Als blogger moet je over heel veel verschillende kwaliteiten beschikken. Je moet genoeg technische kennis hebben om een website te beheren, een interessant verhaal kunnen schrijven wat ook nog eens online vindbaar is, verstand hebben van marketing, commercieel zijn, een boekhouding kunnen voeren, zakelijk zijn voor opdrachtgevers en creatief en inspirerend genoeg zijn om originele blogs te kunnen schrijven.

En zo kan ik nog wel even door gaan, want er komt nog meer bij kijken als je fulltime wilt bloggen.

Niemand kan uitblinken in al deze punten, iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten. En dat is helemaal niet erg, als jij maar weet wat je sterke en zwakke punten zijn.

Voor je zwakke punten kan je hulp vragen of het werk zelfs uitbesteden. Of als je graag beter wilt worden op deze punten dan kan je cursussen volgen of je laten coachen om meer over deze onderwerpen te leren.

Ook ik heb een aantal zwakke punten als blogger die ik deze keer met je wil delen.

Spelling

Volgens sommige bloggers is het een doodzonde en kan je geen professioneel blogger zijn als je spelfouten in je teksten maakt, maar ik ben het levende bewijs dat dit wel kan.

Een blogger is echt iets anders (en veel meer) dan een tekstschrijver. Als tekstschrijver mag je geen spellingsfouten in je teksten maken.

Als blogger is het natuurlijk ook beter als je geen fouten in je teksten maakt. Maar ik ben niet perfect en hoe vaak ik een tekst ook lees, ik zie de spelfouten gewoon niet.

Met mij ziet zo’n 90 % van de lezers de fouten ook niet. Moet ik dan maar niet bloggen omdat die andere 10 % een spelfout belangrijker vindt dan de inhoudelijke informatie die ik te bieden heb?

Het is voor mij niet te doen om alle blogs die ik schrijf te laten controleren. Tegenwoordig laat ik wel regelmatig blogs voor opdrachtgevers controleren door een collega. In ruil hiervoor help ik deze collega dan weer met andere dingen waar ik juist goed in ben.

Maar spelling is dus niet mijn sterkste kant, heel jammer maar gelukkig niet het allerbelangrijkste om te kunnen bloggen.

verbeterpunten bloggen

Commercieel

Vroeger had ik een hekel aan het woord commercieel. Tegenwoordig zie ik gelukkig in dat commercieel veel meer is dan die opdringerige verkopers en vind ik het geen vies woord meer.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er goed in ben.

Zelf proactief bedrijven benaderen en acquisitie doen voor de blog is dan ook niks voor mij. Ik heb het weleens (met succes) geprobeerd, maar vond het vreselijk om te doen.

Gelukkig ben ik in andere dingen wel goed, waardoor het geen probleem is dat ik hier minder sterk in ben.

Zo ben ik strategisch sterk, waardoor ik een succesvolle blog heb neergezet. Hierdoor komen bedrijven vanzelf naar mij toe, in plaats dat ik ze actief moet benaderen.

Daarnaast ben ik zakelijk. Ik weet prima wat ik waard ben, waardoor als bedrijven mij benaderen ik wel gewoon een goede vergoeding krijg. En als bedrijven dat niet willen betalen dan gaat de samenwerking niet door.

Ook ben ik professioneel. Ik kom afspraken na en lever goede blogs af, waardoor bedrijven graag vaker met mij samen willen werken.

Daarnaast heb ik een goed netwerk om mij heen gebouwd van mensen die wel commercieel zijn en mij graag helpen. Daar leer ik ontzettend veel van en dankzij hun hulp levert mij dit weer nieuwe opdrachten op.

Nog iets wat bij commercieel zijn hoort en waar ik niet goed in ben, zijn salesfunnels en alles wat daar bij hoort. Een salesfunnel is belangrijk om meer eigen producten te verkopen.

Zowel voor deze site als voor mijn interieurblog heb ik een aantal leuke cursussen en producten ontwikkeld.

Daar ben ik enorm trots op en het zijn ook hele goede producten geworden. Van mijn klanten krijg ik er enorm leuke reacties op.

Maar waar ik niet zo goed in ben is in het verkopen van deze producten. Het promoten op social media, het adverteren en het bouwen van salesfunnels vind ik niet leuk om te doen. Zonde, want ik weet zeker dat ik nog veel meer zou kunnen verkopen als ik mijn producten meer zou promoten.

Misschien toch iets waar ik de komende tijd meer aandacht aan zou moeten besteden? Het staat op mijn to-do lijstje deze zomer om toch maar eens hier tijd voor te maken en anders iemand in te huren om dit op te pakken. Maar eerlijk gezegd staat het al langer op mijn lijstje en stel ik het altijd uit, ik ben benieuwd of het dit jaar wel lukt!

Niet perfect is ook goed

Zoals je ziet hoef je dus niet in alles goed te zijn om een goede blogger te zijn.

Het belangrijkste is dat je blogt met passie en plezier hebt in wat je doet.

Wil je daarnaast van bloggen je werk maken? Wees je dan bewust van je sterke en minder sterke punten en kijk hoe je met de minder sterke punten om kan gaan.

Volg een cursus, schakel hulp in of compenseer je zwakke punten met je sterke punten.

Wat zijn jouw zwakke punten met bloggen? En hoe ga jij daar mee om?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.