Een tijdje geleden deelde ik in een kijkje achter de schermen dat ik mijn Facebookpagina weer nieuw leven wil inblazen. In mijn begintijd met bloggen was ik best actief op Facebook. Zo kwamen er veel bezoekers vanaf mijn Facebookpagina naar mijn interieurblog en behaalde ik met adverteren veel succes met nieuwe volgers en de verkoop van diensten en producten.

Maar na een grote algoritmewijziging haalde ik nog nauwelijks bezoekers vanuit Facebook en groei zat er eigenlijk ook niet meer in. Sindsdien doe ik nauwelijks nog wat met Facebook, ook omdat ik inmiddels goede resultaten uit Pinterest, Google en mijn nieuwsbrief haal.

Toch heb ik Facebook nooit helemaal losgelaten voor mijn interieurblog. Ook omdat ik weet dat er bloggers zijn die wel goede resultaten uit Facebook halen. Recentelijk sprak ik weer iemand die heel veel resultaat uit Facebook haalt en dit triggerde mij opnieuw.

Daarnaast merk ik ook aan mijzelf dat ik de laatste tijd liever wat op Facebook scroll en doorklik naar blogs. Op Instagram zit ik juist steeds minder.

Tijd om Facebook opnieuw een kans te geven dus! De planningstool van Facebook zelf vind ik alleen niet handig. Deze is traag, onoverzichtelijk en omslachtig. Omdat ik niet teveel tijd aan Facebook wil besteden ging ik op zoek naar een makkelijke planningstool en kwam ik uit bij Buffer. Ik deel graag mijn ervaringen met deze planningstool.

Planningstool Buffer voor Facebook

In Buffer is het heel gemakkelijk om berichten in te plannen voor Facebook. Via een kalender kan je per week of maand aan de slag met het inplannen van berichten. Deze planningstool werkt heel intuïtief en een stuk makkelijker dan de planningstool van Facebook zelf.

Wat ik heel handig vind is dat je berichten aan een campagne kan koppelen. Zelf heb ik per blogcategorie een campagne opgesteld en zo heb ik met verschillende kleurtjes een goed overzicht welk type blogs ik wanneer wil publiceren. In het overzicht zie je zowel welke posts al gepubliceerd zijn en welke blogs ingepland staan.

buffer planningstool Facebook

Ik heb ook Instagram aan Buffer gekoppeld. Niet om posts automatisch te publiceren, wel om statistieken in te zien en makkelijker te kunnen reageren op berichten. Hier kom ik zo nog op terug, maar je ziet in de kalender daarom dus ook Instagramposts staan.

Je kunt heel snel verschillende type berichten inplannen via Buffer. Als je een link wilt delen maakt hij er ook automatisch direct een verkorte link van. Dit is bijvoorbeeld heel handig met affiliatelinks.

Het plannen gaat zoveel sneller dan via de Facebook-tool. Daarnaast zie je door het kalender-overzicht goed voor welke dagen je al iets hebt ingepland. Deze optie biedt Facebook zelf helaas niet, waardoor het in de publicatietool van Facebook moeilijk is om overzicht te houden.

Naast de publicatie-tool van Buffer, vind ik de statistieken voor Facebook en Instagram in Buffer ook heel handig. Wederom zijn deze statistieken een stuk overzichtelijker en intuïtiever dan op Facebook zelf.

Heel handig is bijvoorbeeld de engagement score, zo zie je direct welke posts het goed doen en welke het minder goed doen. Ook kan je in de statistieken makkelijk op keywoorden zoeken en daardoor oudere posts terugvinden. Daarnaast kan je selecties maken op bijvoorbeeld het aantal impressies, datum, kliks of engagement. Zo zie je heel simpel welk type post het goed doet. Je kunt dit ook per campagne (blogcategorie) bekijken.

Daarnaast krijg je inzichtelijke informatie in je doelgroep en handige informatie over wat de beste tijd en dag is om te posten en welk type post het het beste doet. In Facebook en Instagram kan je deze informatie ook wel terugvinden, maar veel minder uitgebreid en overzichtelijk.

Voor Instagram krijg je ook nog eens een overzicht welke hashtags die je gebruikt het beste presteren. Allemaal heel waardevolle informatie die snel en makkelijk terug te vinden is.

Reageren op comments via Buffer

Buffer heeft ook nog de engagement optie. Hierin zie je voor Facebook en Instagram of er nog opmerkingen openstaan waar je nog niet op hebt gereageerd. Daarnaast kan je deze filteren op reacties waarin er een vraag wordt gesteld, positieve reacties en negatieve reacties. Dit filtert Buffer er namelijk automatisch voor je uit wat heel erg handig is.

Je kunt direct in Buffer op reacties reageren en wederom werkt dit een stuk sneller en intuïtiever dan de tool in Facebook zelf. Ik vergeet vaak op oudere reacties te reageren en heb geen goed overzicht welke vragen er nog openstaan. Dankzij Buffer zie ik nu geen vragen meer over het hoofd.

Planningstool Buffer uitproberen

Buffer biedt een gratis proefperiode van 14 dagen aan. Je kunt dan kijken of dit iets voor je is.

Ik heb hierna een jaarabonnement op Buffer genomen. Per social media betaal je 5 euro per maand als je een jaarabonnement neemt. In totaal betaal ik dus 120 euro voor een jaar voor Facebook en Instagram. En alhoewel ik Instagram gewoon handmatig blijf inplannen vind ik de statistieken en engagement tool zo van meerwaarde dat ik dit er graag voor over heb.

Voor Facebook gebruik ik dus wel de planningstool, dus dan vind ik dit helemaal een kleine investering gezien de tijd die ik hiermee ga besparen. Over een jaar zal ik evalueren of investeren in Facebook daadwerkelijk iets oplevert en of ik hier mee door wil gaan.

Naast Facebook en Instagram kan je ook Pinterest, Twitter, LinkedIn en Shopify koppelen aan Buffer. Daarnaast zijn er nog tientallen integraties mogelijk, zoals WordPress en Trello.

Voor Pinterest gebruik ik trouwens deze planningstool. Deze is iets duurder, maar officieel goedgekeurd door Pinterest en daarnaast de beste planningstool voor Pinterest.

Ik weet dat veel mensen ervoor kiezen alle social media het liefst via één planningstool in te plannen, maar in mijn ervaring is er niet één planningstool die het beste en handigst is voor elke social media. Daarom werk ik met verschillende planningstools.

Werk jij met een planningstool? En welke is jouw favoriet?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.