Laatst mailde Nadica mij met de vraag hoe ze een knop op haar blog kan installeren, zodat mensen zich kunnen inschrijven om automatisch een e-mail te ontvangen wanneer er een nieuwe blog online staat.

Bij de blog van Nadica was dit iets ingewikkelder, omdat ze geen WordPress website heeft. Heb jij wel een WordPress website? Dan is dit gelukkig een stuk makkelijker.

In dit artikel laat ik je zien hoe je automatisch een e-mail kan versturen naar abonnees wanneer er een nieuwe blog online komt.

Je moet er hiervoor zowel voor zorgen dat mensen zich kunnen abonneren op je blog als dat er een e-mail wordt verstuurd wanneer er een nieuwe blog online komt.

Installeer een knop voor e-mailinschrijvingen

Het klinkt zo makkelijk. Installeer een knop voor e-mailinschrijvingen.

De werkelijkheid is helaas iets ingewikkelder. Niet alleen wil je een (mooi vormgegeven) knop waarmee mensen zich kunnen inschrijven voor nieuwe blogs. Je wilt ook dat, wanneer mensen dit doen, ze automatisch op de abonnee-lijst terechtkomen waarmee de automatische e-mails verstuurd worden.

Heel vaak is de inschrijfknop een ander systeem dan het (externe) e-mailsysteem. En dit maakt het nog best complex dit te installeren.

Daarnaast zijn er tientallen verschillende plugins waarmee je de inschrijfknop kunt regelen. En er zijn net zoveel mailsystemen waarmee je het automatisch verzenden van de e-mails kunt regelen.

Er zijn ook systemen die zowel de knop als het verzenden van e-mails regelen, maar hier moet je vaak wel voor betalen.

Je hebt dus wel een beetje kennis nodig om dit te regelen.

Als je net begint met bloggen, of hier weinig tijd aan wilt besteden, dan wil je het liever zo makkelijk mogelijk regelen.

Er is gelukkig een makkelijkere optie.

Je kunt gebruik maken van de plugin Jetpack. Dit doe ik ook op ilsevanelleswijk.nl. Bij deze plugin is het heel eenvoudig om dit geautomatiseerde proces te regelen.

Je kunt makkelijk een knop voor inschrijven op je site weergeven en abonnees krijgen direct een mail als er een nieuwe blogpost online staat. Je hoeft hiervoor geen ingewikkelde dingen te regelen.

Maar deze plugin heeft 1 groot nadeel. Het is een hele zware plugin die je website enorm vertraagd. Als je net begint met bloggen, of weinig tijd aan je blog besteed, vind je dit misschien wel niet zo erg. Maar toch heeft dit wel een negatieve impact op je blog.

Ik wil dan ook nog een betere optie voor ilsevanelleswijk.nl installeren. Maar puur door tijdgebrek (mijn to-do lijst is altijd te lang) ben ik hier nog niet aan toegekomen.

Bij andere programma’s moet je namelijk eerst een account aanmaken om een nieuwsbrief te verzenden.

Sommige programma’s hebben de mogelijkheid om met scripts via hun programma een inschrijfformulier te ontwikkelen die je op je website kunt plaatsen. Ik heb diverse van deze scripts op mijn interieursite geplaatst.

mooi vormgegeven aanmeldknop ontwikeklen-1
Voorbeeld aanmelden nieuwsbrief

Andere programma’s bieden die opties niet.

Je moet dan zelf een inschrijfformulier ontwikkelen. Dit is best lastig als je beperkte technische kennis hebt. Ik heb bijvoorbeeld voor de popup op mijn interieurwebsite hulp van mijn websitebouwer gehad.

Ook kan je plugins downloaden waarmee je een inschrijfformulier maakt. Maar hoe meer plugins je hebt op je website, hoe trager je website zal worden. En dit wil je juist niet.

Daarnaast moet je nog een automatisering regelen zodat er ook daadwerkelijk mails verstuurd worden als er een nieuwe blogpost online staat. Hiervoor moet je het e.e.a. instellen en dit kost wat tijd. Bij Jetpack wordt dit automatisch voor je geregeld en daarom is dit zo makkelijk.

