Geblokkeerd door Pinterest – wat is er gebeurd?

/, Social Media/Geblokkeerd door Pinterest – wat is er gebeurd?

Geblokkeerd door Pinterest – wat is er gebeurd?

O nee, mijn Pinterest account is geblokkeerd! Grote kans dat je dit artikel leest, omdat jouw Pinterest account is geblokkeerd. Je bent niet de enige, Pinterest staat erom bekend om zonder duidelijke reden vele accounts te blokkeren. Ook mijn account is geblokkeerd geweest, uiteindelijk een maand lang. 

Ik vertel je in deze blog wat er is gebeurd, hoe je dit kan voorkomen en als het toch gebeurd, wat je er tegen kan doen.

– Deze blog is geüpdatet op 27 november 2019 –

Wat is er gebeurd? 

Een maand geleden ontving ik een mailtje van Pinterest dat mijn account was opgeschort, om na een aantal uren een bericht te ontvangen dat Pinterest een fout had gemaakt en ik niks verkeerd had gedaan. Mooi, niks aan de hand dus! 

Uuh niet dus, een aantal dagen later ontving ik alweer bericht dat mijn account was opgeschort. Ondanks diverse mails van mij met de vraag wat er aan de hand was en of mijn account weer geactiveerd kon worden hoorde ik niks. Tot een week later, toen mijn ergste nachtmerrie uitkwam…

Dit bericht ontving ik van Pinterest
“We’ve suspended your account because we noticed spammy activity that goes against our Acceptable Use Policy. We consider Spam any content that’s fraudulent or deceptive. Saving large amounts of unwanted or repetitive Pins, posting unsolicited commercial messages in comments/descriptions, or trying to artificially boost views/Pins/comments or other metrics isn’t allowed. Unfortunately, we won’t be reactivating your account.”

Ik kan je vertellen: ik heb het beleid van Pinterest diverse keren gelezen en ik heb echt niks verkeerd gedaan zover ik weet. Misschien valt het je wel op dat Pinterest geen duidelijke reden opgeeft voor de blokkade anders dan ‘spam’. Nou, ik ben echt geen spammer. De definitieve van spam is ook uiterst vaag omschreven, maar ik kan je vertellen dat ik de genoemde overtredingen niet toepaste. Wat ook goed is om te weten is dat alle berichten die ik van Pinterest heb ontvangen geautomatiseerd zijn. Er is geen enkel menselijk contact vanuit de zijde van Pinterest geweest en alles is beoordeeld door zogenoemde bots.

Om te zorgen dat ik mij aan de regels tegen spam hou gebruik ik o.a. planningstool Tailwind. Tailwind zegt zelf een officiële partner te zijn van Pinterest. Ze geven aan dat als je deze tool gebruikt ‘zeker te weten dat je de spam regels van Pinterest niet overtreedt’ en geen zorgen hoeft te maken om geblokkeerd te worden. Wel geeft Tailwind aan er op dit moment een groot probleem is en dat een ongewoon groot aantal Pinterest accounts definitief geblokkeerd worden. Ook hebben ze aangeboden mijn abonnement stil te zetten tot mijn account weer is geactiveerd. Tailwind is uiterst behulpzaam geweest in de tijd dat mijn account geblokkeerd is geweest en heeft altijd per mail goed contact gehouden, in tegenstelling tot Pinterest.

Duidelijk is: dit is niet alleen bij mij gebeurd. Bij Mardou van Sevencouches, een andere grote interieurblogger in Nederland, is het account ook definitief is opgeschort. Om tot haar verrassing een aantal dagen later een mail te krijgen dat haar account toch weer is geactiveerd. Ook zij heeft over dit proces een blog geschreven.

Ook online heb ik diverse blogs en forums gelezen waarin mensen aangeven dat in de laatste weken van oktober 2019 hun account definitief is opgeschort. Allemaal bloggers die, op het eerste gezicht, niks verkeerd hebben gedaan. 

Wat ik denk dat de echte reden is voor het blokkeren voor mijn account

Ik heb de afgelopen week veel tijd doorgebracht op internet om een verklaring te vinden, aangezien Pinterest deze niet (duidelijk) geeft. Vooral veel bloggers worden op deze manier, zonder waarschuwing vooraf, direct geblokkeerd. Niemand heeft een duidelijk bericht van Pinterest ontvangen waarom. En als het eenmaal is gebeurd wordt je account in de meeste gevallen niet meer opnieuw geactiveerd.

