Al jaren heb ik een mailinglijst voor mijn interieurwebsite en ook voor deze website kan je je inschrijven om een nieuwsbrief te ontvangen wanneer er een nieuwe blog online komt.

Op de mailinglijst voor mijn interieurwebsite staan inmiddels meer dan 4000 mensen, maar deze lijst had nog vele malen groter kunnen zijn als ik dit strategischer had aangepakt. Recent heb ik namelijk een aantal wijzigingen doorgevoerd, waardoor mijn mailinglijst (bijna) 3 keer zo hard groeit.

Met de kennis van nu had ik die wijzigingen natuurlijk liever veel eerder doorgevoerd. Ik deel graag mijn tips hoe ik de mailinglijst laat groeien, zodat ook jij je voordeel hiermee kan doen.

Waarom een mailinglijst beginnen voor je blog?

Als je een website of blog hebt is er al zoveel te doen om zichtbaar te zijn. Je werkt misschien wel aan je vindbaarheid in Google en bent actief op social media. Waarom zou je dan ook beginnen aan een mailinglijst?

Toch is een mailinglijst heel belangrijk. Een mailinglijst is namelijk de enige manier waarop je zelf invloed hebt op wie je bereikt met je website.

Bijna elke blogger heeft last van de recente updates van Google, waardoor ze veel minder zichtbaar zijn. In veel gevallen, waaronder mijn eigen interieurwebsite, is de zichtbaarheid met meer dan 90 % afgenomen. Wat in mijn situatie gelukkig wel weer volledig gecompenseerd is door meer bezoekers vanuit Pinterest.

Ook social media platformen, zoals Facebook, Instagram en Pinterest, staan erom bekend dat ze opeens het algoritme kunnen veranderen. En zo kan je ook daar opeens stukken minder zichtbaar zijn.

Bij een mailinglijst kan dit je niet gebeuren, want deze beheer je zelf. Daarom is het zo belangrijk om je eigen mailinglijst op te bouwen.

mailinglijst laten groeien

Hoe laat ik de mailinglijst harder groeien?

Natuurlijk kost het tijd om een mailinglijst te laten groeien. Mensen schrijven zich niet heel snel in voor een nieuwsbrief. Hoe meer bezoekers je op je website hebt, hoe sneller je mailinglijst zal groeien.

Maar er zijn ook een aantal handige trucjes om je mailinglijst sneller te laten groeien. Je kunt mensen triggeren om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven, zowel door het aanmeldformulier slim weer te geven als door mensen een goede redenen te geven om zich in te schrijven.

Ik vertel je voor beide triggers graag wat goed voor mij werkt.

Verwijder die gratis weggever maar

Grote kans dat als jij je eerder in het opbouwen van een mailinglijst hebt verdiept jij ook een gratis weggever op je site hebt staan. Ik heb altijd geleerd dat dit de manier is om meer nieuwsbriefabonnees te krijgen. En zeker in het begin merkte ik ook dat het hielp om een nieuwsbrief op te bouwen.

Tegenwoordig lijkt elke website wel een gratis weggever te hebben en werkt deze methode minder goed, tenzij je een super niche site hebt. Na een gesprek met een collega besloot ik eens te testen en de gratis weggever niet meer als trigger te gebruiken voor nieuwsbriefabonnees.

Na het weghalen van de gratis weggever als trigger verdrievoudigde het aantal aanmeldingen voor de nieuwsbrief. Waarom? De gratis weggever is maar voor een kleine groep interessant, de groep die het leuk vindt om wekelijkse tips in de mailbox te ontvangen blijkt veel groter!

Het is natuurlijk wel slim om een goede tekst te maken om mensen te stimuleren zich in te schrijven, zo ziet dit er op mijn interieurwebsite uit:

nieuwsbrief trigger

Dit gaat in tegen alles wat ik jarenlang geleerd hebt en daarom heb ik dit niet eerder gedaan. Nu denk ik: had ik maar. Maar beter laat dan nooit. En de gratis weggever is trouwens nog steeds te downloaden, alleen deze staat minder prominent op de site.

Pop-ups zijn irritant, maar wat dan?

Naast dat je mensen een reden wilt geven om zich aan te melden voor de nieuwsbrief, wil je er ook voor zorgen dat het aanmeldformulier goed zichtbaar is. Je kunt een aanmeldformulier tussen de tekst zetten, maar in mijn ervaring scrollen mensen daar vaak gewoon overheen.

Daarom heb ik op mijn interieurwebsite jarenlang een pop-up gehad waarbij mensen zich kunnen aanmelden. Veel mensen vinden pop-ups irritant, en echt mooi is het niet, maar het werkt wel om meer nieuwsbriefabonnees te krijgen.

Maar eigenlijk vond ik die pop-up ook niet mooi. Alweer een tijdje geleden kwam ik de optie ‘Grow Spotlight’ tegen en die gebruik ik nu op beide sites met succes. Met Grow Spotlight wordt het aanmeldformulier tussen de tekst weergegeven.

Als je als lezer voorbij dit aanmeldformulier scrolt dan licht het aanmeldformulier eventjes op en vervaagt de rest van de pagina. Dit is veel minder vervelend dan een pop-up. Sinds ik dit aanmeldformulier gebruik zie ik dan ook een stijging in het aantal aanmeldingen.

Werkt een mailinglijst altijd?

Een mailinglijst is dus super handig om minder afhankelijk te zijn van externe bronnen. Maar om nieuwsbriefabonnees te krijgen, moet je al wel lezers hebben op je website. Begin je net met bloggen dan is dit wat lastiger. Er zijn mensen die succes behalen met adverteren via bijvoorbeeld Facebook voor meer nieuwsbriefabonnees, maar ik heb hier zelf geen ervaring mee.

Ook is de kans groot dat je nieuwsbrief succesvoller is als je een meer niche site hebt en als je een autoriteit op je vakgebied bent. De kans dat mensen dan een nieuwsbrief van je willen ontvangen is gewoon groter.

Naast dat ik op mijn interieurwebsite veel meer bezoekers heb, is die site ook veel meer geschreven voor een specifieke doelgroep. Het is dan ook logisch dat de nieuwsbrief daar veel groter is. Op ilsevanelleswijk.nl zijn de onderwerpen veel breder en daardoor kiezen minder mensen ervoor zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat een nieuwsbrief ook een investering met zich mee brengt. Zeker qua tijd, maar als je nieuwsbrief ook groeit ga je betalen om de mailinglijst te kunnen gebruiken.

In het verleden koos ik er daarom altijd voor om de mailinglijst regelmatig op te schonen en inactieve abonnees te verwijderen, zodat de kosten beheersbaar blijven.

Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere partij en kan ik makkelijker mijn lijst laten groeien, zonder dat dit meteen heel duur wordt. Ook heb ik tegenwoordig display-advertenties op mijn website en heb ik er dus baat bij zoveel mogelijk mensen via de nieuwsbrief naar de website door te laten klikken.

Ook wil ik mij nog verder verdiepen in geld verdienen met de nieuwsbrief, door bijvoorbeeld affiliatelinks te delen of een plekje in de nieuwsbrief te verkopen aan adverteerders. Hier komt vanuit adverteerders steeds meer interesse in en dit wordt zo een interessant nieuw verdienmodel.

Hopelijk heb je wat aan deze tips!

Liefs, Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.