Zet jij Pinterest al in om meer bezoekers op je website te krijgen? Pinterest is ideaal om je website te laten groeien en zo meer klanten voor je bedrijf te werven.

Nu krijg ik regelmatig de vraag of Pinterest altijd een geschikt promotieplatform is voor je bedrijf. En wanneer je beter niet kunt focussen op Pinterest.

Laat ik beginnen met dat Pinterest altijd geschikt is voor je bedrijf. Alleen in de ene branche is het wel iets moeilijker om je klanten te bereiken via Pinterest dan in de andere branche. Ik vertel je er graag meer over.

branches actief op pinterest

Doelgroep op Pinterest

Volgens Emerce gebruiken in 2020 3,5 miljoen Nederlanders Pinterest, waarvan 71 % dagelijks de app opent.

Vooral vrouwen zijn actief op dit visuele platform en populaire zoektermen zijn interieur, beauty, fashion, recepten en DIY. Ook reizen en selfcare worden steeds belangrijker op Pinterest.

Richt jouw bedrijf zich op één van deze branches? Dan moet je zeker actief zijn op Pinterest.

Maar ook als je niet actief bent in deze branches kan aanwezigheid op Pinterest goed zijn om verschillende redenen.

Vindbaarheid op Google

Er zijn talloze manieren hoe je aan de vindbaarheid op Google kan werken. Pinterest is er één van, maar ligt voor veel bedrijven niet voor de hand. Toch kan Pinterest bijdragen aan je vindbaarheid in Google.

De domain authority van Pinterest is namelijk erg hoog en het kan zomaar gebeuren dat een pin van jouw bedrijf hierdoor hoog in de zoekresultaten van Pinterest komt. In deze video van Anastasia Blogger wordt dit duidelijk uitgelegd.

En zo krijg je via Google en Pinterest extra bezoekers op je website op een onderwerp waarbij het je misschien normaal niet lukt om hoog in de zoekresultaten in Google te komen.

Extra bezoekers via Pinterest

Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit vrouwen, maar ben jij niet actief in de eerder genoemde branches? Toch kan Pinterest je dan helpen.

Ik neem als voorbeeld mijn eigen website, waarbij ik mij richt op blogcoaching voor vrouwelijke ondernemers.

Ik ben met deze website actief op Pinterest en alhoewel het veel moeilijker is zichtbaar te zijn op Pinterest dan met mijn interieurblog, wil het niet zeggen dat ik niet zichtbaar ben.

Dagelijks krijg ik via Pinterest bezoekers op mijn website. Potentiele klanten, die ik zou zijn misgelopen als ik niet actief zou zijn op Pinterest.

Het inplannen op Pinterest kost mij hooguit een half uurtje per week voor deze website. Zonde om niet te doen toch?

Adverteren op Pinterest

Nog niet overtuigd? Dan wil ik je wijzen op de advertentiemogelijkheid op Pinterest. Hier wordt nog veel minder gebruik van gemaakt dan op Facebook en Google.

Daardoor is het relatief eenvoudig om met adverteren op Pinterest zichtbaar te worden voor een heel nieuwe doelgroep.

Adverteer bijvoorbeeld met een weggever om meer nieuwsbriefinschrijvingen te krijgen of met een tijdelijk product of actie waar je in een korte tijd veel aandacht voor wil genereren.

Op Facebook word ik overspoeld door veel op elkaar lijkende advertenties en kijk ik er eerlijk gezegd nauwelijks meer naar. Op Pinterest wordt nog veel minder geadverteerd, waardoor het een stuk makkelijker is om de aandacht van potentiële klanten te vangen.

Zoals je ziet kan het voor de meeste branches geen kwaad om actief te zijn op Pinterest, maar zal het voor de ene branche wel makkelijker zijn dan voor de andere branche. Om goed van start te gaan op Pinterest deelde ik al eerder deze 4 tips voor Pinterest succes.

Pinterest hoeft niet veel tijd te kosten, zeker niet als je gebruik maakt van de advertentie mogelijkheid, en kan je wel heel veel opleveren.

Ik ben benieuwd of jij al actief bent op Pinterest en in welke branche jouw bedrijf actief is. Laat je mij dit weten in de reacties?

Liefs,

Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.