Wat belangrijk is om te weten is dat Pinterest sinds een aantal maanden geld aan ons wil verdienen met advertenties. Accounts die op een organische manier veel bereik creëren zijn ze niet zo blij mee, want daar verdienen ze niks aan. En aangezien ze in Amerika gevestigd zijn waar de regels veel soepeler zijn, kunnen ze doen en laten wat ze willen. 

Pinterest heeft automatische bots ingesteld om accounts op o.a. spam te controleren. Hier komt geen mensenhand aan te pas. Nu Pinterest geld wil verdienen met adverteren vermoed ik dat deze bots extra streng staan afgesteld. Met als gevolg dat veel accounts onterecht worden geblokkeerd. Heel vervelend, maar het zou nog niet zo erg zijn als de helpdesk van Pinterest gewoon bereikbaar is om dit snel op te lossen. Dit is helaas niet het geval.

Ook heb ik een vermoeden dat Tailwind misschien toch niet aan de spam policy van Pinterest voldoet. Ik heb namelijk meerdere mensen gesproken die Tailwind gebruiken en ook geblokkeerd zijn. En Tailwind zelf geeft ook al aan dat er op dit moment een groot probleem is met een ongewoon hoog aantal geblokkeerde accounts. Om er vervolgens direct aan toe te voegen dat dit niet aan hun ligt. Zelf vind ik dit nogal voorbarig, omdat niemand nu nog weet wat de oorzaak van het probleem is. Aangezien Pinterest geen openheid van zaken wil geven weet ik de echte reden niet. Maar juist omdat ze geen openheid van zaken willen geven vind ik het allemaal erg dubieus.

Hoe ik mijn Pinterest account weer geactiveerd heb

Mijn blokkade heeft uiteindelijk een maand (!) geduurd. Eerlijk gezegd wilde ik het eigenlijk opgeven, want elk geautomatiseerd mailtje wat ik kreeg met de melding dat mijn account niet geactiveerd zou worden zorgde voor heel veel frustratie en verdriet. Ik heb 1,5 jaar lang hard gewerkt aan Pinterest en dat was opeens weg.

Zowel Tailwind als diverse andere Pinterest experts gaven bij mij aan dat ik Pinterest moest blijven mailen tot ik een reactie kreeg. Zelf had ik er door de vele afwijzingen nog weinig vertrouwen in, maar toch heb ik dit advies opgevolgd. Het voelde immers volkomen onterecht dat mijn account was geblokkeerd.

En eindelijk, na een maand wachten, kreeg ik een mail van Pinterest dat mijn account weer was geactiveerd. Met de simpele mededeling dat ‘Occasionally good accounts get caught in the mix when we’re looking for spammy accounts.’. 

Dus mijn advies is hetzelfde als het advies wat ik gekregen heb: blijf mailen naar Pinterest net zo lang tot je account weer geactiveerd wordt. Blijf netjes naar de medewerkers, hoe frustrerend ook, en geef aan dat je de richtlijnen gelezen hebt en niet weet wat je verkeerd hebt gedaan maar graag weer geactiveerd wilt worden. Ik weet het, het kan enorm frustrerend zijn, maar dit is de enige manier om weer toegang te krijgen tot je account.

Hoe kan je zelf voorkomen op definitief van Pinterest verbannen te worden?

Deze vraag is lastig te beantwoorden, aangezien Pinterest geen openheid van zaken geeft en de verbannen accounts volkomen selectief uitgekozen lijken te zijn. Ik heb de afgelopen maand veel reactie gekregen van accounts die hetzelfde is overkomen, van groot naar klein, van accounts die handmatig Pinterest inplannen tot ondernemers die hun Pinterest account hebben uitbesteed aan een Pinterest expert.

Toch zijn er 2 dingen waar je op kan letten:

Ik sprak het vermoeden al eerder uit: waarschijnlijk zijn de advertentie-inkomsten bij Pinterest te laag en maken ze daarom deze gekke sprong. Investeer dus in advertenties in Pinterest! Bied dit garantie? Nee…. Maar mijn gevoel zegt echt dat het ze hierom te doen is.

