Een vraag die regelmatig aan mij gesteld wordt, is hoeveel woorden een blogpost moet hebben om in de top 3 van Google te komen. Ik merk dat veel bloggers zich focussen op het aantal woorden van een blogartikel.

Er zijn tientallen factoren die van invloed zijn op de positie van jouw artikel in de zoekresultaten van Google. Het aantal woorden van een blogpost is slechts één factor waar je op kan letten en misschien wel een relatief makkelijke factor om te beïnvloeden.

Omdat ik er regelmatig vragen over krijg is het de hoogste tijd om hier een keer een blogpost over te schrijven.

Aantal woorden per blogpost

Nu hoop je natuurlijk dat ik hier een makkelijk antwoord geef over hoeveel woorden een blogpost moet hebben om in de top drie van zoekresultaten in Google te komen. Was het maar zo simpel.

Als ik Amerikaanse bloggers moet geloven dan heeft een ideaal blogartikel meer dan 3.000 woorden. Nederlandse SEO specialisten geven aan dat een artikel minimaal 1.000, maar beter nog meer dan 1.500 woorden moet hebben om hoog in de zoekresultaten te komen.

Op mijn interieurwebsite is geen enkel artikel langer dan 3.000 woorden. Zo’n 95 % van de artikelen is zelfs korter dan 1.000 woorden. Toch staan er tientallen artikelen in de top drie van de zoekresultaten.

Stel ik zou naar deze experts luisteren en al mijn artikelen minimaal 1.500 woorden lang schrijven. Dan was ik veel meer tijd kwijt aan het schrijven van een blogartikel. Waardevolle tijd die ik ook aan andere dingen kan besteden.

En mijn artikelen zouden ook niet perse beter worden. Integendeel, ik lees vaak lange artikelen waar niet doorheen te komen is. Misschien dat een aantal artikelen als ze langer zouden zijn net wat hoger in de zoekresultaten zouden komen. Maar dat is zeker geen garantie.

Maar hoe lang moet je artikelen dan zijn? Toen ik net begon met bloggen zorgde ik ervoor dat mijn artikelen uit minimaal 300 woorden bestonden. Dit had ik ooit gelezen in de plugin Yoast en hield ik aan als richtlijn.

Het is vast geen verrassing dat de meeste van deze artikelen niet hoog in Google scoren. Ik had toen nog geen idee hoe ik een goed artikel schreef. Inmiddels weet ik wel dat er veel meer bij komt kijken dan het aantal woorden van een artikel.

Tegenwoordig is bijna elk artikel op mijn interieurwebsite minimaal 450 woorden. Steeds vaker is een artikel minimaal 700 of 900 woorden lang. Dit voelt voor mij prettig. Als ik een langer artikel moet schrijven moet ik echt gaan zoeken naar woorden. Hier ben ik dan relatief lang mee bezig.

Ik merk dat ik met dit aantal woorden vaak wel in de zoekresultaten terecht kom. Tegelijkertijd kan ik zo een informatief artikel schrijven zonder saai te worden en in de herhaling te vallen.

De artikelen op ilsevanelleswijk.nl zijn vaak (maar niet altijd) langer. De onderwerpen waar ik hier over schrijf hebben meestal meer uitleg nodig. Toch scoor ik met ilsevanelleswijk.nl nog veel slechter in de zoekresultaten.

Dat komt door tientallen factoren en maakt tegelijkertijd duidelijk dat het aantal woorden in een artikel van invloed is op de zoekresultaten in Google, maar zeker niet doorslaggevend is.

Overigens vind ik het niet erg dat ik op deze website (nog) niet hoger in de zoekresultaten sta. Dit heeft niet mijn focus en omdat ik maar ongeveer 2 uur in de week aan deze website besteed is dit ook niet mijn doel met deze blog.

Kijk naar je concurrentie

De belangrijkste tip die ik je wil geven om te bepalen hoeveel woorden een artikel moet hebben is om te kijken naar je concurrentie.

Is het in jouw branche gebruikelijk om lange artikelen van minimaal 3.000 woorden te schrijven? Dan is de kans klein dat je met een artikel van 500 woorden hoog in de zoekresultaten kan komen.

