Ben jij net gestart met bloggen? Grote kans dat je dan allerlei begrippen tegenkomt die je niet begrijpt.

Daarom heb ik een handig overzicht gemaakt met blogbegrippen voor beginners. Ik leg de belangrijkste termen en afkortingen aan je uit, zodat jij de meest voorkomende begrippen begrijpt.

22 blogbegrippen voor beginners

Domein / domeinnaam – Als je een website wilt beginnen heb je een eigen domeinnaam nodig. In dit geval is ilsevanelleswijk.nl mijn domeinnaam.

Url – een url is een websiteadres. Dat kan dus ilsevanelleswijk.nl zijn, maar voor dit specifieke artikel is de url https://ilsevanelleswijk.nl/bloggen/blogbegrippen.

Homepage – dit is de hoofdpagina van de website, eigenlijk een toegangspoort naar de rest van de website. In dit geval is ilsevanelleswijk.nl de homepage en vanuit hier kan je doorklikken naar andere pagina’s op de website, bijvoorbeeld naar dit artikel.

Hosting – als je een website wilt beginnen, dan heb je een host nodig. Een partij die voor jou alle teksten, foto’s en de lay-out van de webpagina opslaat en beheert, zodat jouw website online staat en bezocht kan worden. Soms kan het zijn dat het programma waarin jij je website bouwt hosting erbij aanbiedt, maar veel vaker zal je zelf voor een (goede) hosting van je website moeten zorgen.

Thema – Heb je een hosting uitgekozen en ga jij je website bouwen? Dan is het belangrijk om een goed thema uit te kiezen waarmee je de lay-out van je website kan samenstellen. Elk thema heeft weer andere eigenschappen, dus het is als beginner goed om andere websites te bekijken om te kijken aan welke eigenschappen jouw site moet voldoen.

Blogpost – Een blogpost is een specifiek artikel (zoals dit artikel) op een website. Een blog is een verzameling van verschillende blogposts of blogartikelen op één domeinnaam. Ilsevanelleswijk.nl is mijn blog. En ‘blogbegrippen uitgelegd’ is een blogpost.

SEO – SEO staat voor search engine optimalisatie oftewel zoekmachineoptimalisatie. Als je een artikel schrijft verschijnt deze niet zomaar in de resultaten van Google. Maar door aan zoekmachineoptimalisatie te doen kan je ervoor zorgen dat je artikelen bovenaan de zoekresultaten van Google komen. Wil je hier meer over weten? In de online cursus bloggen leer je hier alles over.

Content – content is een beetje een vaag begrip en kan van alles zijn. Content kan een blogartikel, een foto voor Instagram, een pin op Pinterest of alles in één zijn. Als content creator maak je ‘inhoud’ over een bepaald onderwerp. Ik schrijf bijvoorbeeld o.a. over bloggen en dat is mijn content. En als ik samenwerk met een bedrijf kunnen we specifieke afspraken maken over de te maken content voor een opdracht. Omdat het begrip content zo vaag is, is het heel belangrijk hier duidelijke afspraken over te maken.

Categorieën – Een blog heeft verschillende categorieën. In mijn geval is dat o.a. blogtips, social media, online geld verdienen en ondernemen. Categorieën helpen je lezers te begrijpen waar jouw website over gaat en te navigeren door de website. Daarnaast begrijpt Google hierdoor ook beter waar je website over gaat.

Tags – met tags kan je aangeven waar een specifiek artikel over gaat. Om een website overzichtelijk te houden beperk je je meestal tot 5 a 8 hoofdcategorieën en met tags kan je nog specifieker aangeven waar een artikel over gaat. Dit artikel valt bijvoorbeeld onder categorie blogtips en heeft als tags beginners en begrippen.

Niche – Om je te onderscheiden van andere bloggers kan je ervoor kiezen een specifieke niche te kiezen. Niche wil eigenlijk niks anders zeggen dan het onderwerp waar je over blogt. Mijn niche is bloggen en social media en op mijn andere website interieur en huishouden. Er zijn ook bloggers die geen niche kiezen en over allerlei verschillende onderwerpen bloggen. Er is geen goed of fout, beiden hebben zo zijn voor- en nadelen.