Gebruik je Tailwind? Wees alert op het gebruik van Smartloop. Alle accounts die geblokkeerd zijn hebben te horen gekregen dat dit is omdat ze gezien worden als spam account. Zelf heb ik vele Pinterest cursussen gevolgd en volg ik nieuws van Pinterest experts en de officiële partner Tailwind op de voet. Daar wordt overal geadviseerd om je eigen pins regelmatig te repinnen. Zelf vermoed ik dat dit achterhaalde informatie is en dat Pinterest dit nu ziet als spam. Zomaar, opeens. En dan kan je dus ook opeens alles kwijt zijn blijkt wel. Ik heb zelf een tijdlang Smartloop helemaal uitgezet. Inmiddels ben ik het weer heel voorzichtig aan het gebruiken, omdat het ook gewoon heel erg handig is. Wel heb ik alle instellingen nog eens nagekeken en wat ruimer ingezet dan nodig.

Persoonlijk vind ik het gek dat zowel Tailwind als Pinterest experts zich nog niet hebben uitgesproken over deze ontwikkeling. Zeker omdat Tailwind in persoonlijk mailcontact aangeeft dat dit een groot probleem is op het moment. Je zou op zijn minst je klanten kunnen waarschuwen extra alert te zijn. Natuurlijk is deze ontwikkeling nog heel vers, maar er zijn veel bedrijven die er last van hebben en de impact is groot. Dus ik ben benieuwd wanneer er meer nieuws over naar buiten komt.

Hoe zit het dan met jouw cursus?

Misschien denk je wel: goh Ilse, maar jij coacht toch ook ondernemers over Pinterest? En nu ben je zelf een maand lang geblokkeerd geweest. Hoe zit dat?

Laat ik beginnen met dat Pinterest een onderdeel is uit mijn coaching. Ik coach over veel meer onderwerpen dan Pinterest, maar Pinterest is wel een belangrijk onderdeel. Ook het populairste: ik merk dat jullie veel liever iets leren over Pinterest dan over een ander onderwerp.

Zelf heb ik er echter altijd op gehamerd dat je nooit op maar 1 onderdeel moet focussen omdat dit je heel kwetsbaar maakt. Het was al algemeen bekend dat Facebook, Instagram en Google uit het niets accounts kunnen blokkeren en nu doet Pinterest dit dus ook. Helaas heb ik dit zelf in de praktijk moeten ondervinden.

Zodra duidelijk werd dat mijn account was verbannen heb ik dit nieuws direct met al mijn cursisten gedeeld om ze te waarschuwen.

De informatie die ik in de online cursus en strategiesessie deel over Pinterest is ook gewoon nog steeds actueel. De stappen uit de cursus helpen je echt om meer bezoekers te krijgen naar je website. Nog steeds volg ik al het nieuws op de voet en communiceer ik deze naar mijn cursisten.

Kan ik nu opeens ondernemers niets meer leren over bloggen en Pinterest? Zelf vind ik dat ik nog steeds heel veel te delen heb over bloggen en Pinterest. Sterker nog, door mijn ervaring met de blokkade heb ik nog veel meer geleerd en kan ik dit weer delen met mijn cursisten. Gelukkig heb ik ook heel veel lieve berichten van mijn cursisten gehad die aangeven mij nog steeds als expert te zien en vinden dat ik gewoon heel veel pech heb gehad.

Wel heb ik besloten minder de nadruk op Pinterest te gaan leggen in mijn coaching. Ik was altijd de grootste supporter van Pinterest, maar jullie snappen vast dat ik er nu iets minder enthousiast over ben. Alhoewel het nog steeds heel belangrijk kan zijn voor je bedrijf, moet je je nooit alleen hierop focussen.

Daarnaast had ik al heel lang een onderbuikgevoel: ik wilde jullie vooral veel leren over bloggen en social media, waaronder Pinterest. Omdat ik vooral veel enthousiaste reacties kreeg over Pinterest ben ik daar steeds meer de nadruk op gaan leggen, terwijl ik zelf juist geloof dat er veel meer is dan alleen Pinterest. Dit is even een harde les dat ik toch beter naar mijn onderbuikgevoel moet luisteren, maar het is niet anders.

Pinterest is een mooie tool voor het groeien van je (online) bedrijf, maar gelukkig zijn er nog veel meer mooie tools!

Liefs,

Ilse

geblokkeerd door Pinterest - wat is er gebeurd?

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.