Zeker als je over populaire zoektermen een blogpost gaat schrijven, waar al veel over geschreven is, zal je van goede huize moeten komen om bovenaan de zoekresultaten te komen.

Dus kijk goed wat jouw branche doet. Is het gebruikelijk dat er lange artikelen worden geschreven dan is het verstandig deze lijn te volgen. Maar als in jouw branche vooral korte artikelen worden geschreven dan is het zonde van je tijd om te gaan zwoegen op artikelen met minimaal 1.500 woorden.

En het moet ook vooral goed voelen. Op deze website schrijf ik met gemak artikelen van minimaal 1.000 woorden omdat ik veel te vertellen heb. Op mijn interieurwebsite vind ik het veel lastiger, omdat de foto’s daar ook al heel veel zeggen en ik het er met meer tekst niet altijd beter op maak.

Ik merk ook dat ik het leuk vind om over onderwerpen te schrijven waar nog niet veel over geschreven is. Ja, er zijn minder mensen die op deze zoektermen zoeken. Maar tegelijkertijd is het makkelijker om juist op deze zoektermen in de top 3 te komen.

Stel, ik wil een blog schrijven over ‘eettafel’, waar elke week 10.000 mensen op zoeken. Er is heel veel concurrentie op deze zoekterm en zelfs met een artikel van meer dan 3.000 woorden zal het moeilijk zijn om in de top 3 te eindigen. Daarnaast, wat ga je in het artikel schrijven om uberhaupt aan die 3.000 woorden te komen? Het artikel moet natuurlijk wel logisch blijven.

Maar als ik nu beslis een artikel over een ‘houten vierkante eettafel’ te schrijven, waar elke week 500 mensen op zoeken. Er wordt veel minder op deze zoekterm gezocht, maar de kans dat het artikel in de top 3 van deze zoekterm komt is een stuk groter.

Waarschijnlijk zullen veel meer mensen deze pagina via Google bezoeken dan als ik een algemeen artikel over eettafel schrijf. En ik hoef geen artikel van 3.000 woorden te schrijven om in de top 3 te komen, grote kans dat een artikel van 500 of 700 woorden al genoeg is.

Het kan je een hoop tijd besparen door niet op de populairste zoektermen te focussen. Natuurlijk moeten de onderwerpen wel passen bij jouw blog. Het zou niet logisch zijn als ik bijvoorbeeld opeens over auto’s ga schrijven, terwijl ik hier niets mee heb.

Kijk dus wat je concurrentie doet en pas het aantal woorden hierop aan, mits dat goed voelt voor jou.

Vergeet je boodschap niet

Je ziet, het aantal woorden van een artikel zegt niet alles. Veel belangrijk is het dat jij jouw boodschap overbrengt. Kan dit in 500 woorden en is de concurrentie op het zoekwoord niet groot? Dan is dat prima.

Zelf irriteer ik mij aan lange artikelen die van hot naar her springen en waar de boodschap van het artikel eigenlijk niet duidelijk is. De tekst zit vol met zoekwoorden, duidelijk daar geplaatst voor een hogere positie in Google.

Maar het artikel leest niet lekker, de boodschap is niet duidelijk en als bezoeker weet ik eigenlijk niet wat ik nu heb gelezen.

Heb je dan als blogger je doel bereikt? Misschien wel als het jou alleen te doen is om hoge aantallen bezoekers en je je enkel richt op inkomsten uit advertenties en linkbuilding.

Maar stel, je wilt een product of dienst verkopen, misschien wel via affiliatemarketing, dan wil je niet alleen zoveel mogelijk lezers, maar vooral tevreden lezers. De kans is dan veel groter dat zij tot een aankoop zullen overgaan.

Daarom kom ik weer terug op mijn eigen boodschap van dit artikel: focus je niet teveel op het aantal woorden van een artikel, maar vooral over wat jij wilt vertellen. Het aantal woorden om hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen is geen statisch cijfer. Daarnaast is er veel meer belangrijk dan alleen het aantal woorden van een artikel.

Let jij op het aantal woorden van een blogpost voor je deze publiceert?

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.