Eén van de manieren hoe ik graag in contact blijf met mijn volgers op mijn interieurwebsite is via een nieuwsbrief. Elke zondag ontvangen duizenden lezers deze nieuwsbrief waarin ik de nieuwste blogs plaats, tips deel en een kijkje achter de schermen geef.
Een nieuwsbrief is hartstikke fijn, want je bent niet afhankelijk van het algoritme en hebt zelf je zichtbaarheid grotendeels in de hand.
Maar in de loop der tijd sluipen er heel wat inactieve abonnees op je mailinglijst en dit wil je liever niet.
Waarom dit zo is, en hoe je inactieve abonnees kunt verwijderen, deel ik in dit artikel.
Waarom zou je inactieve abonnees van je mailinglijst verwijderen?
Laat ik beginnen met waarom je inactieve abonnees zou verwijderen. Want misschien denk je wel: hoe meer abonnees, hoe beter!
Helaas is dit niet zo en heb je niks aan inactieve abonnees. Misschien klinkt het leuk naar buiten toe om te kunnen delen hoeveel abonnees je hebt, maar teveel inactieve abonnees kunnen juist averechts werken.
Als je veel inactieve abonnees op je mailinglijst hebt staan, heb je dus veel mensen die jouw nieuwsbrief niet openen. En voor emailproviders als Hotmail en Gmail kan dit een signaal zijn dat je spam verstuurd.
Hoe minder mensen die jouw nieuwbrief ontvangen hier ook echt in geïnteresseerd zijn, des te groter de kans dat jouw e-mails als spam worden aangemerkt. En in het ergste geval komt jouw mail dan ook bij actieve abonnees in de spam terecht.
Dit is mij een aantal keer gebeurd. Ik ontving berichtjes van trouwe lezers die zich afvroegen waarom ik hun niet meer mailde. Na onderzoek bleek mijn mail in de spam terecht te zijn gekomen.
Naast woordkeuze, aantal links en nog heel veel andere factoren is het aantal inactieve abonnees hier dus ook een oorzaak van. En om te voorkomen dat jouw mail als spam gezien wordt is het dus slim regelmatig inactieve abonnees te verwijderen.
Daarnaast is het versturen van een nieuwsbrief niet gratis. Je betaald een bedrag per maand of per jaar op basis van het aantal e-mailabonnees. Tot 2.000 abonnees is een nieuwsbrief trouwens vaak wel gratis, maar heb je meer abonnees dan kost dit dus geld.
En hoe zonde is het om te betalen voor niet actieve abonnees?
Nog een goede reden om de mailinglijst regelmatig op te schonen dus!
Maar hoe doe je dit eigenlijk? Ik leg het je uit.
Niet actieve abonnees van je mailinglijst verwijderen doe je zo
Per mailingprogramna kan het verschillen hoe je niet actieve abonnees kunt achterhalen.
Ik werk zelf met het mailprogramma Laposta.
Hier kan je verschillende segmenten aanmaken op basis van je relaties.
Zo heb ik een segment aangemaakt van abonnees die zich voor 1 november hebben ingeschreven op mijn mailinglijst en die nog nooit op een link uit een e-mail hebben geklikt.
Daaruit kreeg ik ruim 600 abonnees die aan deze criteria voldoen.
Nu kan je natuurlijk direct de keuze maken deze abonnees te verwijderen. Maar sommige mensen hebben de privacy-instellingen zo ingesteld dat het mailingsysteem niet kan herkennen of ze op een link in een e-mail klikken.
Daarom heb ik deze abonnees eerst deze e-mail gestuurd:
Dit heeft ervoor gezorgd dat ongeveer 10 mensen alsnog op de link hebben geklikt en daardoor een ‘actieve’ abonnee zijn geworden.
Een week later heb ik deze email gestuurd:
Hierop mailden nog eens 6 mensen dat ze toch graag mijn nieuwsbrief wilden blijven ontvangen.
Na het versturen van deze email heb ik ruim 600 mensen van de lijst verwijderd.
Resultaten van het verwijderen van niet-actieve abonnees
Nu ben je vast benieuwd of het ook echt wat heeft opgeleverd om niet actieve abonnees te verwijderen van mijn mailinglijst.
Dit waren de resultaten voor het opschonen van mijn mailinglijst:
En dit zijn de resultaten na het opschonen van mijn mailinglijst:
Zoals je ziet is de openingsratio (iets) gestegen en is de klikratio nog meer gestegen.
Dat de openratio maar licht gestegen is is logisch. Ik open ook veel reclame mails om het bericht ‘u heeft ongelezen emails’ niet meer in beeld te krijgen. Maar ik doe vervolgens niks met die mails.
Dat zal voor veel mensen zo zijn en daarom is er bij de openratio maar een klein verschil.
De klikratio is wel duidelijk toegenomen. Sterker nog, als ik naar absolute aantallen kijk bij het aantal kliks dan is het zeker een half jaar geleden dat ik dit soort aantallen haalde.
Minder abonnees zorgt er dus niet voor dat minder mensen naar de website klikken.
Daarnaast heb ik de laatste weken geen berichten meer ontvangen dat de nieuwsbrief in de spam terecht komt. Hij zal ongetwijfeld nog bij een deel van de mensen niet in de inbox komen, maar dat krijg je helaas nooit helemaal uitgefilterd.
Daarnaast zorgt het verwijderen van abonnees ervoor dat mijn totaal aantal abonnees is afgenomen, waardoor ik lagere kosten aan het mailprogramma heb.
Nu weet ik zeker dat er nog steeds inactieve abonnees op mijn mailinglijst staan. Je ziet dat ongeveer de helft van de abonnees de mails opent. Dit is op zich een prima score, maar dit houdt ook in dat een groot deel de nieuwsbrief niet opent.
Nu zijn er andere selecties die ik nog kan maken om de mailinglijst verder op te schonen. Ik kan bijvoorbeeld mensen mailen die minder dan 10 % van de mailinglijst openen of een andere selectie maken.
De kans dat je mensen gaat benaderen die wel zo nu en dan, maar niet elke week, de nieuwsbrief lezen wordt hiermee wel groter. En je moet je afvragen of dit het waard is. Daarom neem ik voor nu geen verdere stappen.
Voor nu ben ik blij met de opgeschoonde mailinglijst!
Heb jij er weleens aan gedacht je mailinglijst op te schonen?
Liefs, Ilse
Geef een reactie