2020-01-22T09:47:45+01:00

9 Comments

  1. moois van mie 30 juni 2020 at 18:06 - Reply

    Ik Heb sinds een half uurtje ook prijs, zonder een idee te hebben waarom. Ik gebruik tailwnd niet of een ander soortgelijke tool maar ik pin gewoon mijn favoriete websites, mijn eigen blogartikelen en ik pin andere pins door. Ik gebruik pinterest niet in de eerste plaats om blogverkeer te genereren, al is het wel fijn dat dat wel gebeurt. Maar ik gebruik dat vooral als mijn persoonlijk online archief vol inspiratie. Ik vind het erg balen dat mijn account zo geschorst wordt zonder ook maar enge verduidelijking van waarom of info over wat er nu verder gaat gebeuren. Bon, hopelijk is het snel verholpen .

    • Ilse van Elleswijk 1 juli 2020 at 08:26 - Reply

      Wat vervelend dat het bij jou ook gebeurd is! Ik denk als ik het zo hoor dat Pinterest jou wel als zakelijke gebruiker ziet, vanwege je blog, en daar gelden steeds strengere regels voor. Dus het is misschien goed de regels van Pinterest eens door te lezen :) Maar mail ze vooral, blijf vriendelijk en dan is het hopelijk snel weer opgelost!

  2. Lori 23 september 2020 at 21:32 - Reply

    Ik had precies hetzelfde vorige week, toen las ik ook al je blog. Maar goed nieuws: binnen een week dus, is het opgelost. Ik heb ook via https://help.pinterest.com/nl/contact een mail gestuurd en daar werd snel op gereageerd. Mijn zakelijke Pinterest pagina is dus weer terug! Whoehoe. Mijn account was ten onrecht geschorst, zei de (Nederlandse) medewerker in het mailtje. Dus wilde ook even goede ervaring delen :-) Liefs!

    • Ilse van Elleswijk 24 september 2020 at 08:10 - Reply

      Wat fijn om te horen dat het zo snel is opgelost Lori! Fijn dat het ook zo snel kan :) Dankjewel voor het delen!

  3. Hanneke 24 februari 2021 at 18:44 - Reply

    Thanks voor dit artikel. Krijg net een mail dat mijn account geschorst is, nadat ik op Tailwind een post handmatig heb gepind (omdat die bleef hangen). Ben dus benieuwd of er inderdaad een relatie is tussen Tailwind Smartloop en het schorsen. Je artikel is uit 2019, heb je inmiddels andere inzichten hierover gekregen? Ben benieuwd. Hopelijk heb ik mijn account snel weer terug.

    • Ilse van Elleswijk 25 februari 2021 at 08:27 - Reply

      Wat vervelend om te horen! Ik heb begrepen dat de afgelopen week weer erg veel accounts geschorst en zelfs verwijderd worden. Dit ligt waarschijnlijk niet aan jou (of Tailwind) maar aan Pinterest die weer met een ‘schoonmaakactie’ bezig is waarbij veel onschuldige accounts betrokken zijn. Smartloop kan je echter beter niet meer gebruiken, de overige functies van Tailwind werken nog wel erg goed en gebruik ik zelf ook. Hopelijk heb je je account weer snel terug!

  4. Elly 30 april 2021 at 23:04 - Reply

    Mijn account is vandasg helaas ook verdwenen. ( 30 april 2021)
    Ik heb geen zakelijk account. Pin gewoon voor de fun. Dit was mijn vierde account. Was bezig om alle lelijke teksten onder de pins te verwijderen. Een enorm karwei. En ineens….weg account. Echt zo balen. Heb er meer dan 3 jaar aan gewerkt

    • Ilse van Elleswijk 3 mei 2021 at 07:35 - Reply

      Wat vervelend Elly! Ik weet niet de reden waarom jouw account is verdwenen, maar het zou kunnen dat het te maken heeft met het verwijderen van de teksten onder de pins. Als je daarmee ook de links hebt verwijderd is dat zeker een reden om jouw account te blokkeren, maar ik weet natuurlijk niet of je dit ook gedaan hebt. De link gaat namelijk naar de eigenaar / fotograaf van de foto (Pinterest is niet de eigenaar van de foto) en als je deze verwijderd overtreedt je de regels van Pinterest. Je zou het beste een berichtje naar Pinterest kunnen sturen met de vraag waarom je account verdwenen is. Succes!

  5. Elly Toes 3 mei 2021 at 13:10 - Reply

    Dank je wel voor je antwoord. Zover ik weet heb ik alleen die lelijke zwarte tekst verwijderd. Zonder de link.
    Helaas doet pinterest wel meer vervelende dingen. Zit nu inmiddels al ruim 7 jaar op Pinterest. En heb het al meerdere keren met ze aan de stok gehad.

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: