Als online ondernemer en blogger weet jij vast wel dat het nooit saai is in bloggersland. Nieuwe ontwikkelingen, andere algoritmes: je kunt nooit even achterover leunen want voor je het weet is er weer iets verandert.
In dit artikel neem ik je mee in een aantal nieuwe ontwikkelingen in bloggersland. Van sommige heb je vast al wel gehoord, van anderen misschien niet. Ze zijn allemaal belangrijk om te weten voor jou als blogger.
AI
Je hebt vast al wel gehoord van de opkomst van AI in bloggersland. Ik ga er daarom niet al te uitgebreid op in. Die meest bekende tool om AI te gebruiken voor je blog is Chat GPT, maar er zijn meerdere tools.
Je kunt complete blogteksten, content kalenders voor social media en zelfs afbeeldingen maken met behulp van AI.
Sommige bloggers zijn heel enthousiast over AI en zetten het voor alles in, andere bloggers willen er helemaal niks van weten. Hoe dan ook, AI zal heel wat gaan veranderen in bloggersland.
Zelf experimenteer ik ook wat met Chat GPT, bijvoorbeeld voor blogonderwerpen of het schrijven van teksten voor Pinterest. Als ik vastloop met het maken van content kan Chat GPT mij soms op weg helpen, maar heel eerlijk ben ik er verder nog niet zo kapot van.
De meeste content die Chat GPT genereert is moeilijk leesbaar, saai en heel regelmatig ook nog eens feitelijk onjuist. Naast dat fact checking daarom heel belangrijk is kost het mij vaak meer tijd de content uit Chat GPT te herschrijven dan om zelf iets te bedenken.
Dit kan er ook mee te maken hebben dat mijn prompts (de input die je aan Chat GPT geeft) nog niet helder genoeg zijn, dus hier ben ik mij wat aan in het verdiepen.
Voor mij is Chat GPT tot nu toe iets wat ik soms gebruik als ik geen inspiratie heb, maar verder ben ik nog beter af zonder. Toch zijn er ook bloggers die Chat GPT voor bijna alles inzetten. Heel fijn als dat voor je werkt, maar zelf vind ik content verzinnen het leukste wat er is en is deze tool daardoor op dit moment nog minder waardevol.
GA 4
Op 1 juli is Google Analytics zoals je het gewend bent ermee gestopt en gaat GA 4 in. Je hebt er vast al wel wat meldingen in Google van voorbij zien komen en als het goed is ook het een en ander ingesteld. Zo niet ga er dan direct mee aan de slag, zodat je zo snel mogelijk gegevens van je blog kunt bijhouden. Tenzij je nooit gebruikt maakt van Google Analytics natuurlijk, dan zal deze wijziging niet zo belangrijk voor jou zijn.
Ook over GA 4 is heel wat informatie online te vinden, dus ook hier ga ik niet zo diep op in. Het is wel belangrijk dat je weet dat deze wijziging er is.
Schrik niet als je cijfers in GA 4 anders zijn dan in de oude Google Analytics, er wordt namelijk op een andere manier gemeten wie jouw website bezoekt.
Veel bloggers zijn niet blij met de veranderingen en vooral bloggers die afhankelijk zijn van reclame inkomsten maken zich ook veel zorgen over deze wijziging.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij er maar beperkt in verdiept heb. Ik heb alles ingesteld zoals het moet en wacht verder af wat er op mij af komt.
Pinterest wijzigingen
Tja, Pinterest brengt continue wijzigingen aan en heel vaak worden die vervolgens ook weer teruggedraaid. Elke wijziging hier benoemen kan ik dan ook niet, dat zou veel te veel tijd kosten.
De afgelopen tijd zijn er weer wat wijzigingen in met name het algoritme aangebracht. De belangrijkste wijziging die je wilt weten is dat Idee Pins nu geen voorrang meer krijgen op afbeelding Pins.
Pinterest heeft alle vormen van pins gelijkwaardig gemaakt. Niet alleen in het algoritme, maar ook qua gebruiksmogelijkheden. Daarom is het nu ook mogelijk om bij Idee Pins links toe te voegen.
Mijn focus ligt de laatste tijd iets minder op Pinterest, dit komt omdat ik heel veel betaalde samenwerkingen heb die minder geschikt zijn voor Pinterest. Deze content past beter bij Google dan bij Pinterest en dit zie ik ook terug in mijn bereik op Pinterest. Het is nog steeds heel hoog, maar dat geldt met name voor mijn oudere content.