Automatisch mails versturen bij een nieuwe blogpost

Als je Jetpack installeert dan wordt er automatisch geregeld dat wanneer je een nieuwe blogpost publiceert deze automatisch verstuurd wordt.

Als je de e-mailinschrijvingen via een ander systeem verzameld zal je dit zelf moeten regelen. Je moet hiervoor je rss-feed koppelen aan een geautomatiseerd e-mailproces.

Dit klinkt best ingewikkeld, maar ik de praktijk valt dit meestal mee. Veel bloggers gebruiken als ze dit voor het eerst willen doen het programma Mailchimp om dit te regelen. Via Mailchimp kan je ook de handleiding vinden hoe je dit zelf kunt instellen.

Mailchimp is ideaal als je net wilt beginnen met mails en weinig kennis hebt, juist omdat er beperkte opties zijn. Toch heeft dit programma ook en hoop nadelen.

Wil je wat ingewikkeldere nieuwsbrieven en geautomatiseerde processen opstellen dan loop je al snel tegen de beperkingen van Mailchimp aan.

Op mijn interieurwebsite publiceer ik bijvoorbeeld 3 keer per week een nieuwe blogpost. En om nou 3 keer per week mensen te mailen bij een nieuwe blogpost, daar worden de meeste mensen niet blij van.

Ik wil zelf een nieuwsoverzicht kunnen samenstellen die ik maar 1 keer per week hoef te versturen.

Daarnaast wilde ik graag een geautomatiseerd proces om mensen te kunnen informeren over mijn online cursussen. Ook hiervoor zijn de mogelijkheden bij Mailchimp beperkt.

Daarom ben ik een aantal jaar geleden overgestapt naar Laposta. Dit is een Nederlands bedrijf, waardoor je zeker weet dat je voldoet aan de AVG. Daarnaast vind ik dit bedrijf relatief betaalbaar t.o.v. veel andere aanbieders.

Je kunt ook hier trouwens met een gratis account beginnen, maar als je veel abonnees hebt zal je uiteindelijk voor een abonnement moeten betalen. Dit is helemaal niet erg, want met een actieve lezersgroep verdien je dit als het goed is vanzelf weer terug.

Hoe zorg je dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief?

Het klinkt leuk, de optie bieden om mensen in te laten schrijven voor je nieuwsbrief. Maar je zult zien dat in de praktijk dit maar beperkt gebeurd.

Ga maar na, zit jij zelf te wachten op een overvolle mailbox? Het is logisch dat mensen terughoudend zijn met het inschrijven op weer een nieuwsbrief.

Zorg er ten eerste voor dat de content die jij maakt zo waardevol is dat mensen zich graag willen inschrijven. Ken je doelgroep en weet wat ze willen weten, zodat ze niks van je willen missen. Zo vergroot je de kans op inschrijvingen.

Daarnaast kan je iets extra’s bieden wat niet terug te vinden is op je website als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Zo vergroot je de kans op een inschrijving.

Op mijn interieurwebsite bied ik bijvoorbeeld diverse gratis e-books aan. Als mensen zich hiervoor aanmelden, melden ze zich ook aan voor de nieuwsbrief die ik 1 keer per week verstuur.

Sinds ik dit aanbied melden veel meer mensen zich aan om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe blogposts. Natuurlijk schrijft een deel zich weer uit nadat ze de gratis weggever hebben gedownload, maar er is ook een deel die blijft.

En wat ik zo fijn vind aan een nieuwsbrief: je bent niet afhankelijk van een algoritme en hebt zelf de regie.

Inmiddels heb ik meer dan 3.000 abonnees op mijn interieurwebsite en er hierdoor een hoop trouwe lezers bij gekregen. Elke week krijg ik ook wel reacties van mensen die mijn nieuwsbrief graag lezen.

Werk jij al met een nieuwsbrief?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.