. Maar neemt je bereik met 40 tot 60 % af dan is er waarschijnlijk meer aan de hand.

Een goede Pinterest strategie is niet eenvoudig en kan ik niet in één blog uitleggen. Wel heb ik een aantal tips voor je klaarstaan waarmee je aan de slag kan voor meer bereik op Pinterest.

Wat kan je doen voor meer bereik op Pinterest?

Maak meer pins met tekst

Veel bloggers pinnen nog steeds alleen foto’s vanaf hun website en that’s it. Ze denken dat het draait om mooie afbeeldingen, net als bijvoorbeeld op Instagram.

Mooie afbeeldingen kunnen het zeker goed doen op Pinterest. Ze worden vaak gerepind en het aantal impressies van deze pins ligt doorgaans hoog.

Maar klikken ook veel mensen op zo’n afbeelding door naar je website? Vast niet!

Veel mensen snappen niet eens dat ze via een pin kunnen doorklikken naar een website buiten Pinterest. Om dit te bereiken zal je mensen dus moeten aanzetten tot actie om je blog te bezoeken.

Dit kan je bereiken door een call to actie toe te voegen aan je pinafbeelding. Een call to action maak je door tekst toe te voegen aan je afbeelding. Zo snappen mensen dat door op de afbeelding te klikken zij meer informatie krijgen over deze afbeelding.

Zal ik eens een geheim verklappen? Mijn best scorende pins zijn niet mijn mooiste afbeeldingen. Nee, mijn best scorende pins zijn pins die volledig uit tekst bestaan. Dit zorgt voor de hoogste aantallen kliks naar mijn website en dus meer websitebezoekers.

Focus je dus niet alleen op mooie afbeeldingen maar ook op afbeeldingen met tekst.

Je kunt dit bijvoorbeeld maken met Canva, maar zelf vind ik het het makkelijkst om tekstafbeeldingen direct in Tailwind te maken. Dit is mijn Pinterest planningstool en hier zit ook een handige ontwerp functie bij voor tekstpins op Pinterest.

Kijk wat je volgers doen

Kijk jij weleens naar de statistieken op Pinterest? Je kunt hier veel interessante informatie vinden over wat je volgers doen en welke pins populair zijn.

Ik ga hier niet alles verklappen, maar ik wil wel een hele fijne tip meegeven.

Kijk bij je statistieken eens bij populaire pins. Maak daar een selectie op ‘uitgaande klikken’. Hier zie je hoe vaak er via je populairste pins naar je website wordt doorgeklikt.

Je ziet allerlei informatie, waaronder bij bron ‘andere pins’ en ‘jouw pins’. Jouw pins zijn pins die je zelf bewaard hebt, andere pins zijn pins die gebruikers van Pinterest bewaard hebben.

Kijk niet gek op als er heel veel afbeeldingen met andere pins tussenstaat, dit is heel gebruikelijk.

Hier kan je ook weer belangrijke informatie uithalen. Kijk eens of de pins die door anderen bewaard zijn ook al eerder door jou zelf zijn bewaard. Heb je zelf deze pins nog nooit bewaard? Dan is het de hoogste tijd dat je deze pins op je eigen borden op Pinterest gaat bewaren.

Ook kan je nieuwe pinafbeeldingen maken naar dezelfde url van je populaire pins. Pinterest herkent namelijk de url als populaire blogartikel. Nieuwe pinafbeeldingen naar dezelfde url krijgen voorrang in het algoritme en de kans is dan ook groot dat je met nieuwe afbeeldingen opnieuw goed scoort.

Pas wel op dat je niet te vaak naar dezelfde url een afbeelding linkt. Doe je dit te vaak dan wordt dit als spam gezien.

Wees niet bang om ‘lelijke’ afbeeldingen te bewaren

Je hebt al kunnen lezen dat mooie afbeeldingen doorgaans niet voor de meeste kliks naar je website zorgen. En misschien heb je ook wel in de statistieken gezien dat daar veel afbeeldingen tussenstaan die helemaal niet tot je mooiste afbeeldingen behoren.

Laat de focus op ‘Instagramwaardige’ foto’s voor Pinterest dus ook vooral los, maar ga focussen op wat wel goed werkt.

Rommellades, het proces van een DIY of een detailfoto doen het bij mij vaak stukken beter op Pinterest dan mooie Instagramfoto’s. Leer dus breder kijken dan je gewend bent.

Video’s en ideepins worden misschien nog wel gepusht door Pinterest, alhoewel ik wel het idee heb dat dit al minder is geworden. Maar video en ideepins zorgen er niet voor dat meer mensen doorklikken naar je blog, integendeel.

Focus jij je nog steeds op dit soort pins voor meer impressies? Mijn advies is dan om dit los te laten. Het aantal impressies zegt lang niet altijd wat, het aantal kliks naar je website is uiteindelijk veel belangrijker.

Meer lezen over Pinterest? Bekijk ook eens deze tips voor meer Pinterest succes. Ook kan je een coachingsessie boeken als je echt meer wilt leren over Pinterest.

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.