Misschien heb jij er ook wel last van: een copycat kopieert jouw ideeën van je blog of social media. Hoe kan je hier nou het beste mee omgaan? Ik heb een aantal tips en adviezen voor je verzameld.

Maar allereerst: gefeliciteerd! Iemand bewondert jou zo dat hij of zij graag jouw ideeën letterlijk overneemt. Ben je hierom niet begonnen met bloggen of social media zoals Instagram? Om anderen te inspireren? Dus stap eerst even uit je frustratie en geniet van het feit dat je anderen inspireert. Dan neem ik graag een aantal stappen met je door hoe je hier mee om kan gaan.

Omgaan met een copycat: dit kan je er tegen doen

Eigenlijk is het hartstikke leuk dat één van jouw volgers zo geïnspireerd is door jouw ideeën. Zelf vind ik niks zo leuk als wanneer een volger een foto stuurt met een project geïnspireerd op één van mijn ideeën. Dit is waarom ik ben gaan bloggen en waarvan ik energie krijg.

Het is minder leuk als een andere blogger of Influencer (bijna) letterlijk jouw idee overneemt en dit presenteert als zijn of haar eigen idee. Want daar zit meestal het probleem. Jouw idee wordt door diegene gepresenteerd als zijn of haar idee. Jij krijgt op geen enkele manier credits en het voelt alsof jouw idee is ‘gestolen’.

Soms is je idee ook echt gestolen. Jouw tekst is misschien letterlijk gekopieerd of jouw foto’s zijn zelfs overgenomen door een blogger of bedrijf. In dit geval wordt je auteursrecht geschonden en wil ik echt aanraden om hier stappen tegen te ondernemen.

In veel andere gevallen is het minder duidelijk. Bijna alles op de wereld is al een keer bedacht en wanneer is iets echt nieuw? Is een blog of post een letterlijke kopie of geïnspireerd op jouw idee of zelfs meerdere ideeën?

Als je een keer een soortgelijk idee bij een andere blogger of influencer ziet haal je waarschijnlijk alleen een keer je schouders op. Het is waarschijnlijk toeval dat jullie ongeveer dezelfde content delen, want zoals gezegd is bijna alles in de wereld al een keer bedacht en is de kans groot dat dit een keer gebeurd.

Het wordt een ander verhaal als je veel van jouw ideeën bijna letterlijk terugziet bij een andere blogger. Dan kan je te maken hebben met een copycat.

Ik heb zelf ook last van zo’n copycat. Alhoewel, last vind ik een groot woord. Wat mij enorm helpt is het idee dat deze persoon schijnbaar niet creatief genoeg is om haar eigen ideeën te bedenken en zich laat ‘inspireren’ door mij.

Zolang er geen sprake is van een schending van auteursrecht kan je namelijk niet veel doen tegen een copycat, behalve de manier hoe je hier mee omgaat.

Nu heeft ‘mijn’ copycat mij weleens laten weten dat ze mij graag volgt en met haar eigen blog net zo succesvol wil zijn. Voor mij was dit natuurlijk een goed moment om subtiel te laten vallen dat de kracht in succesvol zijn zit in originele en authentieke content maken. Want dat is wat mij betreft de kracht waarmee je je als blogger kan onderscheiden. Doet de kans zich voor op een vriendelijk gesprek met je copycat, gebruik die kans dan ook.

Ruzie en verwijten maken heeft wat mij betreft geen zin. Waarschijnlijk is je copycat zich van geen kwaad bewust en al is dat wel zo, met ruzie maken kom je niet verder. Wel met je mindset en hoe je ermee omgaat.

Zo zorg ik ervoor dat ik deze persoon niet volg, zodat ik het niet zie wanneer ze weer geïnspireerd is door mij. Ik heb namelijk geen zin om mij eraan te irriteren. Regelmatig krijg ik toch berichtjes van andere bloggers dat ze een idee bij haar hebben gezien wat wel erg geïnspireerd is op mijn ideeën. Zo blijf ik wel regelmatig controleren of er geen schending is van mijn auteursrecht, want dan onderneem ik natuurlijk wel stappen.

Daarnaast probeer ik het ook echt als compliment te zien dat iemand zo geïnspireerd is door mij. Het gevolg, het kopiëren, is natuurlijk wel echt minder leuk, maar daar probeer ik minder op te focussen.

Ook realiseer ik mij dat succes komt door dicht bij jezelf te blijven en iets te doen waar je goed in bent. De kans dat een copycat succesvoller zal worden dan jij is dan ook niet heel groot. Waarschijnlijk blijft hij of zij altijd achter de feiten aanlopen en heb je weinig te vrezen van je copycat.

Het is alleen maar duimen dat je copycat uiteindelijk ook zijn of haar eigen authenticiteit vindt en content vanuit eigen inspiratie gaat delen. Want er is plek genoeg voor ons allemaal en hoe meer ideeën, hoe beter het is.

Aan een copycat kan je dus maar heel weinig doen, aan je mindset hoe je hiermee omgaat des te meer.

Heb jij al weleens te maken gehad met een copycat?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.