Van de zomer hoop ik weer wat meer content geschikt voor Pinterest te kunnen maken. Dan ga ik mij ook weer uitgebreider verdiepen in alle wijzigingen.
Niet vermelden samenwerkingen
Met deze wijziging ben ik, en veel collega’s met mij, niet blij. Steeds meer opdrachtgevers eisen dat je niet vermeld dat een blogartikel een samenwerking is. Vermeld je dit wel dan gaat de samenwerking niet door.
Het is best gek en tegenstrijdig, op Instagram en YouTube komt er namelijk steeds meer transparantie over samenwerkingen. Vreemd dat voor bloggers een tegenbeweging gaande is. Dit heeft er mee te maken dat bedrijven bang zijn afgestraft te worden door Google, want die wil niet dat er betaald wordt voor een link.
ik zeg altijd nee als ik niet mag vermelden dat iets een samenwerking is. Veel van mijn collega’s doen dit ook, maar lang niet alle collega’s doen dit. Er is onderling veel discussie over, deze collega’s geven namelijk aan het plaatsen van een link niet als reclame te zien omdat je een product niet promoot maar enkel een link plaatst.
Ik heb een andere mening hierover, omdat opdrachtgevers vaak willen dat je een link zo plaatst dat er zoveel mogelijk op geklikt wordt. Ook komt het regelmatig voor dat je de bedrijfsnaam als link of tekst in het artikel moet vermelden. Maar zelfs als dat niet zo is, je linkt naar een bedrijf waar je normaal waarschijnlijk niet naar zou linken, omdat je hier voor betaald krijgt. Ook zijn er bijna altijd wel eisen bij, bijvoorbeeld dat je positief over het bedrijf moet schrijven en niet naar de concurrent mag linken.
Ik zie dit dus wel als een samenwerking en wil dit dan ook vermelden. Dit om transparant te zijn naar mijn volgers, maar ook omdat je (naar mijn mening) reclame maakt en volgens de Reclame Code Commissie verplicht bent dit te vermelden.
Zelf maak ik het maar een paar keer per jaar mee dat een bedrijf verplicht niet te vermelden dat iets een samenwerking is, maar collega’s van mij hebben hier steeds vaker last van. Dit zorgt voor vervelende discussies en in sommige gevallen gaat de opdracht niet door. Omdat mijn collega’s ook kwalitatief goede blogs hebben bindt de opdrachtgevers meestal wel in, maar vervelend is dit wel. Zeker omdat veel andere collega’s uiteindelijk wel akkoord gaan, omdat het ze anders de opdracht kost.
Ik maak het zelf af en toe mee en voor mij blijft het niet vermelden van een samenwerking een no-go. Hopelijk gaat de reclame code commissie zich hier duidelijker over uit spreken, zodat – als zij dit inderdaad als reclame zien – wij bloggers sterker staan tegen bedrijven. Maar anders zou ik nog niet zomaar akkoord gaan, omdat ik het belangrijk vind transparant te blijven naar mijn lezers.
Hoe omgaan met al die wijzigingen?
Ik zei het al aan het begin, er zijn veel wijzigingen in bloggersland en als je even achterover leunt dan sta je alweer 1-0 achter. Ik hoor – vooral in Amerika – ook steeds meer bloggers die tegen een burn-out aan zitten, omdat als je niet uitkijkt je 24/7 bezig bent met je bedrijf.
Het is dan ook niet te doen om in je eentje van alles op de hoogte te blijven en met alle ontwikkelingen helmaal bij te blijven. En daarnaast is er ook zoveel concurrentie en zal er altijd iemand zijn die beter, sneller of groter is.
Kies daarom een aantal prioriteiten uit en focus je daarop. Zelf probeer ik altijd wel op de hoogte te blijven van belangrijke wettelijke wijzigingen en wijzigingen die veel invloed hebben op mijn blog.
Om tijd te besparen heb ik mij aangemeld voor memberships en cursussen waarin alles snel en kort wordt uitgelegd, zodat ik niet alles zelf hoef uit te zoeken. En vervolgens beslis is, waar heb ik tijd voor en wat is belangrijk genoeg om mij in te verdiepen en wat niet.
Zo focus ik mij al jaren niet echt meer op Instagram en Facebook en heb ik ook de laatste tijd minder focus op Pinterest. Ik focus waar de groei zit en ook waar ik het meeste geld mee verdien. En zowel met blogsamenwerkingen als affiliatie blogs is dat op dit moment blogs die het goed doen in Google.
Lukt het jou goed bij te blijven met alle wijzigingen? En wat vind jij de interessantste wijziging van de laatste tijd?
Liefs, ilse
Geef een reactie