(Do)followlink – Met een followlink geef je een stukje waarde aan een link naar een andere website. Google ‘leest’ dit en zal websites waar veel naar gelinkt wordt herkennen als een belangrijke website en daarmee hoger in de zoekresultaten zetten. Dit is waarom een followlink zo belangrijk is voor veel bedrijven. Wil je geen waarde aan een link naar een andere website geven? Dan kan je hier een nofollowlink van maken.

DA of Domain Autority – Met een followlink geef je waarde aan een andere website. Die waarde kan op verschillende manieren gemeten worden en de meest gebruikte term is DA of Domain Autority. Hoe hoger je DA, hoe groter de kans dat je in de zoekresultaten van Google verschijnt (maar dat is van meer dingen afhankelijk) en hoe meer geld je kan vragen voor een samenwerking.

PA of Page Autority – de naam zegt het eigenlijk al, de PA waarde gaat niet over je domein maar over een specifieke url. Als je met een specifieke URL hoger in Google wilt komen, dan zou je aan de PA van deze pagina kunnen werken.

Linkbuilding – met linkbuilding werk je actief aan het verhogen van je DA door followlinks uit te wisselen met andere websites.

Samenwerkingen – als je wat langer blogt dan zal je verzoeken krijgen van bedrijven om samen te werken. In ruil voor promotie ontvang je dan een financiële vergoeding, een product, of een combinatie van beiden. Het is belangrijk om goede afspraken te maken over wat jij voor ze doet en wat je hiervoor in ruil krijgt. Meestal wordt de vergoeding gebaseerd op je bereik of op je DA.

Mediakit – Als bedrijven jou benaderen voor een samenwerking dan vragen ze vaak naar jouw mediakit. In jouw mediakit staat o.a. informatie over jouw bereik, mogelijkheden voor een samenwerking en je prijslijst. Bekijk alle informatie voor het zelf opstellen van een mediakit.

Barterdeal – Als je samenwerkt op barterbasis, dan maak je afspraken met een bedrijf voor het schrijven van een blogartikel of plaatsen van een social media post ter promotie en in ruil hiervoor ontvang je dan een gratis product. Maar pas op, een barterdeal wil niet zeggen dat je je niet aan regels moet houden. Bekijk dan ook dit artikel over barterdeals.

Bereik / traffic – Je bereik, of traffic, is het aantal mensen wat jij online bereikt. Dus niet alleen het aantal bezoekers van je website, maar ook het aantal volgers op bijvoorbeeld Pinterest en Instagram en het aantal nieuwsbriefabonnees.

Unieke bezoekers – Het aantal unieke bezoekers in een bepaalde periode op je website. Als iemand in een maand bijvoorbeeld je website 2 keer bezoekt, wordt dit als 1 uniek bezoek over deze periode vastgelegd. Deze informatie kan je o.a. vinden in Google Analytics.

Sessies – Een unieke bezoeker kan meerdere sessies op je website hebben. Als iemand je website bezoekt, in de tussentijd iets anders gaat doen, en na 30 minuten opnieuw terugkomt op je website wordt dit geregistreerd als nieuwe sessie.

Affiliate – Als blogger kan je geld verdienen met samenwerkingen, maar ook met affiliate. Met affiliatie krijg een kleine commissie / vergoeding, als iemand via jouw website doorklikt naar een website en hier iets koopt. Er zijn verschillende programma’s waarbij je je kan aansluiten, maar meestal moet je dan wel al een minimum aantal bezoekers hebben. Voor beginnende bloggers is vooral het affiliateprogramma van Linkpizza handig om mee te beginnen.

Mis jij nog begrippen in deze lijst? Laat het mij weten en ik vul het voor je aan!

Liefs,

Ilse

Vind je dit artikel leuk en wil je me op een makkelijke manier steunen? Ik maak gebruik van affiliate links. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvang ik een kleine commissie (jij betaalt hier niets extra’s voor). Bestel bijvoorbeeld via de Bol.com partnerlink.