Een tijdje geleden volgde ik een webinair van Tailwind, mijn favoriete planningstool voor Pinterest. In dit webinair werd uitgelegd met welke dingen je onmiddellijk moet stoppen op Pinterest, omdat het je toch geen extra traffic of klanten oplevert en wel tijd kost. Gelukkig maak ik mij niet schuldig aan deze meest gemaakte fouten op Pinterest, maar dat is ook niet zo gek met meer dan 12.000 maandelijkse bezoekers vanuit Pinterest naar mijn interieurblog InteriorTwin.com.

Met een groot deel van de punten uit het webinair was ik het eens, maar niet met alles. En daarnaast zie ik nog meer fouten die gemaakt worden op Pinterest waar je vandaag nog mee kan stoppen. Graag deel ik deze fouten met je. En wat je dan wel moet doen om gevonden te worden op Pinterest? Dat leg ik je uit in de online cursus ‘meer bezoekers en klanten met bloggen’.

Dit zijn de, volgens mij, meest gemaakte fouten op Pinterest:

1. Alleen eigen content pinnen

Ik weet dat er bedrijven zijn die alleen hun eigen content willen pinnen. Maar tenzij je honderden inspirerende foto’s uit eigen beeldmateriaal hebt, is het beter voor je zichtbaarheid om ook content van anderen gelijkgestemden te pinnen. Je hoeft natuurlijk niet beeldmateriaal van je concurrent te pinnen als je dat niet wilt, maar er zijn genoeg mogelijkheden om toch inspirerend beeld van anderen te pinnen.

En een absolute no-go: verander niet de url bij zo’ n foto naar je eigen website. Dat is niet alleen ontzettend kinderachtig en misleidend, maar je kan hierdoor ook berispt worden door Pinterest. En bij meerdere berispingen kan je account zelfs geblokkeerd worden. Hoeveel je het beste kan pinnen om je eigen zichtbaarheid positief te beïnvloeden leg ik uit in de online cursus.

2. Slechts 1 afbeelding per blogpost of pagina

Veel bloggers en ondernemers pinnen slechts 1 foto per blogpost of pagina. Pinterest houdt er juist van als je meerdere foto’s per url deelt. Pinterest ziet namelijk elke combinatie van een url + foto als unieke content. Heb jij 5 afbeeldingen op 1 pagina? Dan heb je voor Pinterest dus 5 keer unieke content. En hoe meer unieke content je hebt, hoe beter het is. Heb jij niet veel beeldmateriaal? In de online cursus ga ik er verder op in hoe je dan toch unieke content kan creëren.

3. Pins repinnen vanuit Pinterest

Inmiddels is al wel duidelijk dat Pinterest ervan houdt als jij unieke content plaatst. Veel mensen denken dat een oude pin repinnen vanuit Pinterest daarbij helpt. Vaak wordt nog even de omschrijving aangepast om ‘nieuwe’ content te creëren. Maar zoals gezegd ziet Pinterest een afbeelding + url als unieke content. Dit is dus zonde van je tijd.

Gek genoeg ziet Pinterest het wel weer als nieuwe content als je een eerder gepinde afbeelding opnieuw via je eigen website pint. Dit kost alleen erg veel tijd. De planningstool Tailwind heeft hier iets op verzonnen zodat je dit niet meer elke keer handmatig hoeft te doen. Het gebruik van Smartloop via Tailwind bespaart mij erg veel tijd.

4. Pins deleten

Veel bloggers en ondernemers deleten nog weleens oude pins. Niet alleen kost dit veel tijd, het is ook onnodig. Pinterest heeft, in tegenstelling tot Instagram en Facebook, een veel langere aanlooptijd nodig voor een pin goed gaat lopen. Maar als deze goed loopt dan kan je er ook veel langer voordeel van hebben. Soms duurt het zelfs 2 jaar voor een pin opeens bezoekers gaat opleveren. Dus heb geduld en verwijder geen pins.

Daarop is wel 1 uitzondering: maak jij gebruik van affiliatelinks welke niet meer werken? Deze kan je natuurlijk beter wel verwijderen. Er is alleen 1 groot nadeel aan het gebruik van affiliatelinks op Pinterest: zodra iemand deze gaat repinnen kan je de pin nooit meer helemaal verwijderen. Daarom maak ik geen gebruik meer van affiliatelinks op Pinterest, want niks is zo vervelend als dode links waaraan jouw naam is gekoppeld.

Wil jij Pinterest wel goed gaan inzetten voor jouw bedrijf of blog? In de online cursus ‘meer bezoekers en klanten met bloggen’ leg ik je uit hoe je dit doet.

Mardou, interieurblog Sevencouches: ‘Hallo stijgende lijn! Drie maanden na het volgen van de cursus heb ik 75 % meer bezoekers en een enorme stijging in mijn bereik op Pinterest’.

Liefs,

Ilse

dit zijn de 4 meest gemaakte fouten op pinterest

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.